Med Cimber Air till Kastrup
Vi skall åka till Madrid från Kastrup. Först skall vi dock från Växjö till Kastrup.
Har hört att de piloter som flyger Växjö-Kastrup tidigt om morgonen även flyger Kastrup-Växjö sent på kvällen innan.
Som jag ser det landar dom 23.30 och vi skall iväg 06.25.
Sover dom i flygplanet?
Kan man lita på att dom är utvilade och skärpta?
svar
50 piloter uppsagda på Cimber och snart är det Skyways tur…….
Short night stop.
De åker in på hotell i Växjö.
Besättningen gör nästan inget innan de flyger upp för att sova i Växjö. Sedan flyger de bara ner till CPH och sedan fri. Du kan lita på att personalen är utvilad och klarar sitt jobb:-) Vi är dessutom vana till att sova före och efter arbetspasset på olika tider på dygnet för att just vara utvilade och skärpta för jobbet.
Kallas split duty, in på hotell 5 timmar. Lagligt enligt subpart men väldigt slitsamt för piloterna.
split-duty förmodligen. Har själv jobbat på såna scheman. I säng 0100 upp 0400 för att flyga. Efter ett tag tycker man att man vant sig men i själva verket har man bara börjat strunta i alla småfel man gör som ändå inte, hittills, har lett till något allvarligt problem. Sorgligt men sant, bra att passagerarna får reda på detta så att vi som arbetar eventuellt kan få en möjlighet att göra ett bättre jobb.
Allt är tillåtet enligt Subpart Q, det europeiska regelverket för piloters arbetstid. Säkert? Det är en annan fråga.
Hej
Det kallas short nightstop och det ær fullt tillåtet før det ær det ænda man gør den dagen då man flyger hem.
Minst 5h mellan ska man ha. Ingen fara dom ær vana.
Inte førsta gången dom har ett kort nightstop.
Lycka till med flygningen.
Det kan va samma besättning, de får några timmars vila på natten, sen är dom enligt Subpart Q pigga och nöjda, går nog bra… kanske
Enkelt. Dubbla besättningar.