Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nya MD80 till SAS :)

Tråden startades av Erik Johansson

Hej!

På Airfleets.net står sex stycken MD87 som To enter service för SAS. De heter SE-DMM, SE-DMN, SE-DMO, SE-DMP, SE-DMR och SE-DMS och de kommer alla från Iberia eller Spanair. Jag förstår att SAS inte kommer att plocka in fler MD87 i trafik, men undrar ändå om någon vet varför de regas in i Sverige. Har det något med SAS ägarintressen i Spanair att göra eller?

Noterar även att SAS nyper EC-KEC och EC-KOX, två st cirka 10 år gamla Airbus A320.

Önskar eder en trevlig afton!

Erik Johansson

Publicerad den 2012-04-26 18:55
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

SAS
2012-04-29 20:07

Efter konkursen i Spanair, står SAS til at modtage 2 stk. A320, som skal omkonfigureres til SAS standard stole og indsættes i trafik på slutten af året på basen i CPH. De 3 stk. Spanair MD82 maskiner, som SAS får tilbageleveret, skal sælges videre til Allegiant Airlines i USA. Endvidere er der 6 stk. MD87, som ikke skal tilbage i trafik. De sælges eller sendes til scrap.

Til december trafiksættes den første indhyrede A320 fra IndiGo, ca. 4-5 år gamle, som gerne skulle få følge af op til yderlige 9 stk. A320 herfra. De omkonfigureres med nye galleys og 168 Recaro-stole i kabinen.

SAS modtager ingen A321 fra Spanair!

Fra 2016 erstattes både nuværende 319, 321 og indhyrede 320 løbende med helt nye A320NEO.

h.a
2012-04-29 17:50

Re pensionär
Skaffa fakta innan du utalar dig om det du inte vet. De var Lindegårds “våta” dröm att splittra upp SAS i fyra olika AOCn. Det blev inget med det och SAS har ett gemensamt AOC.

kakamacka
2012-04-29 17:44

MD-87 är bland de törstigaste och bullrigaste flygplan som finns.

pensionär
2012-04-29 16:07

de som bara har en Norsk flagga är reggade på SAS Norge,men eget AOC.

777
2012-04-29 15:14

Undrar varför så många flyg reg som LN och OY,nästan inga som SE??
Och varför flera SAS flyg ,flyger runt med bara en Norsk flagga på (inte dom klassiska Danska/Svenska/Norska)?
Tacksam för seriöst svar !

pf
2012-04-28 22:32

Selv om diskusjonen er om MD-80’s, så har jo andre nevnt andre flytyper i SAS sin flåte.
Var det ikke også 1-2 stk A-321 som kom over fra Spanair? Og, jeg noterer meg at SAS “fikk” tilbake 4 stk DHC-8-400 når Malev gikk ut av business-videre ser jeg at de to nevnte A-320 snart skal få selskap av brukte maskiner tidligere på Indisk register.

011430121
2012-04-28 15:05

När det gäller A320 så kommer dom att komma i SAS trafik, så fort de har gjorts SAS mässiga och stationeras i CPH
Reg. nummer nu är SE-RJF och SE-RJE kan komma ändras när de kommer i trafik
Dessa maskiner har ägs av SAS men varit ”utlånande” till Spanair, har funnits i SAS årsredovisning i flera år, kommer ursprungligen från BMI som då var SAS ägt.

När det gäller MD så vill jag komma ihåg att de var 3 stycken MD-81 som kom från Spanair, kan ha varit någon MD-87
Några MD-87 har returneras från City Line/Skyways, efter att varit uthyrda under några år och gick i trafik för CL.

mulle
2012-04-28 13:49

Kan det var boeing 717,för vidare överföring till Blue 1,skulle inte dom byta ut MD-90 mot 717.

TQ
2012-04-27 18:12

Nya MD-plan… komisk rubrik! Snarare om det är nytt är namnet Boeing 717, eller hur?

fundersam
2012-04-27 10:57

Kan det vara så att de varit uthyrda till Spanair eller att SAS stått för beställningen från början till Spanair.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500