Nya MD80 till SAS :)
Hej!
På Airfleets.net står sex stycken MD87 som To enter service för SAS. De heter SE-DMM, SE-DMN, SE-DMO, SE-DMP, SE-DMR och SE-DMS och de kommer alla från Iberia eller Spanair. Jag förstår att SAS inte kommer att plocka in fler MD87 i trafik, men undrar ändå om någon vet varför de regas in i Sverige. Har det något med SAS ägarintressen i Spanair att göra eller?
Noterar även att SAS nyper EC-KEC och EC-KOX, två st cirka 10 år gamla Airbus A320.
Önskar eder en trevlig afton!
Erik Johansson
svar
Efter konkursen i Spanair, står SAS til at modtage 2 stk. A320, som skal omkonfigureres til SAS standard stole og indsættes i trafik på slutten af året på basen i CPH. De 3 stk. Spanair MD82 maskiner, som SAS får tilbageleveret, skal sælges videre til Allegiant Airlines i USA. Endvidere er der 6 stk. MD87, som ikke skal tilbage i trafik. De sælges eller sendes til scrap.
Til december trafiksættes den første indhyrede A320 fra IndiGo, ca. 4-5 år gamle, som gerne skulle få følge af op til yderlige 9 stk. A320 herfra. De omkonfigureres med nye galleys og 168 Recaro-stole i kabinen.
SAS modtager ingen A321 fra Spanair!
Fra 2016 erstattes både nuværende 319, 321 og indhyrede 320 løbende med helt nye A320NEO.
Re pensionär
Skaffa fakta innan du utalar dig om det du inte vet. De var Lindegårds “våta” dröm att splittra upp SAS i fyra olika AOCn. Det blev inget med det och SAS har ett gemensamt AOC.
MD-87 är bland de törstigaste och bullrigaste flygplan som finns.
de som bara har en Norsk flagga är reggade på SAS Norge,men eget AOC.
Undrar varför så många flyg reg som LN och OY,nästan inga som SE??
Och varför flera SAS flyg ,flyger runt med bara en Norsk flagga på (inte dom klassiska Danska/Svenska/Norska)?
Tacksam för seriöst svar !
Selv om diskusjonen er om MD-80’s, så har jo andre nevnt andre flytyper i SAS sin flåte.
Var det ikke også 1-2 stk A-321 som kom over fra Spanair? Og, jeg noterer meg at SAS “fikk” tilbake 4 stk DHC-8-400 når Malev gikk ut av business-videre ser jeg at de to nevnte A-320 snart skal få selskap av brukte maskiner tidligere på Indisk register.
När det gäller A320 så kommer dom att komma i SAS trafik, så fort de har gjorts SAS mässiga och stationeras i CPH
Reg. nummer nu är SE-RJF och SE-RJE kan komma ändras när de kommer i trafik
Dessa maskiner har ägs av SAS men varit ”utlånande” till Spanair, har funnits i SAS årsredovisning i flera år, kommer ursprungligen från BMI som då var SAS ägt.
När det gäller MD så vill jag komma ihåg att de var 3 stycken MD-81 som kom från Spanair, kan ha varit någon MD-87
Några MD-87 har returneras från City Line/Skyways, efter att varit uthyrda under några år och gick i trafik för CL.
Kan det var boeing 717,för vidare överföring till Blue 1,skulle inte dom byta ut MD-90 mot 717.
Nya MD-plan… komisk rubrik! Snarare om det är nytt är namnet Boeing 717, eller hur?
Kan det vara så att de varit uthyrda till Spanair eller att SAS stått för beställningen från början till Spanair.