Transportflygpilot – Försvarsmakten
Hej!
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Transportflygpilot/
Jag sökte lite på google och hittade försvarsmaktens Transportflygpilotsutbildning.
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det. Det är inte stridspilot utbildning. Jobbet går ut på att transportera trupper och material till bestämd plats.
Denna utbildning verkar vara jättebra för att man för betald pilot utbildning och så får man man 125 timmar flygning i deras sk 160. De flesta resor man gör som färdig är långresor och då kan man tjäna ganska med bra timmar.
Jag har några frågor:
1. Hur länge är man bondad?
2. Har ni gått eller går ni på utbildning?
3.Bra resp dåliga saker med utbildning.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-officer/Funktioner/Luftstrid/Transportflygpilot/
svar
De som flyger transport flyger mycket mer än så. Siffrorna du nämner gäller nog snarare gripenpiloter som inte är i insatsförband.
Bra utbildning, allt betalt (och då menar jag allt: cert, medical, resor … rubbet) men det är en karriär du väljer inte en utbildning. Ett par års utbildning (lön under delar av utbildningen) sen ska du stanna 10år i flygvapnet.
@RS: Som stridspilot flyger du mellan 50- 120h per år. Detta är från en insatt källa men han kanske inte vet hur det ser ut för precis alla.
Man kan inte tvinga någon att vara kvar via bonding. Det finns en del bolag som kräver att man tar privata banklån för sin rating mot att man får jobb. Håll dig väldigt långt borta ifrån dessa.
För övrigt trodde jag man som pilot vid försvarsmakten flög minst av alla, men det kanske är fel….
Som jag förstått det hela så är inte en “bond” juridiskt hållbart, stämmer det så behöver du ju inte ha det i åtanke. Dock så är det väl kanske ett gentlemens agreement att stanna några år när dom lagt ner så mycket pengar på din utbildning.
I övrigt så tror jag att det är tveksamt att byta bort ett jobb i flygvapnet mot ett civilt oavsett bolag som läget är idag.
10 år var det för 3-4 år sedan.
I övrigt tror jag det är en av de sämre alternativen om man bara är enbart är ute efter cert och timmar.
Varför inte stanna ett tag om du skulle komma in i Flygvapnet? Jämfört med att flyga på ett flygbolag är det nog ett guldjobb!
Jag tror att man är bondad lika länge som stridpiloterna..
var det inte 6 år man är bondad?
Ryan:
Alltså man hur länge måste man jobba innan man “blir fri”?
Carl:
Med tjäna timmar menar jag att man samlar flygtid och söka sig vidare till något större civilt flygbolag
…Pojken vill bara tjäna timmar så han kan kvalifisera sig til en bettre jobb i det sivila..
Kanske han vill flyga dreamliners.. Ett lämpligt flygplan… Get the drift?
Tjäna timmar… Vad menar du med det? Tror du att du kan betala mat och husrum med det?
Ööööhh bondad?
Det låter ju jättebra! Maila dem genast och fråga när du kan börja!
Vad är en “sk 160”?
Om du mot förmodan inte trollar, så innebär ett jobb som officer i Försvarsmakten inget vanligt jobb. Om du tänkt gå denna utbildning OM du kommer in ( Mycket svårare tester än TFHS) och sedan gå över till den civila marknaden så tänker du fel. Flygvapnet är väl den bästa arbetsplatsen, så som marknaden håller på att formas till nu.
Som sagt, det är ingen vanlig utbildning utan en livsstil eftersom du ska hjälpa till att försvara landet, om det skulle behövas.