Törs man flyga med SAS?
Dagens tidningar basunerar ut att en pilot anställd vid SAS har blåst positivt vid en alkoholkontroll på Arlanda.
Är det så att alla flygbolag kan vara drabbade av oseriösa piloter eller är det bara otursdrabbade SAS?
Vem törs man flyga med? SAS kommer i alla fall jag att undvika i fortsättningen.
svar
Ganska patetiskt att läsa en del av kommentarerna på detta forum. “Hade det varit Ryanair hade de låtit honom flyga för att inte förlora pengar”.
Jag kan garantera att så inte varit fallet. Idioter finns det i ALLA bolag, tro inget annat. Jag har fullt förtroende för säkerheten både på SAS, Ryanair och andra bolag som opererar i Europa. Det jag ställer mig tveksam till, är att att åka inrikes i Afrika, Kina och annat.
Hur som helst kommer detta att få negativa konsekvenser, inte bara för piloten, som var oansvarig nog att komma full till jobbet, utan även för SAS som bolag. Löpet hos en av våra två större dagstidningar talar sitt tydliga språk. Vi minns även för några år sedan då en BA-besättning satt och drack sprit bara några timmar före avgång. Den historien lever fortfarande. Kanske dags för ledningen att sätta ner foten en gång för alla och förklara det som torde vara självklart och som redan står i manualerna, men som uppenbarligen inte alltid följs:
NOLL tolerans
Märken man att en kollega verkar slirig, se till att han inte går ombord. Han kan sjuka sig, för att sedan gå till psykolog, men ALDRIG nånsin sätta sig bakom spakarna. Piloter är människor som alla andra, några har problem med spriten, det kanske inte alltid syns, men så är det.
ALLa har ett ansvar här, så att vi i fortsättningen slipper trista rubriker om fulla piloter på löpen…
Helt rätt Kalle,man har inte följt reglerna,och tydligen hade personen 1 promille och det är ju mycket,frågan är om han var på väg och skulle flyga aktiv eller passiv.Men han följde dock ändå inte reglerna om att man inte får dricka alkohol i uniform.Dessutom torde han varit påverkad eftersom de kollade honom.
hur fan kan man ha så dåligt omdöme? piloten har uppenbarligen vetat att han fortfarande är full, men ändå valt att riskera hundratals människors liv??
läskigt att det finns människor som är helt likgitltiga för andra människor med familjer osv osv….
usch, det är inte sas del, det händer på andra bolag över världen, men man får hoppas att det var någon av den egna personal som anmält honom… 1,0 promille märks…
Lennert: Antar att du är pensionär? Annars är du en mycket pinsam människa.
Sådana som du lever i en bubbla och har ingen kunskap.
Sluta döm ut SAS och flyget pga 1.0 promille. Antagligen flyger han bättre på det.
Var glad att de upptäckte det istället! Hade det varit Ryanair hade de låtit honom flyga för att inte förlora pengar.
lottis:
Har man följt reglerna så är det omöjligt att blåsa positivt.
“Under flygning får alkoholförtäring inte äga rum. Ej heller får alkoholförtäring ske under de närmaste 8 timmarna före flygning.
Anm Förtäring i samband med måltid av lättöl eller annan dryck med en alkoholhalt av 1,8 viktprocent eller lägre är ej att betrakta som alkoholförtäring.
Under tiden mellan 24 och 8 timmar före flygning skall stor försiktighet iakttas i fråga om alkohol- förtäring.
Anm Sker alkoholförtäring under tidrymden 24–8 timmar före flygning skall i uttrycket ”stor försiktighet” bl a läggas den innebörden, att förtäringen inte får vara större än att vederbörande senast 8 timmar före flygning skulle kunna köra bil utan att begå straffbar förseelse enligt svensk lagstiftning angående trafiknykterhet.”
Att blåsa possitivt innebär inte per automatik att personen är påverkad,det kan räcka med en öl eller ett glas vin,eller som troligast är att man druckit vin kvällen innan.Rödvinet har den benägenheten att ge utslag på utandnings provet utan att det blir något vid blodprovet.
Sen är det så att piloter från syd Europa har en annan syn på vindrickandet och skulle nog i stor omfattning ge possitivt utslag vid utandnings prov. Jag har sett i sydeuropa där piloter och cabin delat på en flaska vin varje morgon innan flygning,utan att de för den skull skulle vara sämre piloter. Så om du ska vara säker kör med egenbil.
Kan hända precis var som helst!!! Du får väl chansa Lennart – större risk att bli påkörd på gatan!
Ja du törs nog flyga med SAS
SAS sätter säkerheten först och stick kontroller utförs i mellanåt på dom flesta bolag.
Vi har haft liknande incidenter hos British Airways bla.
Sen finns det nog andra oseriösa flygbolag runt om i världen där dom inte har stick kontroller.
Men vet aldrig om en chaufför på bil,flyg,tåg, båt,buss mm är nykter det har vi även sett i trafiken.
Jag flyger gärna med SAS!
Har läst att SAS faktikt har strängare regler för alkohol än vad myndigheterna kräver. Att en enskild individ faller utanför ramen säger ju inget om bolaget – alkohol problem finns på alla arbetsplatser.
Tycker faktiskt att SAS hanterat denna sak synnerligen sobert – en eloge!
Jag håller med till 100%. Lennart bör nog stanna hemma, inte skaffa några barn och inte leka med tändstickor eller knivar för både ambulansföraren och brandmannen kan ha alkoholproblem de också.
Frågan är om han vågar leva över huvud taget. Kanske sitter en full operatör i något kärnkraftverk i Ryssland?
Ibland undrar jag hur korkad det är tillåtet att vara?
Det är Ryanairs fel!
Hade inte Ryanair funnits så hade övriga bolag kunnat ge sina anställda tillräckligt lång vilotid mellan flygpassen så att piloterna hinner nyktra till innan avgång.
Dessutom hade lönerna varit högre så att piloterna hade haft råd att sjukskriva sig om dom fortfarande var på fyllan när arbetspasset startade.
Ryanair för med sig så mycket elände!!!
Och som vanligt är det betydligt farligare att ge sig ut i övriga trafiken än att flyga.
“Varje timme dygnet runt kör i runda tal 500 rattfulla i svensk trafik, enligt MHF, Motorförarnas helnykterhetsförbund. Utöver detta finns ett förmodat stort mörkertal av drograttfylleri, som förra året utgjorde cirka 43 procent av alla anmälda rattfylleribrott.”
Du vet väl att lika många taxibilar som du ser ute på stan är lika med antalet rattfyllerister som kör runt på våra gator…
Dette er tredje gangen dette skjer på et halvt år. det var en mye omtalt og lik sak rett før jul. OSL hadde også n episode nå før påske med SAS personell, men dette ble ikke snappet opp av media.
Det er tragisk for alle uansette flyselskap men det er noe urovekkende at dette skjer nesten utelukkende hos SAS.
Då tror jag att du skall stanna hemma bakom låsta dörrar och låta bli att ta taxi åka tåg el. tunnelbanna gå över ett övergångställ m.m.I stora verksamheter med många anställda så finns det alltid folk med problem.Statistiskt sett.Se det istället så att kontrollerna fungerar och att ev. påverkade piloter stoppas vilket flygbolag det nu än må vara.