Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TFHS Lunds Univsersitet

Tråden startades av Sebbe

Hej.
Jag har några frågor om Lunds Universitet då jag har lite oklart för mig ang. högskolan.

Vad krävs för att komma in där?
Utbildningar som PPL,CPL,IR osv, betalar man de på egen hand eller ingår det i högskolan?
Vilka utbildnignar kan man få där?
Hur lång är utbildningen?

Skulle vara extremt tacksam ifall någon skulle kunna besvara mina frågor på ett korrekt sätt då jag undrar vilken väg jag ska gå tillväga senare.

Publicerad den 2012-05-21 11:37
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Svar: C
2012-06-26 16:58

Klart man ska betala sin egen TR. Seriösa piloter gör det.

C
2012-06-25 10:52

Att kalla Ryan Air för ett drömläge för nyutexaminerade piloter är väl att ta i lite. Visst, de anställer och får du jobb så flyger du en av de vanligaste flygplanstyperna som finns vilket öppnar upp för andra jobb. Men Ryan är väl också en symbol för hur urholkad den här branschen har blivit med tanke på arbetsvillkor. Jag kan mycket väl förstå de som tar anställning på detta bolag trots villkoren, pilotjobben växer ju knappast på träd. Men man bör ställa sig frågan om man vill stödja den här utvecklingen av branschen. Att dessutom se det som en självklarhet att betala sin egen type rating är även det något som förbryllar mig. Jag är medveten om att många bolag ställer det kravet men är inte detta en trend vi vill gå ifrån eller?

Sten
2012-06-24 19:00

Vet inte riktigt hur det ligger till…Men om man har MPL kan man då ta anställning på ett bolag som opererar maskiner som får framföras single pilot men som flyger i två pilotssystem? Nu menar jag alltså PA-31, små Citations etc,etc. Kanske inte finns så många PA-31 operatörer idag, men det finns väl en och annan business operatör här och var som opererar citations och beachar etc?

C Lindberg
2012-06-24 16:57

En sak är fullständigt klar. MPL är på väg bort – åtminstone i Sverige. Anledningen är att vi har för få stora flygbolag som är intresserade av upplägget, och för många små som lever en osäker tillvaro, försvinner och dyker upp i ny skepnad. Och hos dessa passar inte MPL. Annat är det i USA och Tyskland, men i Sverige? Lägg ner.

Snudden
2012-05-23 16:28

Ryanair är mig veterligen hittills det enda bolaget som tackat nej till MPL-ansökningar. Detta p.g.a. att ryanair inte lägger en krona på att ligga i framkant och prova på nya saker. Ryan kommer att öppna upp för detta framöver, frågan är bara när. Så länge de anser att det finns tillräckligt många CPL-kandidater så är det ju faktisk en onödig kostnad för detta extrema low-cost företag att se på alternativa cert.

Detta har inget med MPL i sig att göra, utan endast att det skiljer sig från mainstream – det som är lättast/billigast för Ryan.

Och egentligen, vem vill jobbar för Ryan… Snart kommer även strängare regler runt taxering/sociala avgifter etc i Europa, och Ryan har ju redan gjort klart att detta inte ska innebära någon ökad kostnad för bolaget. Piloterna kommer alltså att belastas med detta och då få sämre villkor än idag, iallafall om man på ett ärligt betalar sina skatter. (Som jag utgår från att alla kontraktare villigt gör…)

Anders
2012-05-23 15:08

började augusti 2010. jag körde vanlig modul väg. jag rekommenderar, om man inte kommit igång med utbildningen än, att köra så billig grundutbildning som möjligt, så att man får råd med type rating.

det är lika bra att räkna med att betala en rating idag om man vill satsa på en jet karriär. så ta därför ingen utbildning som kostar 800.000kr, då blir rating helt plötsligt mycket dyrare.

ryan har förstått att vilken skola man gått inte har någon betydelse. visst, de vet vad dem får i form av referens och liknande av saa, men i slutändan är ens pilotkvalité individuell. dvs det får man visa upp på intervjun och sim passet. en som går saa eller oxford, har kanske en mer gedigen utbildning än en som går på lokala flygklubben och airways. men i slutändan, är ens pilotkvalité och personlighet indiviuell, och det är det bolagen går på idag.

men visst, har ni flera miljoner på kontot via rika föräldrar ex. och skon inte klämmer på kostnaden, så är intigrerat en god väg. dock ser jag inte varför folk har så brottom med sina utbildningar!?

Andreas
2012-05-23 13:27

@Anders: Tack för ditt svar! Det är så grymt mycket sarkasm och allmänt låg nivå här ibland så jag är tacksam för någon som kan svara seriöst! Hur länge har du jobbat på Ryan och hur utbildade du dig?

Anders
2012-05-23 10:45

Jag jobbar på Ryan, så därmed min personliga åsikt. Dock har jag stött på MPL elever utan jobb, och dessa ligger inte bra till, tyvärr.. detta utifrån vad jag bevittnat. Visst, har man turen att få vidareanställning på en hostairline som klarar sig bra, är det ju givetvis bra. Men risken att få gå som ny, är tyvärr stor. Är man i sitsen av att söka jobb, och har ett MPL, är det helt enkelt svårare att få intervjuer. Jag har däremot ingen åsikt om man blir en bättre eller sämre pilot, men då arbetssituationen är vad den är idag anser jag det riskabelt med ett MPL cert. Ingen jag känner som har MPL från bl.a. Oxford, som saknar jobb, har fått intervju hos Ryan.. ingen. 🙁 Dock har nästan alla jag känner som har CPL fått intervju.

Andreas
2012-05-23 09:32

Intressant läsning om frågan:

http://ask.oxfordaviation.net/viewtopic.php?f=12&t=5627#p30563

När du säger att flygbolag har nonchalerat MPL, vad grundar du det på? Vilken inblick har du i branschen? OBS, det är inte menat som någon slags kritik mot dig, utan jag är bara nyfiken, du kanske sitter med i rekryteringar för något bolag, vad vet jag?

Anders
2012-05-23 08:46

Ja, exempelvis Ryanair, som är den största rekryteraren i europa just nu har inte godkänt MPL. Dem rekryterar mängder med piloter, vilket är ett drömläge för nyutexaminerade. Men ni som får MPL kommer inte ha den chansen, att söka Ryanair, som är den bästa foten in i branschen just nu, tyvärr säger vissa.. Men jet tid som jet tid.

Många andra bolag har också nonchalerat MPL.

Andreas
2012-05-22 13:52

@Anders: Kan du utveckla ditt resonemang lite grann? Vad är det som gör MPL så begränsat i jänförelse med CPL?

Wemar
2012-05-22 12:49

Kommer ni in på utbildningen så tacka så klart ja!!!!!!!!!!!
DEN ÄR GRATIS! CPL är lätt att ta om man har MPL. Mycket billigare än att vara dum å betala allt själv som vissa skriver här.

Anders
2012-05-22 10:55

VARNING till er som tänker börja där. MPL är en certifikat som fler bolag tvivlar över. Ni kommer vara så pass begränsade och beroende av ert flygbolag. Avråder er att gå utbildningen då det är MPL. Vänta till yh drar igång vanliga CPL igen, istället. Ett klokt råd.

Sebbe
2012-05-22 01:02

Så du menar att de andra utbildningar tar man på egen hand? Vad är syftet med att då gå i högskolan? Tror inte man snålar på 45 000 och tar högskolan ist som ger dig det gratis fast under 2,5 år? Inte alls värt ju om det är så.

RL
2012-05-21 17:29

DU får ett MPL, inte CPL, ME och IR som man får på de privata egenbekostade utbildningarna. Det innebär att du bara får flyga i flerpilot- system. Du får ett bolag som du gör din praktiska yrkesutövning på (flyger som styrman under skoltid)

JW
2012-05-21 15:24

@F/O

Gratis är betydligt billigare…

F/O
2012-05-21 14:00

Vad menar du?
Är det dyrt att skola med CIrrus och PA-31?

JW
2012-05-21 12:31

Nu verkar ju deras sida nere, antar att det är därför du frågar här.. Annars är Google ganska effektivt..

Man får alla cert, MPL och ATPL. + Host airline och type rating på deras kärra.

Längd: ca 2,5 år

Kostnad: Nada.. CSN berättigat.

Lätt att komma in: Nej. Har försökt. 🙂

Men nu ska det ju göras om till KY-utbildning så det jag har skrivit har nog inte så stor betydelse. Inte säker på om det blir fler TFHS-kullar?

/JW

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500