Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Billig piotutbildning

Tråden startades av Mr X

Hej

Har nu bestämt mig (precis fyllt 30 år) för att bli pilot, Har ni några bra tips hur jag skall börja på billigast möjliga vis. Jag har familj med barn i Stockholm och måste fortsätta jobba under tiden.

Jag har varit i kontakt med lidair som verkar väldigt bra att ha att göra med.

Är det något vits att börja läsa in PPL först? då det inte är så mycket pengar eller skall jag börja läsa in CPL direkt och i så fall vad kommer det kosta?

Publicerad den 2012-06-10 11:54
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Andy
2012-06-11 16:43

Lidair kan du stryka från listan..

Ta PPL på flygklubb. (max 100lök)

ATPL på TFHS (gratis undervisning, sparar cirka 60lök) om du läst fysik B, ma C och eng B med minst G från gymnasiet

Finns andra ATPL distanskurser också. SAA ex.

Hourbuilding.. försök dra till USA ta ett hourbuilding-paket eller bogsera segelflyg, om du kan.

CPL/ME/IR cirka 200.000 var-som.

Allt som allts.. cirka 400-450.000 kr

G
2012-06-11 08:20

Hur f-n kan du ha varit i kontakt med Lidair? Det har gått i konkurs och finns ej mer!!!

Haha
2012-06-11 07:57

Lidair, Varning! Många som blivit av med pengarna där då de krävt stora belopp i förslott!

2012-06-11 00:08

Modulvägen är billigast och flexiblast.
Har du tid och sparade pengar så är det bara att köra. Du bör dock tänka igenom det väldigt noga innan du tar banklån med barn inblandade. Av mina ca 25-30 klasskamrater så är vi 5 som har fått jobb efter flera år.

Ring och hör med ett dussintal gamla elever och hör efter vad de har att säga innan du tror på skolan. Det finns en anledning till att vissa skolor har ett väldigt, väldigt dåligt rykte.

nyfiken
2012-06-10 21:35

Har du varit i kontakt med Lidair ?? de har upphört med sin verksamhet (gått i kk) så du får nog börja med att hitta en ny skola.
Sen angående jobb så verkar det idag krävas kontakter för att få jobb! var/hur du har tagit din utbildning spelar inte så stor roll. det bolagen kör med att den som tar jobbet med minst lön får det.
Men visst kan man lyckas fast man har familj och ej är lika mobil som en 20 åring då hänger det mer på kontakter samt att de första åren inte blir så roliga på lönekontot. men inget är omöjligt. men tänk på att det finns massor av piloter utan jobb många skolor trycker ut massvis med piloter till en minskande marknad. På detta forum verkar många bittra (min uppfattning) över jobbsituationen men de visste ju om innan att det är svårt att få jobb.
Jag hoppas du lyckas

//Nyfiken

trollkarl
2012-06-10 18:36

Mr X, eftersom du skrivit inlägget och därför lär följa din egen tråd med nyfikenhet, svara gärna på vad Tobbe skrev till dig!

Det vore bra om du kan visa dig lite vuxen och svara med konsekventa svar. Det finns för många drömmare på detta forum som annars sitter och sållar bort dom negativa svaren för att istället enbart ta åt sig av dom som skriver “kör!”…

Björn
2012-06-10 18:29

Billigaste sättet är modul. Jag skulle absolut rekommendera att du börjar med PPL-teori. Det ger en grund att stå på när man senare ska fördjupa sig i ämnena.

Ett förslag på billigt upplägg är att börja med ett vanligt PPL på valfri flygklubb. När du har det kan du läsa ATPL-teorin på distans från TFHS (gratis och teoripaketet är inte jättesvårt att komma in på)(http://www.tfhs.lu.se/utbildning/kurspaket-airline-transport-pilot-teori).
Parallellt kan du samla lite timmar så du har alla timmar som behövs när det är dags för nästa steg, nämligen CPL ME/IR. Exempelvis http://www.flyguppdraget.se/?p=841, men det finns säkert flera bra alternativ.
En MCC-kurs på det så är du redo att söka jobb.

Det är viktigt att inse att det är en hård bransch du ger dig in i. Med det sagt vill jag ändå önska dig lycka till för man måste satsa för att ha chans att lyckas.

Tobbe
2012-06-10 18:20

Hej
De frågorna du skall ställa först är

1. OM jag någonsin får jobb, kan jag arbeta för 15.000 brutto i månaden ett par år för att bygga tid?

2. När jag byggt tid, har jag råd att betala ytterligare en rating för att få ett jetjobb och sedan, precis som i mitt första pilotjobb, skita i familjen ytterligare ett år.

3. Om jag lyckades med de två första stegen, kan flytta familjen till sandlådan i 5 år förr att åtminstone gå +- noll med skulderna?

1 2 3 förutsätter att du dessutom har kontakter…

Är man 20 lyckas man i branschen, man kan flytta på sig, ta skitår efter skitår på kontrakt, men som gift med barn… Ta ett råd, glöm det du kommer ångra dig.

Sitter själv i mellanöstern idag, många nya kollegor här får detta jobb efter att ha harvat på kontrakt, slavar GRATIS i afrika mm mm i 10-12 år… Är det värt det?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500