Nerläggning av tungt SAS underhåll ARN
Enl nyheterna på radion i Måndags 11JUN-2012 så skall “37st flygmekaniker platser bort från SAS/ARN. “SAS skall istället lägga tunga checker utomlands istället för att spara pengar”
?
Med start när?
Ngn som har mer info?
SAS har redan sitt motorunderhåll i X antal låglöneländer sedan många år.
Vad hände med kvaliten SAS?
svar
Jo jag tänkte nog mer på Line maintenance. Men man har inte så många som går natt på Base,På nätterna utför man i huvud sak sådana jobb som skulle störa dag produktionen. Tror inte att produktiviteten är så låg på Base ändå,håller med om att för 10- 15 årsen var den var den låg i förhållande till manskapet,det var nog en arbetsledar fråga då,och dålig styrning, det var bättre när det fanns kontrolanter som styrde produktionen.
Problemet för Base är att man utför ett så bra jobb med hög kvallitet,som man hade råd med förr,och det är inte lätt att ställa om och sänka kvalliteten på jobben.
Den som tror att SAS får lika bra utfört underhåll till lägre pris vet inte hur jobben utförs i andra länder man behöver inte gå så långt från Scandinavien för att se skillnaden.Har själv varit med som rep för SAS när SAS lagt ut jobb. Men det kanske inte betyder så mycket om man byter ut planen betydligt tidigare än i dag. Danskarna som någon kritiserade ,gör ett bra jobb men har för mycket personal och en stelbent arbets kultur.Där skall bara lätt underhåll bedrivas,enligt min mening. det är nu några år sedan jag lämmnat SAS så det har nog förändrats en del,på dom åren. Men kuturen att ha hög kvallitet på jobben sitter nog i väggarna fortfarande.Trotts att SAS sålt hangarena.
@lottis
Tungt underhåll antar jag betyder “base maintenance” det vill säga C och D check eller större reparationer och vid base finns det som sagt alltid något att göra. Det du tänker på är nog “line maintenance”, dvs A och B check och “mindre” små fix då man tar in kärran när den är klar för dagen och rullar ut den på morgonen. Då kan man tänka sig att det går bra att sova men nu är det ju det tunga skruveriet som försvinner…
Dessutom så försöker man lägga alla avancerade jobb dagtid i så stor utsträckning det bara går. Human Factors!
På dom bolag jag jobbat, Lufthansa och Swiss t.ex sovs det minsann inte på något nattskift.
Lottis har nog bara varit på SAS och då blir ju deras vanor normgivande.
till Kalle.T När mekarna tar en siesta sista timmarna på natt skiftet ,tyder det på att jobben är klara,och det är dags att dra ner planen till rampen.Skulle man jobba till 07,00 så skulle det bli stora förseningar i morgontrafiken.
För övrigt är det vanligt i alla industrier att man jobbar undan för att kunna slappa sista timmarna,som för övrigt ej borde vara tillåtet att jobba med något avanserat,mellan04-06.00 varg timmarna.
Ok, visste inte det om sjömännen. Men ambulansförare som har till exempel 24h skift sover ju på skiften (jag skulle inte skicka ut någon i trafiken att köra så fort de bara kunde efter ett dygn utan sömn) och jag tror inte de jobbar för 1/4 av sin “normala” lön. Men nu glider vi från ämnet. Självklart för jävligt att folk kan sova sig igenom base maint. när det står många som vill jobba utanför. De är ju de som får ta smällen när jobben försvinner och inga nyanställningar behövs!
Kalle T: Ville bara tala om att du är en pladdertacka och jag har aldrig jobbat på Sas då jag ej passar in i deras mall men jag respekterar alla sorter av tekniker och bolag. Tror ej att SFF mfl är så impade av ditt skitsnack om Tekniker, nu kanske arbetsgivarna tror att så där går det till jämt i alla bolag varje natt. Jag har mest meckat äldre maskiner och det är fullt upp att hålla dem flygklara till morgonen lite mer än att plugga in laptopen på en nyare jet för att kolla om kärran mår bra som jag också haft förmånen att “mecka” med för några år sen. Bitter nej jag bra till i SFF löneankät. Arbetslösa kommer vi nog alla med stor risk att hamna i framöver med alla KK senaste tiden. Vi syns i SL garaget då…..
@Olles bror!
Inte många som man ser av resultaten.
Kan inte låta bli att fascineras av ämnet med sovande personal!
Först var det piloterna generellt och nu Avdelningen för tungt underhåll på SAS.
Finns det någon på SAS som är vaken?
Givetvis så sover sjöfolk under resan, svårt att vara vaken i kanske 5 dygn om man skall korsa Atlanten.
Men, när man inte arbetar (tex äter, sover, har fritid) så har man självfallet inte heller arbetstid och betalt.
Om man har jour kan man givetvis sova men då har man jourersättning som är betydligt mycket lägre, kanske ¼ av timlönen.
Ambulansförare, brandmän, “sjöfolk” under seglats, militärer och andra beredskaps havande människor sover väl rätt ofta på arbetstid. Nu menar jag inte att det är rätt att göra på vid base maint. men en tekniker på linan borde ju kunna få stänga ögonen någon timme om tid finns och inget trycker på. Kanske gör honom lite mer alert när det väl händer något vid kl 0435.
Nu är det här inte ett försvar av SAS underhåll, där det kanske vart skyddad verkstad lite för länge. Ut med de arbetsskygga och in med lite nytt folk som är hungriga och vill jobba.
Jag har aldrig hört talas om att personalen gått och lagt sig under arbetstid på tex ett papperbruk.
Vad är det för chefer som accepterar detta?
Det finns ALLTID någonting att göra.
Och, ”klösa” i förväntas man göra utan att få någon extra kompensation.
Men, detta säger väll en del om kulturen i bolaget????
“dumbo”
Jag jobbar som tekniker på A320/A330 på ARN nu.
Ej SK
Ta hand om dig nu bittra man*s*
PS
Sök nytt jobb innan SK försvinner…
DS
Jo du tekniker Kalle T det blev ingen anställning på Sas med cert på tungt jet för dig ser jag mellan raderna här,istället jobb på en ext flygverkstad med sämre lön än bilmekanikerna på samma ort, bitter? Finns många arbetsplatser där man kan gå och knyta sig om man klöser på i början av kvällen/natten och gör klar alla jobb och inget extra händer den natten, kolla i på såg/järn/pappersbruk en natt så får du nog se något liknande.
@ f.d. Sas:
Håller helt med dig. Det är inte bara maintenance som har problem.
Hej!
Har jobbat på SAS i många år och måste tyvärr säga att det är otroligt låg produktivitet överlag. Det är ngt som sitter i väggarna sedan monopoltiden och lägst produktivitet är det i Danmark, otroligt att SAS kan ha så mycket verksamhet där. Förut näs SAS gjorde allt själva så var det bättre kvalité men till ett allttör högt pris, har själv sätt hur kvaliten blivit sämre på mycket men den är forfarande godtagbar.
Jag gjorde flygtekniker praktik hos SAS / ARN för ngt år sedan.
Sista timmarna på ett av alla nattskift försvann alla människor. ( Som ofta iofs )
Jag gick upp i fikarummet för att ta en kaffe.
Tände lamporna i taket, inom 2sek började 10-15personer skrika “släck lamporna för fn”, ngn kastade ngt mot mig. Jag hade tydligen väckt x antal människor som ? inte hade ngt att göra.
Detta var c.a +2H innan skiftbytet på morgonen.
10personer x 2 H
Man sov bort c.a 2 personer bara den natten…….
Enda hoppet för Sas att överleva är att outsourca så mycket som möjligt och anställa från bemanningsföretag och lågkostnadsländer. Skandinaviska besättningar som flyger intercon borde ersättas med besättningar från Nordamerika och Asien. Samtidigt måste Sas minska antalet olika flygplantyper som gör samma jobb.
En av triggers till outsource av heavy checks var det faktum att de inte kom ut på tid från Arlanda. Finns en anledning till att gamla rökrummen bommades igen och det var inte för att mängden rökare avtog utan för att det var bra ställen att ta igen sig på.
Om alla på SAS verkligen gjort sitt jobb när de var på jobbet skulle de inte stå där de står idag. Vet en som renoverade sin veteranbil på arbetstid t ex.
Inte konstigt att det inte gått ihop sig med den mentaliteten.
Givetvis är det tråkigt för dem som blir av med jobben men…..
Varför skulle kvalitén bli sämre?
Det handlar enbart om vilken styrning och kontroll man har.
Ett sundhetstecken att SAS minskar på sina kostnader.
Välkommen till en globaliserad värld.