Bästa/sämsta flygbolaget ni flugit
Hejsan Här man ni beskriva era sämsta/bästa upplevelser med olika flygbolag
Bästa: Finnair, Grym service sköna säten bra crew egna skärmar.
Sämsta: Bangkok airways, Dålig crew, osköna säten dålig service. Vi fick också stiga av planet och vänta i 2 timmar utan information och vätska/mat som vi inte hade någon möjlighet att skaffa
svar
10-sämsta:
novar
Delta
Nouvelair
Iberia
Spanair
Belavia
easyjet
sas
BA
RyanAir
10-Bästa
Lufthansa
Klm
Swiss
Turkish airlines
Finnair
Singapore airlines
austrian
Emirates
mahan air
icelandair
Jag flög till New York med SAS nyligen och det är världens bästa bolag enligt mig. Jag är svensk och har gärna svenskspråkig personal runt mig när jag flyger.
Jag är inte flygrädd men man har bättre koll på svensk säkerhetskultur. Det känns helt enkelt som man är i goda händer när man flyger med SAS. Ombord SAS är det som att stå på svensk mark.
När man kommer bort till gaten på Arlanda med ett amerikanskt bolag har man redan lämnat landet.
Ryanair och entrén på Skavsta så känns det som man har passerat genom grindarna på Gröna Lund, spännande, hur mycket extra måste jag betala innan jag är framme. Bäst att gå på toaletten innan. Popcorn och läsk köper man billigast i Nyköping.
Det absoluta bottennappet under alla mina resor ( flyger i princip varje vecka Long eller Shorthaul) är Alitalia. Definitivt! (Överträffade till och med Egyptair) Detta var i och för sin under en mycket turbulent tid för det bolaget, men kollegor kan bekräfta att det inte skett speciellt stora förbättringar seda dess.
Annars så tycker jag man får mycket valuta för pengarna hos dom stora gulfbolagen som Emirates, Qatar och Ethiad. Inget större fel på dom stora europeiska bolagen som LH, SR, BA , AY med flera. Air France – har gjort ganska många Intercont flygningar med dom och det bolaget kan vara riktigt bra eller riktigt dåligt… Ojämn kvalitet och ska man dessutom byta flyg på CDG så gäller det att ha tålamod och tid.
KLM tyckte jag tidigare var riktigt bra att flyga med, men efter ett ”megastrul” med det bolaget, och deras reklamationsavdelning så ser jag först på alternativen innan jag boardar ett KLM plan. USA: bolagen är ju i en klass för sig, inte mycket positivt att skriva om där tycker jag. Dom stora Asiatiska bolagen är bra med viss reservation för Kina bolagen som jag inte riktigt känner mig hemma hos.
Det är svårt att bedömma ett bolag efter bara någon enstaka resa, man bör nog göra minst ett tiotal resor för att ha ett bra bedömmningsunderlag. Och glöm inte att när det strular så får bolagen verkligen bekänna färg.
Då är det ganska oväsentligt om servicen ombord var toppen när du inte får ditt bagage, eller anslutningen missas och dom inte klarar av att boka om eller ordna hotell på ett smidigt sätt.
Det är otroligt bekvämt att flyga med Norwegian på deras direktflyg.
För de av er som bokat flyg med mellanlandningar och dessutom byte till annan flygoperatör så är det en bökig och tidsödande process. Provade nyligen att flyga till Åbo som dessvärre Norwegian nu slutat trafikera och då tar det nästan en hel dag att komma dit med mellanlandning i HEL. Jodå man öppna plånboken på vid gavel och flyga Blueone, men det bidde båten istället.( Kanske inte billigare i slutändan med hytt, all mat och dricka och taxfree o s v. men roligare.)
Förseningar/ inställda flyg kan alla operatörer drabbas av och det är inte alltid flygbolagets fel. Flygplan ska vara i luften och tjäna pengar vilket är en klar tendens snart bland alla bolag, men allt för optimistisk planering ställer oftast till det. Som besättning får man ibland blocktid angiven som flygtid vilket givetvis skiter sig i det blå skåpet innan flygningen ens påbörjats. Fotfolket, d v s besättningen gör vad de kan för att allt ska fungera, men det är bra stressigt nu för tiden och som pax lätt att ta ut sin frustration och aggression på nämaste person vilket oftast är kabinpersonalen eller någon stackare vid servicedisken.
Om någon minns Crossair så hävdar jag att Norwegian mer liknar det bolaget med nya fräscha plan och skinnklädsel i kontrast till RyanAirs plastiga stolar och grälla färger. Tycker därför att de två bolagen har lite med varandra att göra trots att de båda ligger i lågprissegmentet. Missnöje ska därför ställas i relation till produkten.
Ärligt talat, hur många har noggrant läst igenom villkoren och vet vilka rättigheter respektive skyldigheter man som pax har ?
Testade f ö på skojs skull Aerflot från Thailand till Stockholm för många år sedan och då hade jag självklart redan från början mycket låga förväntningar. Mellanlandning i Bombay, ut med alla pax under vapenhot in i en kal hangar i 3 timmar. Därefter ombord igen och INGEN säger något, ursäktar sig eller förklarar för oss pax anledningen och DET stod det inget i villkoren om.
Finns flera bolag jag håller högt vad gäller kvalitet; Cathay Pacific, Swiss, Thai, Qatar. Vill även framhålla en “dark horse” i Aerolineas Argentinas på longhaul. Makalöst bra mat och goda viner, perfekt service.
Sämst? Ryanair alla kategorier tätt följt av Sabena när de existerade.
Det är för att några här ogillar Norwegian, kanske har dessa sökt sig dit och fått nobben och tar ut missnöjet här. Och det är som du skriver, jämför man två lågprisbolag som Norwegian och Ryan Air med varandra och ändå tycker Ryan Air är bättre så är attityden sådan. Samma missnöjda personer skulle prova på att sova en natt på lågprishotellen Formul 1. Trivs man med deras billiga och plastiga interiör så känner man sig även hemma i Ryan Airs plan. Det är bara den automatiska högtryckstvätten som saknas….Jag har provat bådadera och gör aldrig om det.
Hur kan folk tycka norwegian är sämst när ett bolag som Ryan existerar. Hoppas det är för att dessa människor inte flugit med dom….
Flugit till mer än 50 länder, Norwegian är klart sämst, det enda bolag jag haft problem med faktiskt…hade genomgående biljett men de fixade ändå inte anslutningen…helt otroligt, deras kundsupport tar månader att få svar från dessutom. Stay Away. Bästa bolaget..? Det är många som känns lika bra, Thai och Qatar Airlines sticker kanske ut lite bland de jag flugit med.
Norwegian var ett bra bolag och att ha personal som pratar svenska ombord är ganska skönt. Delta hade trevlig personal och bra service, men vad är det för skrot de flyger / flög med till Stockholm. När man kommer till USA så förstår man att flyg mest är ett transportmedel och inte lika uppstyrt och snobbigt som Europa.
British Airways 767 mellan London och Stockholm är det risigaste jag någonsin flugit med. Hatthyllor på trekvart och belysning som blinkade p.g.a. elfel i kabinen + slitna skinnsäten.
Bästa bolagen på långlinjer är enligt mig är SAS, Lufthansa, Turkish Airlines, Austrian Airlines, Finnair, JAL. Dessa bolag är också de bästa jag flygit inom Europa. Sämsta bolaget jag flygit är Norweigan, Flög med dom tre gånger 2010 och 2011 vilket jag aldrig mer gör om. Rent fruktansvärt.
Bästa är Virgin Atlantic pga deras service och trevliga värdinnor. Emirates håller alltid en hög kvalité men saknar det där lilla extra. Thomas Cook Scandinavia har en fantastisk personal och alltid en trevlig atmosfär ombord.
Sämsta är helt klart Ryanair. För långlinjer tycker jag att de Amerikanska bolagen är riktigt dåliga. Sur och gammal kabinbesättning. Min erfarenhet är iof bara med Continental, United och AA.
Dom senaste 10 åren har jag flugit long haul minst en gång i månaden med SK,BA,LH,AF,KL,IB,TK,TG,DL,NW och JJ. Jag tror inte jag missat nån. Jag tycker inte det skiljer sej så mycket bland dom stora bolagen. Men 2 bolag som inte hör hemma i den här klassen är Iberia och Delta. Dom har jag inga bra erfarenheter av. Sen tycker jag KLM vinner i längden. Lufthansa är bäst när dom är bra. Men jag upplever väldigt stor kvalitets skillnad på deras besättningar. Så hos mej är KLM bäst och Iberia sämst.
Bästa: Emirates:)proffsiga ,bra service, bekväma säten mm..
Sämsta: svenska charter bolaget Novair!!!!!! Fick inte sova en blund ombord pga kabin chefen pratade konstant i högtalaren om lotter, hörlurar mm + dryga fjortis värdinnor!!! ( flög till Phuket med dem)…
Bäst longhaul : EK
Sämst longhaul : US Air Ways( men Philadelphia har en mycket trevlig flygplats )
Sämsta bolag är subjektivt och ändras från månad till månad och vilka linjer man flyger. Jag anser att det sämsta jag flygit med är KLM, luriga priser som ej återspeglar verkligheten arrogant besserwisser service ombord.
Värdinnorna behöver stödhjul i nacken för att ej falla baklänges och dom är där bara för sin egna tillfredställelse.
Bästa: utan tvekan Continental men det var några år sedan så det kan ha ändrats. Flyger mycket Iberia som jag tycker har oförtjänt dåligt rykte, riktigt trevlig personal och ok pitch. Får även ta med ryan på pluslistan om man tar bort avgifter och slagsmålen om platser. när man väl sitter på sin plats har jag nog fått bland den bästa servicen av ryans personal.
Sämsta: utan tvekan air france. snorkiga, dåligt med catering, överlag dålig service.
Jag har flugit med Bangkok Airways, och då var de väldigt bra service före avgång och under flygningen, men vi fick vända tillbaka till Bangkok p.g.a. tekniskt problem på planet. De tog 30 minuter efter landning så fanns ett nytt plan redo att flyga oss ner till Phuket igen. De var imponerade! Och de överöste en med mat både före och under resan. Finnair har jag också bara positiva erfarenheter av.
Jag har provat många bolag och när DY är som sämst är de få som är sämre och när de är som bäst kan de jämföra sig med QR, EK och även SQ!!!
Om du frågar mig är de sämsta från OSL och de bästa från ARN, men det är klart, det finns väl undantag som bekräftar regeln…
Hasse
Då ” Hasse ” har du inte upplevt mycket. Mindre engagerad kabin hittar du på många flygbolag, men att generellt säga att flygbolaget i fråga är det sämsta som finns är onyanserat.
Prova Turkish eller Aeroflot så blir du lite ödmjukare kanske.
Bästa och sämsta är nog Norwegian.
Har du tur och får en bra besättning som är service inriktade och man för ovanlighetens skull har nog med catering som då faktiskt är helt OK är DY oslagbara.
Tyvärr händer det mer och mer sällan. När DY ställer upp med ett B-lag(märkligt otrevliga, ointresserade och faktiskt lata) i kabinen och saknar ordentligt med catering är det nog bland det sämsta man kan uppleva….
Hasse