SAS kabinfack
Hej! Lite nyfiken på om de rykten som jag hört är sanna om att samtliga kabinfacken i SAS (Danmark-Norge-Sverige) har underskrivit kollektivavtal till 2014 eller 2015. Detta verkar man ha gjort i dagarna. Stämmer detta måste det ju vara ett lyft för SAS som flygbolag, då de verkar ha gått med på de tuffa krav som SAS har haft.
svar
Hej.
Faktum är att samtliga fack gått med på ALLA besparingskrav som lagts fram de senaste 8 åren från SAS ledning. Till skillnad från vad Sjökapten och alla andra självutnämda experter här hävdar så har avtal skrivits utan protester varje förhandling de senaste 8 åren. Även Dansk kabiinförening CAU dock om under protest. Men denna gång verkar det som CAU trilskas mer än vanligt.
Tex sign sjökapten framhäver SAS ledning som kompetenta. Håller inte riktigt med. Dagens verkar vara det men ej tidigare. Det är inte de anställda som tagit alla märkliga affärsbeslut som totalt dränerat kassan i SAS koncernen. Det har koncernledningen gjort med styrelsens goda minne. Talar om kartellböter, införandet av 4 st AOC, köpet samt försäljning av förlusttyngda Spanair, BMI samarbetet och Blue 1.m.m. Listan kan göras lång. Det handlar om tiotals miljarder som gått till spillo pga framför allt Jörgen Lindegaards märkliga agerande. Rickard Gustavsson har faktiskt erkänt på ett möte med piloterna att man tillskriver Lindegaards agerande till en kostnad av ca 16 miljarder. Sanslösa summor i mina öron. Spelar ingen roll vad Sjökapeten och Co hävdar. De anställda är inte skyldiga till alla affärsbeslut som tagis genom åren. De anställda är dock med och betalar notan idag. Samt har vi anställda också ett ansvar att anpassa våra villkor till marknaden för att överleva. Så har skett de senaste åren, och sker fortfarande. Sjökapten är inte helt insatt utan baserar sina åsikter vad den allmänna uppfattningen är. Flygbolaget SAS har faktiskt faktiskt visat svarta siffror inom koncernen de senaste åren. Oavsett vad alla andra hävdar. Bara att läsa årsredovisningarna och se vart förlusterna har genererats. Kanske inte så konstigt då besparingarna inom flygbolaget SAS varit massiva de senaste åren. Och kommer så fortsätta. Det behövs
En liten hint till Sjökaptenen; min fru är kabinchef på Norwegian. Hon har mer i nettolönekuvertet än mig. Hon arbetar också färre timmar på månadsbasis ackumulerat samt färre dagar totalt sett. När hon flög Kanarieöarna hade hon övernattning, på SAS hade vi turnaround. Förklara gärna det för mig som är så bortskämd med mina villkor på SAS. Visst är jag bortskämd. Med att arbete att gå till som jag trivs ypperligt med.
Mvh