Blixtnedslag i flygplan
En fråga till er med erfarenhet av blixtnedslag i flygplan.
Många gånger har jag hört att det är ofarligt om blixten slår ner i ett flygplan men jag kan inte riktigt köpa det. Att människan ombord klarar sig är en sak men att elektroniken skulle klara en direkt träff verkar konstigt.
Det är sådana våldsamma krafter och det har visats upp bilder på svetshål från flygplan som träffats av blixten.
Så vad är sanningen oavsett jordad eller ej?
Någon kanske kan berätta av egen erfarenhet?
svar
Det var planet som kom från Luleå inte Blixten, bara för att klarlägga.
Det verkade inte som det sa plong när SAS träffades av blixten från Luleå. Det small riktigt ordentligt tydligen. Ibland pratar man om svetshål efter blixtnedslag. Hur kan det vara ofarligt?
Lottis, måste bara klargöra för dig att blixten inte avleds med hjälp av dom där små ledarna du ser på vingarna (static wicks). Blixten går ut där den vill, ofta i en ände av antingen vinge, stabbe eller kropp. Minsta motståndets lag så att säga.
Dessa små statiska ledare som du refererar till har till uppgift att avyttra laddningarna som uppstår i skinnet från friktion i luften under vanlig flygning.
Annars så är det precis som folk skriver i tidigare svar, flygplan klarar av blixtnedslag väl då de endast leds i flygplansskalet. Resultatet är oftast en ingångs- och utgångshål.
Från Shanghai inför landning i Istanbul med Turkish Airlines B777. Blixtnedslag på höger sida,
Kändes som vid vingen, när de fällde ut ställen kom nästa blixtnedslag och då kändes det som långt fram. Det var ett riktigt oväder men landingen gick väldigt lugnt och kändes förvånande säkert ändå.
Efter stod en hel drös med tekniker när vi klev av. Men 2 nedslag inom 5 min var lite nervöst faktiskt.
Under mina 20 år som kabinpersonal så har blixten slagit ner i maskinen kanske 3 gånger. Det enda dramatiska som inträffar är att det blixtrar till och låter plong. No more no less. Helt odramatiskt. Flygplanen är konstruerade för att kunna ta mycket mer stryk än så.
Flp med aluminium skrov klarar blixtnedslag,kan bli brännmärken ,antenner kan skadas,blixten avleds via statiska av ledare. Intrumenten kan störas,därför kan det bli problem om de råkar ut för blixtneslag vid inflygning,landning. Hur 787 påverkas vet jag inte,kan vara känsligare för genom bränning,men borde vara testad.
SLUTA BRÅKA!
Moderna flygplan är certifierade att klara blixtnedslag.
Hallå där! Varför använder du mitt nick för?
Ett flygplan klarar inte av en träff av en blixt, det är vad jag har lärt mig i pilotskolan.
Det SAS plan jag flög med fick blixtnedslag. Det var en j-la smäll och efter landning togs flygplanet ur trafik för att laga två hål.
Flög som passagerare från Athen och skulle till Frankfurt och vi hamnade i världens oväder. Blixten slog ner i planet och det blev rökutveckling i cockpit, piloten var väldigt stressad när han informerade om läget och sen blev det en rask nödlandning i Munchen.
Nu blir allting oklart! Handlar den här tråden om att skrämma folk eller om verkliga livet?
hål eller inte beror på negativ eller positiv blixt, vilken av dom som gör hål kommer jag inte ihåg, den ena är betydligt ovanligare än den andra ca 1 på 1000000. och det är den ovanliga som gör hål. blir det hål kan det börja brinna i isoleringen som ligger mellan flygkroppen och inredningen
Ni kanske ska låta Aftonbladet och Youtube göra maintenancen på era flygplan dom vet ju mer om flygplan än vad en tekniker vet.
Ha ha!
Här kan du se ett blixtnedslag i vingen:
Nu har det hänt igen – blixtnedslag i en SAS maskin på väg till Luleå.
Det verkar onekligen inte vara helt ofarligt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15311342.ab
Någon som vet mer?
@JP:
Jag förstår, ….det är därför man ofta ser piloter i solglasögon fastän det inte är soligt.
Funderade lite på det här med blixt i gamla plan byggda av trä och duk. Förmodar att dom som flög dubbeldäckarna hade sina glasögon för att skydda mot blixten också, trä och duk bildar ju ingen “Faradays bur” heller.
@ Olles bror, det är väl klart man kan bli bländad om du flyger nattetid i CB aktivitet. Därav ska cockpit belysningen vara tänd. En del förordar t o m solbrillor vid sådana tillfällen.
Det låter riktigt högt och hörs verkligen inne i planet. Har för mig att det är luft som joniseras eller något i den stilen. Därav smällen.