Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Pilot

Tråden startades av Erik

Hej, vad kostar det att utbilda sig till pilot, och ja vill köra 737 vad måste man ha i betyg för att komma in på pilot skola

Publicerad den 2012-08-02 14:45
Skriv ett svar
Antal svar: 36

svar

G
2012-08-26 23:44

@Re: g, Det var bara en enkel fråga, skippa ironin, kanske bättre att du inte skriver något alls…

@ACE: För att uppnå dessa minimum requirements, det är väl då man får ta första bästa jobb runt om i världen.

“Men har du 1 miljon på banken som du inte lider av att elda upp så visst, annars gör något annat…” – Vad är problemet ?, varför ska jag bränna upp en miljon ?

Re: g
2012-08-26 09:37

Ja det stämmer du måste vara snygg för att få jobb som pilot. Så det blir väl ett par tusenlappar till på plastkirurgi också innan jobbet..

Ace
2012-08-26 08:51

Quatar söker folk visst, men det krävs mycket erfarenhet!

Second officers – Fast track
Valid ICAO ATPL or frozen ATPL (ATPL Theory Passes/Credits and MCC)
Valid Class 1 medical
Minimum level 4 ICAO English proficiency
A minimum of 1,000 hours on a modern multi pilot, multi engine, turboprop aircraft greater than 12,000kg MTOW, OR
A minimum of 300 hours on a multi engine, multi crew jet aircraft, OR
A minimum of 1,500 hours on a multi crew, multi engine helicopter, OR
A minimum of 2,000 hours PIC on single engine, single crew aircraft.
 
Men har du 1 miljon på banken som du inte lider av att elda upp så visst, annars gör något annat…

G
2012-08-26 01:14

Lite bakgrund: Jag vill utbilda mig till pilot, varför? det är helt enkelt min passion. Nåväl. Jag är halvsvensk, men min pappa har turkiskt medborgarskap vilket medför att jag också har det. Har just fyllt 20år. Gick Naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Förutom svenska och engelska, kan jag bra turkiska samt lite arabiska. I skolan läste jag tyska, mer nybörjar nivå. Är det en fördel om man kan tyska eller ska man satsa på ett annat språk?

Vissa människor påstår att arbetsmarknaden i Sverige ser bra ut och vissa inte. Själv säger mitt sunda förnuft att det i princip inte finns lediga jobb i Sverige, kanske tom hela Norden. Det lär väl dyka upp några lediga turboprops jobb då och då, men inget att satsa på då kanske 500 piloter som söker dessa jobb är betydligt bättre än själv.

Men hur ser arbetsmarknaden egentligen ut i Turkiet samt i arabstaterna?, Jag har läst att bolag som Qatar och Turkish växer.

En sak till.
Vet inte om detta är sanning eller myt. En snubbe sade till mig att det är en fördel om man snygg, han sade att många bolag gärna anställde modeller.

Josef
2012-08-23 18:45

Janne/ är du säker på att man får bidrag från CSN?? Asså 1 mil.

bobby driver
2012-08-10 18:31

Men de flesta gör givetvis intervjun innan man betalar för TR.

FO
2012-08-10 08:41

Jag är FO på A320. Pappas kontakter. Pappas pengar. Det fixade mig hit. Har ett stabilt kontrakt på flera år.

Men egentligen ville jag bli läkare fast detta var lite tuffare dock.

(jag trivs men ibland ångrar jag mig)

B
2012-08-10 00:54

BA söker inte ens erfarna piloter.
Gör de det kan du visa var så ska jag skicka in ansökan imorgon.

A320 FO
2012-08-09 08:49

B: Det är bara om du inte är utbildad pilot, då får du grundutbildning och typkurs för dom 84000 Punden. Är du redan utbildad så behöver du inte betala in en krona eller bonda dig i en enda dag.

B
2012-08-09 00:22

Pelle på British Airways får du betala en securitybond på 84000 pund. Du kan sluta men då får du inte tillbaka pengara och har således betalat. Annars får du tillbaka dem på 10 år.

Alltså får man betala för Type Rating. Att man “får tillbaka” det är bullshit, det skulle lika gärna kunna kallas lön.

http://www.bafuturepilot.com/finance/

AA
2012-08-09 00:16

Vet inte hur du tänker men jag gissar att de piloterna som jobbade på skyways/city inte redan har nya jobb utan att det är ett par 100 piloter extra dvs ett antal 1000 piloter som inte har jobb i sverige idag…

Så hur du får det till att det blir fler lediga jobb vet jag inte… Kanske blir några när tex nextjet tar in 8 piloter på s340 för att ta upp de linjerna de tar över men det är lång ifrån alla som de som blev av med jobben som får nya jobb…

“Tänk till”

Robert
2012-08-08 20:36

Hur ser det ut i andra länder då ? Dyrare eller billigare att fixa nödvändiga papper ?

Kröken Vinge
2012-08-08 20:24

Re: KK

Det är ju det de gör, tänker alltså, innan de skriver.

Gissa hur dom tänker. Rätt svar belönas med en foodprocessor.

PS Ledtråd, det handlar om rädsla för konkurrens.

KK
2012-08-08 16:59

En kommentar till vissa inlägg.

Att flygbolag går i KK innebär INTE att det behövs färre piloter!!
Helt seriöst, hur tänker ni?

Antalet flygresor/passagerare ökar år efter år i världen.

Det sker en naturlig utrensning av gamla bolag med avtal som är närmare 50 år gamla.

Att de A380 skulle täcka upp så det blir färre flygningar är nonsens.

Tänk innan ni skriver.

AQ
2012-08-08 13:46

Som sagt så är Donald nog 55+ och sitter på SAS och är lite vimsig…

Det finns redan 100 000 arbetslösa piloter, + de som kommer utbildas så blir det ett otroligt överskott…. Så kanske 1-2 av 10 st som får jobb, men tror du att du är 1 av de 10 så lycka till…

Pelle
2012-08-08 12:56

FEL! Du betalar inte TR på British Airways…. du skriver inte ens på ett s k “bondavtal”…. du kan sluta efter 6 månader om du så vill…. men BA vet att ingen slutar efter 6 månader ändå.

Donald
2012-08-08 12:52

Rättelse.. kommer behövas cirka 100.000 piloter (nya) de kommande 20 åren, i europa! 500.000 i hela världen..

Säger som jag alltid sagt, piloter kommer ALLTID att rekryteras, varje år. Några kommer aldrig finna ett hyggligt jobb, men många kommer också att lyckas. Men nya piloter komme alltid att behövas. Så vågar du stå upp mot konkurrensen, GO! Om inte? Don´t.

Om det blir du eller nån annan som får jobbet, kommer alltid vara mycket “up to you”. Hur pass välförberedd kommer du vara för en intervju? Hur är din personlighet? Vad kan du förbättra?

Either you make it, or you don´t, period

AA
2012-08-08 12:31

Man kan även få köpa rating på NAS nu för tiden för 25 000 Euro…

bobby driver
2012-08-08 12:25

Men de flesta gör givetvis intervjun innan man betalar för TR.

bobby driver
2012-08-08 12:19

Vad gäller norwegian så har flertalet som börjar där flugit B737 tidigare. Ex ryan air, air baltic och så vidare, (min krav 1500TT), eller från och med nu i våras MPL’are via TFHS.
Så att köpa en TR innan intervju, då bör man i alla fall varit i kontakt med norwegian tidigare och fått grönt ljus på att en intervju väntar. Något annat vore mindre begåvat.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500