Flygvärdinnas erfarenhet av Jetlag
Hur gör kabinpersonal och piloter för att förmildra jetlag?
Jag flög från New York och sov ca 2 timmar totalt på flygresan. På förmiddagen kom tröttheten och jag var tvungen att gå och lägga mig. Jag var så trött att min sambo hade svårt att väcka mig och när jag vaknade visste jag knappt var jag var någonstans, sjukt trött helt enkelt.
Jag gick upp på morgonen USA tid 08:00 (Sv.tid. 14:00)
Landade i Sverige 03:00 USA tid (Sv.tid. 09:00)
Sov två timmar under flygningen.
Hemma klockan 12:00 svensk tid kände jag mig snurrig av trötthet och gick därför och la mig och sov i två timmar.
De tre följande dygnen var som ett enda virrvarr av sömnlöshet och trötthet.
Hur bär ni er åt för att klara era arbetstider?
svar
Passagerare-Jetlag
Besättning -Skiftarbete
Att jobba långa arbetspass över dag.kväll.natt är inga större problem om man är schemalagd, som passagerare kan man däremot få besvär med “jetlag”. Vi kan förbereda oss genom att planera sömn och matintag innan skiftet men det tror jag inte många passagerare tänker på att göra?
Det finns många i vårt samhälle som jobbar obekväma arbetstider och lyckas kombinera det med familj och vardagsysslor, inte bara vi inom flyget.
Prova med en B-multi- tablett!
Är själv flygvärdinna, byter tids-zon konstant; det funkar för mig!
Ta en maxad B-vitamin- tablett eller två; se så hur din kropp kommer till ro…
Svar till flygandes problem med jetlag:
Du som frågar har enbart erfarenhet av jetlag som passagerare (som jag förstår) och undrar hur flygande personal hanterar jetlag.
Det är skillnad, enligt min mening, på vad du kan göra som passagerare och vad du kan göra om du har det här som arbete.
Som nummer ett är det aldrig en bra idé att använda piller/alkohol eller andra medel för att förmildra sin jetlag, men håller med om att Melatonin kan vara bra om du varit utsatt för jetlag i längre tid och snabbt måste vrida tillbaka dygnet – men då aldrig om du är aktiv crew. Om du som aktiv crew måste ta till alkohol eller piller för att klara av jetlag, skall du sluta flyga långlinjer.
Att fasta är fullständigt vansinne! Flera flygbolag har inskriet i sina regler att det inte är tillåtet för aktiv crew att fasta. Detta är pga in case of emergency, så skall du ha energi nog för att ta hand om situationer som kan uppstå. Fastar du blir du trött, irriterad och har inte energi för att arbeta – och det är ju för passagerarnas säkerhet och service som du är ombord.
Det är däremot en god idé att äta lätt mat (matiga sallader, pasta, sushi, fisk, kyckling), men undvika att äta kött – alternativt att äta små portioner, men oftare. Undvika bönor, kål och annan mat som ger gaser. Planera ditt vätskeintag – drick inte för mycket innan du går och lägger dig, så slipper du gå upp mitt i natten och använda badrummet.
Ät när du är hungrig, något litet eller mindre portioner. Målet är inte att bli mätt, utan att ta bort hungern.
Jag har flugit långlinjer i många år och har följt de här reglerna och det har funkat jättebra! 🙂
Lycka till 🙂
Är fövisso själv ingen steward, men håller i princip med P!nk av egen erfarenhet.
Kan dessutom tillägga att naturläkemedelsdoserat Melatonin ( enzym, som lär styra kroppstemperaturcykeln) finns att köpa. Detta ska sedan intagas taktiskt i förhållande till destinationens lokaltid.
Det finns flera sätt. Dock finns det två klassiska trix.
1. Fasta!
Ät ingenting samma dag som du ska åka hem. (Frukost får man lov att äta om det är en kvällsflight.) Håll dig från mat hela dagen och ät det mål som faller in tidsmässigt när du landar. Lunch om du landar mitt på dagen alltså.
2. Ställ om klockan.
Så fort du sätter dig i stolen ställer du om klockan till destinationens tid. Titta sedan på klockan minst en gång i halvtimmen och på så sätt förklara för kroppen vad klockan är.
Den som lär sig detta kommer inte ha några problem.
Vår granne är pilot på långlinjer. Han har inga problem med jetlag. En del har det, andra inte. Själv har jag inga nämnvärda problem.