Lågprisbolag anställer i lågprisländer
Jag har en öppen fråga.
Är det inte dags att massmedia börjar granska lågprisbolagens anställningsformer istället för uppmärksamma hur mycket dom tar för att checka in baggage, avgifter för kortbetalningar och tvivelaktiga försäkringar. Avgifter är kostnader som, i dom flesta fall, går att undvika.
Om alla är anställda i samma bolag, bär samma uniform och har samma utbildning. Hur kan det komma sig att det kan skilja tusentals kronor i lön beroende vart man är anställd?
Är det någon som vet hur stora löneskillnaderna är mellan länder?
Känner inte cabin crew som är anställda i norden en oro inför denna utveckling?
Bemanningsföretagen som anställt tvår sina händer då dom kan göra sig av med crew på nolltid och anställa “lågpriscrew”
Vilken är den allmänna uppfattningen?
svar
Problemet är att alla anställda i lågprisbranchen tuggar i sig allt skit bolagen erbjuder. Det finns alltid någon som nappar och det vet dom. Snart så står bemanningsbolagens anställda och dealar om löner på 10 000 i månaden och vet att, tar jag inte detta så gör någon annan det. Folk är illojala mot sig själva och sina kollegor för att man har inte råd att tacka nej.
Passagerarna sitter nöjda och har betalat nån tusenlapp för sin tur och returresa. Men när det smäller till och blir nått fel då kilar dom genast till kvällspressen lägger på sin räddaste min och berättar hur hemskt allting var och att personalen inte gav någon information alls på svenska.
Deras drömresa för en tusenlapp var förstörd.
Det kanske är dags att lyfta på locket till lågprisbolagens gryta och titta vilka ingredienser som man har lagt i denna soppa.
För min egen del så tackar jag nej och äter från en annan gryta. En gryta som är klar och transparent, kanske inte smakar så mycket, men jag får en innehållsförteckning som känns hållbar för alla inblandande.
Skillnaden mot daglönarsverige var att man då slapp investera en kvarts miljon och tre lönefria månader varje gång man bytte godsherre.
@ Gör annat. Problemet är att vi är på väg tillbaka till daglönarsverige och statarsystemet, med korta anställningssvtal, sex månader till ett år precis som i statarsystemet där man fick ta sitt pick och pack och flytta till en ny godsherre varje höst.
Betalar man för en Skoda får man en Skoda!
Utvecklingen med utflaggning och pågått väldigt länge inom sjöfarten. Även inom EU flagges det ut i många bolag genom att man anställer via skattefria bemanningsföretag. (Man lägger över skattebördan på den anställde och hävdar att det är den anställdes ansvar att betala in avgifter och skatter, tvärtemot det skandinaviska systemet, politikerna är tysta.)
Enligt Nowegians annonser söker de EU-piloter med basering i Thailand. Vad är anlednngen till det? Man kanske skulle anställa piloter från t.ex. Garuda Air i stället. Varför gör man inte det? Är det så att man vill ha en Rolls Roys till priset av en Skoda?
Det värsta är väll hur få av de utlandsanställda, med bas här i Sverige, som betalar skatt här trots att de ska göra det.
Riktigt beklagligt.
Utvecklingen är skit, det tror jag alla är överrens om. Norwegians piloter hade chansen men tog den inte. De hade stöttning från alla men de vågade inte.