DN idag- Norwegian
Läst DN idag? Ja, inte skulle jag vilja ha mina nära o kära på en kärra där piloterna kan vara inne på sin 60-e timme! På sin 5-e dag. Hur pigg är man då? Nej, aldrig mer DY.
svar
@ Micke
Du har helt rätt.
Förutsatte bara att det var en singelkille utan familj som kajkade runt mellan baser i Europa som skrev.
Finns barn och sambo/fru i Sverige så vill skatteverket nästan tveklöst att personen ska beskattas här, även om knappt 50% av flygningarna görs från svensk bas är det mycket som gör att skatteverket kommer hävda att svensk skatt plus sociala avgifter ska betalas.
Borde tänkt längre…
Det finns övergångsregler som arbetsgivare kan rida på i tio år.
Källa: denna artikeln.
Det betyder att alla som flyger för Norwegian från tex Torp skall betala sociala avgifter i Norge. Flyger man från Skavsta skall de betalas i Sverige och från Helsingfors i Finland. Det här kommer att kosta pengar, vilket det redan gör för andra företag. Är man bosatt i Norge, vilket man kan misstänka att många som flyger för Norwegian är, skall man betala skatt i Norge. Annars kan det bli fängelse.
Är det inte så att kontraktsfirman ska betala arbetsgivaravgiften för dig i det land du har bas?
@Tirnave.
Hur tänkte du nu?
Det är inte den anställde som bestämmer var man skall skatta!
I dagsläget säger svenska Skatteverket att e du skriven i Sverige skall du skatta i Sverige oavsett var du jobbar…för några år sen var det att man skulle skatta där man hade sin huvudsakliga arbetsplats, det ändras från år till år. Ringer man skatteverket har dom liten lr noll koll själva så hur ska då de anställda ha koll? Rimligt är väl att man som nu skattar där man bor eller??
Puss puss
@Rune
Problemet är att efter 1 Juli ska du skatta i det land du är BASERAD, vilket betyder att det inte spelar någon roll i vilket land din kontraktsfirma eller huvudkontor finns. Om du dessutom bor i Sverige skall du betala mellanskillnaden i skatt i Sverige, (eller får tillbaka, hm troligt!). Du kan hävda att du bor utomlands, men har du familjen kvar hemma så anses du bo i Svergie vare sig du vill det eller inte!
Så torrt på fötterna? Nja…. många OM…
Ryanairpiloten verkar ju ha torrt på fötterna enligt svar nedan.
Frågan är nu, finns det någon kontraktare på Norwegian som vågar skriva hur det fungerar för dem?
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2455554.ece
I Norge händer det något.
@ryanpilot, då har du bas på Irland? Hade varit Dansk medborgare och gjort en landning i Danmark så hade danska staten sagt att du jobbar i Danmark och ska skatta där oavsett var du har bas eller vart huvudkontoret ligger. Helt sjukt, men det är vad mina och dina danska kollegor säger!
Det hela är barnsligt och obefogat. Lågprisbolag har bättre haveristatistik än många sk flag carriers, som sjunger sista visan innan bankrutt.
Tycker att det är två saker som blandas ihop:
Säkerhet ie att lågkostandspiloter gör ett sämre jobb eller att det blir mindre säker att flyga vilket det inte finns några bevis för
och
Skattefiffel vilket DN inte behöver gräva så mycket mer i eftersom det solklart är det. Om man bor i Sverige (är skriven) så skall man deklarera sin inkomst i Sverige. Det finns sedan undantag som kallas 6 månaders och 1 års regeln som kan gälla unde vissa förutsättningar
Du som i skattehänseende är bosatt i Sverige och som
arbetar utomlands kan under vissa förutsättningar bli
befriad från att betala skatt i Sverige på utlandsinkomsten.
Vad Ryan och Norweigan vill undvika är svenska och norska sociala avgifter som de “förväntar sig” att personalen tar hand om själva…
Det fina för Ryanair och Norweigan är att dom inte tar smällen utan personalen kommer att få gigantiska restskatter när detta rullas upp
Rune: Vi betalar skatt på Irland. Vi får vårat lönebesked där det står brutto, en helvetes massa avgifter och skatt och sen en nettolön, precis som i Sverige.
20% på upp till ca 200 000 sen 40% på resten.
Vi får öppna ett limited company som du vet. Hela proceduren sköts av ett av några företag man kan välja att anlita som Ryan har rekommenderat. Där får vi log in på internetsidan och kan ladda upp kvitton och dra av pengar på.
Medical
Mobil
Bensinkostnad, mat, boende när man är out of base osv.
Plus allt möjligt, precis som Sverige ungefär.
De skickar våra lönebesked osv. också.
Det här är för oss på Brookfield kontrakt. Alla Kaptener med riktiga kontrakt har fast anställning, pension, baslön och tillägg per timme man flyger. osv
Ärligt talat verkar nästan Norwegian vara skummare med sina “baseringar” på Malaga och Las Palmas.
Blir man ju ganska rädd.
Hoppas att DN fortsätter att “gräva”! Hoppas att mer kommer att avslöjas om hur lågprisbolagen agerar för att vi skall kunna flyga för 399 kr! Helt klart så skall spanjorer som arbetar i Sverige också skatta i Sverige. Och letter som arbetar i Finland skall skatta i Finland…..
Otroligt att det har tagit så lång tid innan detta uppmärksammas. Är hela personalstyrkan på Norwegian, med några få undantag, skrämda till tystnad – eller är det ingen som bryr sig?
Idag är nu lördag. Nu är det även Ryanair som granskas. Skatteverket är på krigsstigen. Var det inte en “skattmas” inne här på forumet för ett tag sedan?
Ska bli intressant att följa utvecklingen.
Men. Ni som är Ryan-piloter. Vågar någon av er skriva här hur det egentligen fungerar? Betalar ni skatt i Sverige eller gör ni det på Irland eller någon annanstans?
Ta det bara lugnt….. de flesta piloter klarar utan problem att landa och lyfta trots att de har 58 timmar i ryggen, och allvarlig sömnbrist. De flesta flygningar påverkas inte alls, m.a.o. hyggligt riskfritt skulle jag vilja säga. Oftast behövs ju inte några snabba beslut tas i början och slutet av en flygning, då det oftast flyter på som “vanligt”. Oförutsedda händelser inträffar inte så ofta, så det gör nog inte så mycket om piloten är utarbetad och saknar sömn. Det bör gå bra, statistiken stöder detta än så länge. Risken för felbeslut ökar självklart med nednötta piloter, men luta dig du tillbaka i fåtöljen, det har ju gått bra hittils. Släpp kontrollen! De gör säkert sitt bästa där framme. Kanske missar de ett o annat radioanrop, men va f-n, de som anropar brukar ju ropa tills de får svar! Ingen anledning till oro alltså. De flesta av oss vet ju att vi ändå presterar rätt bra på fredag eftermiddag, även om arbetsdagen varit 14 timmar, man håller ju samma tempo och effektivitet som på tisdag förmiddag. Sånt vet vi ju redan. Om någon pilot, som är lite trött, skulle råka dra in vingklaffarna istället för hjulen efter start så är det väl bara att göra om. Göra om och göra rätt. Ingen anledning till oro……..
@DY:are
Att dina kirurgvänner sedan dödar ca 4000 svenskar varje år pga felbehandlingar spelar väl mindre roll? Hur många av dessa hade varit i livet om sjukvården hade tagit lärdom från flygindustrin istället för att skratta åt den?
I allmänhetens ögon är vi piloter fortfarande överbetalada och bortskämda.
Svensson tycker att det är bra med en billig biljett.
De tänker dock inte på att alla bolag måste rätta sig efter Ryan Air (som är värst i klassen) om de skall kunna överleva, vilket Norwegain och många andra bolag försöker göra.
Läs gärna on Colgan Air Flight 3407.
En kirurg jobbar inte 60 timmar skift. Glöm det. 60 timmar normal arbetsgång ja, men skift….
Jag jobbar på DY och har aldrig varit i närheten av 60h. Visst finns det långa dagar och vissa perioder är schemat ganska pressat, men på vilka arbetsplatser är det inte det? Jag har vänner som jobbar som kirurger och de bara flinar åt 60h/vecka… Men därmed inte sagt att man inte ska vara kritiskt mot för långa dagar inom flyget, tvärtom bör man förekomma problemen.