Återbetalning vid tidtabellsändringar
Är det någon som känner till vilka regler som gäller om ett flygbolag med vilket man köpt en icke-flexibel biljett gör förändringar i sin tidtabell? Hur stor måste förändringen vara för att full återbetalning skall ske? Är detta en fråga för varje bolag, eller finns EU-regler som kan tillämpas?
svar
pf: Hade detta varit med SAS hade du fått vänta 3-6 månader i bästa fall på
att få tillbaka pengarna. Cashflow är viktigt i SAS.
TP endret min flyging fire timer senere ut fra OSL, og la den 4 timer tidligere fra LIS på retur.
Når jeg kontaktet de aksepterte de uten noe mer å kanselere bookingen, samt å betale tilbake. Pengene var på min konto 3 dager senere. Sånt er service !
Dessverre ser det ut til at ved kanselering hos andre bolag(les SK), så blir man tilbudt den verste connection, med lang transfertid på bytteplass. Ikke alltid lett å krangle, bookingklasse ikke tilgjengelig etc etc.
Det är framför allt en moralisk fråga. Om man har sålt något under förutsättning Y och sedan ändrar till X så skall alla pengar tillbaka så att kunden kan göra ett “nytt val”. Om man inte gör det så är man bondfångare och har inget i branschen att göra…