Svensk pilotförening
Jag är nyfiken på vad Svensk pilotförening (SPF) omsätter per år.
Med enkel matematik enligt deras hemsida så är det 1900 aktiva medlemmar och de betalar olika beroende på vad de har för lön.
Men om man gör det enkelt så kanske det kan vara 425kr i månaden gånger 1900 medlemmar.
Finns det redovisat någonstans om föreningens ekonomi?
svar
xxx: jag håller med dig! dags att lämna SPF till dinosaurierna och ena kåren under ett bättre alternativ som du nämde! Säg bara till, det är dags att göra något innan det är för sent och ingen får vara med i ett fack längre då det är krav från arbetsgivarna(ryan)…
När arbetsgivaren vill säga upp piloter så är det inte mycket facket kan göra med det om inte arbetsgivaren vill gå med på t ex frivillig deltid för att undvika uppsägningar.
För min del kunde SPF inte hjälpa mig vid ett tillfälle men vid ett annat så gjorde de ett mycket bra jobb, tack vare att jag fortfarande var medlem.
Du har så rätt i sak, problemet är organisationen SPF. SPF är inte ett riktigt fack eftersom man inte har egen a-kassa vilket i sig leder till att man inte heller har någon strejkkassa. SPF har mao inga muskler. Det enda rätta vore att skapa något nytt tillsammans med kabin och tekniker. Sen kanske man borde ta av sig den socialistfientliga hatten, och trots sina invändningar mot facket som grundidé, knacka på hos någon av de stora drakarna, typ transport, och fråga om vi får vara med.
Trist att se debatten urarta med påhopp och olika skällsord när problemen är så stora. Svårt att sluta samman om man inte ens kan hålla sig från att kasta glåpord på varandra när man inte är överens. Jag har själv blivit sviken av SPF ett antal ggr vid uppsägningar så jag kommer aldrig mer att lägga in en krona i just den organisationen. Däremot tror jag stenhårt på att vi ska ha ett fungerande fack.
Emil o co! Fan säga vad du vill,men sätt dig ner o fundera lite…
Är detta ett utdöende yrke?
Om det skulle vara en enorm brist på piloter skulle förtagen betala mer?
Enligt de ( arbetsgivaren) absolut inte,då skulle företaget gå i kk… tro mig, finns det en efterfrågan stiger lönerna…
o betr SPF (sas pilot förening) eller vad du vill kalla det så ÄR de förlegade i tiden, de är tanklösa och tandlösa, det behövs en ny gnista en eldsjäl som brinner för sin sak o det finns det inte ,i alla fall inte på wallingatan.
så vad göra?? Time will tell! och just nu ser det bättre ut i sandlådan än i europa o nu när vi pratar qtar o emirates,,, vad skulle hända om de var tvugna att klara sig själva utan emirens goda feta plånblok?De har för avsikt att sänka hela europas flygbolag genom att dumpa priserna så mkt att varken LH elr BA kan kontra. hmm, låter ju bra eller hur?
Jag är inte alls förvånad att pilotbranschen ser ut som den gör… 🙁
Är det KPML(r) som håller till på tråden här, eller? Proletärer i alla länder – förenen eder!
SPF är förlegat i tiden,,,, SPF är lika starkt som den svagaste belacken i pilotkåren,dvs han som böjer sig och sviker sina kamrater..
Vilka har då skulden till detta? Jo,vi själva som orkar inte,vill inte,vill men kan inte, etc,etc.
ALLT ÄR ETT RACE! Arbetsgivaren gentemot Arbetstagaren.
Förr i tiden var det krav på CEO att prestera,arbeta sig fram fler jobb,expandera,vinst etc.
idag finns bara ett kvar o det e vinst..
Hur gör man då som nykläckt inkompetent chef? Jo, man koncentrerar sig på vinst genom att få sina medarbetare arbeta mer för mindre,Slita sönder o aveckla,sälja av delar av företaget.ALLT detta för att slippa göra det svåra.Hitta mer kontrakt och expandera!och givetvis skylla allt på piloternas höga löner..
Till detta så finns det cowboy´s som oss som jobbar endast för pengar.
SPF tycker att unga piloter ska säga ifrån och inte betala för rating osv.
Jag tycker att SPF istället borde säga ifrån och ta ut sina medlemmar i strejk om det inte blir så att bolagen tar över de här kostnaderna, det är väl SPFs fel som har gått med på det här som gör att branschen suger… Hade de bara sagt ifrån och tagit ut sina medlemmar i solidarisk strejk 1 gång hade problemet förhoppningsvis inte funnits.
Var väl nära 1 gång för ett par år sedan men då ville väl inte SASarna solidaritets strejka så då fick vi andra gå med på sämre krav…
Känns som SPF tror vi har deflation här i landet…
Hoffa.
Att folk tar lån för att finansiera sin pilotutbildning kan knappast komma som någon nyhet, inte ens för dig. Så har skett i alla tider, med undantag för dem som fått den betald av staten via TFHS, flygvapnet eller på senare år flyggymnasiet i Västerås.
I en är perfekt värld betalar bolagen ratings för sina nyanställda. Kontrakt existerar inte osv.
SAS levde länge i tron att lågprisflyg bara är liten parantes, en fluga.
En socialdemokratisk infrastukturminister sade samma sak om internet.
Man måste se verkligheten för vad den är.
Idag ser det radikalt annorlunda ut än för 10 år sen. Vare sig man vill eller inte.
Väldigt få bolag anställer. I detta läge vill du att nyutexaminerade som har chans att få komma in på ett stort bolag, samla timmar och tjäna hyfsat med pengar, ska avstå, för att DU är rädd om dina villkor.
Vi som varit med ett tag glömmer inte vad som hände med Linjeflyg eller för den delen Swedair. Var nånstans var SPF då? Företrädde dem dessa kollegor på ett korrekt sätt? Var det därför som Pilotförbundet bildades?
Att säga till nån som har lån, stora lån och som fått chans till sin första anställning att avstå är enligt mig höjden av egoism. Istället bör man stärka dessa piloters strävan att organisera sig. DET tjänar alla på!
Intressant förresten att du inte ens nämnt 60-plussarna på SAS som stämde sin arbetsgivare för att få ut både en fet pension + lön samtidigt under lång tid. Rådande ordning struntade man i. SAS sparkade ett antal piloter. Vem vet? Kanske några av dessa hade fått vara kvar annars?
Det är solidaritet det!
“Menar du på fullaste allvar att du tycker att dessa nyutexaminerade kollegor hellre ska vara arbetslösa än att ta sitt första jobb?”
Ja, det menar jag!!! Men inte enbart för att jag ska ha det fortsatt bra utan för att även de som slutligen nyanställs blir det med vettiga villkor och med en långsiktighet som inte finns i dagens flygbransch.
När man gör vad som helst, tex tar dyra banklån för att finansiera inte bara sin utbildning utan även för att få ett jobb. Ja, då har det gått för långt och det är fler som råkar illa ut än som faktiskt får ett vettigt jobb!
@ Trött
Jag förstår inte ditt resonemang att SPF skulle ha undanhållit löneökningar för piloter. Tror du att SPF sitter och bestämmer sig för försämringar alldeles själva?
Tror du inte att kraven på försämringar kommer från arbetsgivarna?
Tror du inte att lågkostnadsbolagen som använder kontraktspiloter i skatteparadis för att undgå sociala avgifter m m, har lett till en oerhörd kostnadspress på de gamla bolagen?
Det är inte lätt att vara nyutbildad pilot med ett cert som snart blir ogiltigt men tyvärr så binder man ris till egen rygg när man betalar för att jobba. Inget lätt val. Själv blev jag tvungen att göra uppflygningen för CPL 5 år på raken, för att hålla certet giltigt, innan jag fick ett jobb.
@trött…bra skrivet,håller fullständigt med dig..SPF ter sig väldigt slaka när vissa “småbolag” kör med hot och tandagnisslan….får vi inte göra så här så lägger vi ner låter det från dom små. Vilket är skitsnack, men man går på det år efter år.
Hoffa.
Du raljerar i långa ordalag över “skitungar” som “h-rar” när de tar jobb hos bolag, med i dina ögon dåliga villkor. Menar du på fullaste allvar att du tycker att dessa nyutexaminerade kollegor hellre ska vara arbetslösa än att ta sitt första jobb?
Allt för att du och dina välbetalda gelikar ska kunna fortsätta njuta av era feta löner och pensioner!
Kanske har du glömt när du själv var ung och var på gränsen til ditt första jobb?
Skulle du avstått en anställning för att en äldre pilot tyckte det?
Och du pratar om individualistiska egoister?
Varför tror du att en del av SPF bröt sig loss och bildade pilotförbundet?
För att de kände att SPF verkligen företrädde dem eller?
SPF har tillsammans med andra fack undanhållit piloter och kabinpersonal löneökningar i många år, ja t.o.m gått med på lönesänkningar.
Allt för att rädda ett bolag som en gång var ett lönsamt, men som efter åratal av felaktiga beslut och utan visioner idag står på ruinens brant.
Hur kan det i längden förbättra villkoren för piloter?
Vissa av de beslut Janne beskriver var långt ifrån så enkla som de verkar när han beskriver dem!
@Janne
Ett tag efter uppköpet av Braathens så hade de piloterna faktiskt bättre löneförmåner och bättre pension än SAS-piloterna trots att de jobbade i ett och samma bolag. Är det detta faktum du syftar på när du klankar ned på SPF i detta sammanhang?
Det finns ingen speciell lönestege som de nyanställda kommer att placeras på i SAS, däremot lades det till några steg i botten på den existerande stegen. Dessutom finns det en kortare stege för regionaljet.
Tror du att genomsnittslönen för svenska piloter hade varit lika hög om SAS avecklats istället för att SAS-piloterna tvingades gå med på sänkta löner? Jag tycker definitivt inte att du kan jämföra detta med att nyutbildade piloter betalar för att få jobba. Om ingen gick med på att betala för att jobba så skulle pressen på de etablerade pilotavtalen vara betydligt lägre.
Det verkar som om många glömmer att det i förhandlingar alltid finns mer än en part, alltså är det knappast SPF som försämrar för piloterna, de blir tvingade till det av motparten.
Ok, jag håller till viss del med dig men det görs inte många andra försök att ena oss. Det är bara gnäll och individualistiskt tänkande bland dagens yngre kollegor.
Min förhoppning är att SPF ska få större betydelse och en annan, mer sammanhållande roll.
Men det går aldrig när en del gör vad som helst för ett jobb.
@Hoffa,
SPF är en cetralorganisation. Som sådan gör de faktiskt inte särskilt mycket. De som gör jobbet är de förtroendevalda som jobbar på lokalnivå. Varför behöver vi piloter en egen centralorganisation? Vad är det som SPF tillför som exempelvis SACO inte kan göra?
Om inte ett fack förhandlar centralt eller har en strejkkassa vad har de då för existensberättigande?
Sen att du paratar om
“Det ni andra “ställer upp med” är att h-ra och ta vilket jobb som helst till vilka villkor som helst”
är väl lite som att kasta sten i ett glashus. Hur mycket har inte SAS piloter, med SPF i ryggen sänkt sina löner bara för att få ha kvar sina jobb i senaste förhandlingen.
Jag tror absolut att piloter bör organisera sig men jag menar att SPF har spelat ut sin roll. De har för många grova övertramp med sig från förr. SAS vs. Linjeflyg glömmer nog ingen. SAS vs. Braathens var heller inte deras stoltaste stund. En annan sak var att man gick med på nya löneskalor för nyanställda och skapade på så sätt en A och B skala, ett A och B lag. Låt vara att ingen har anställts på den nya skalan då SAS inte har anställt någon på 10 år men man skickade ändå en klar signal till alla piloter. Visst är det så att det är SAS lokalförenng som har förhandlat fram dessa pinsamheter men SPF har varit med och skrivit på och på så sätt tar man också ansvar för denna ideologi, att “SAS piloter är lite bättre och lite finare än alla andra”
Janne
Tack för alla lovord, det värmer! Jag tror att alla kan hålla med om att branschen har blivit rutten men några verkar inte förstå varför.
Man tar på sin foliehatt och utmålar SPF som fiende. Vem tror ni skrattar högst? Arbetsgivarna så klart!
Historielösa (oftast ynglingar men inte alltid) gapar om hur ingen gör något för dem…! Mamma brukade ju göra allt!
Det är enkelt att utropa SPF som Hin håle men gör ni något själva för att förbättra flygbranschen?! Det är säkert så att det sitter en del självgoda “SAS;are” där och ser om sitt hus men varför skulle dom inte göra det?!
Det ni andra “ställer upp med” är att h-ra och ta vilket jobb som helst till vilka villkor som helst! Tack för det, det gör det mycket lättare för oss som vill förbättra!!! NOT!
Jag vill förtydliga att jag inte tillhör SPF;s innersta krets eller dess styrelse. Enbart betalande medlem som också haft åsikter då och då om hur och vad SPF gjort. Men jag inser att vi enbart kan nå framgång om vi står enade.
Det stora problemet är att det finns för många unga naiva individualistiska piloter som är helt historielösa och inte förstår hur vi borde agera.
Att ett beslut/åtgärd som SPF inte går som man tänkt innebär inte att man ska bära sig åt som en gnällig unge och gå ur.
Om man inte accepterar demokratiskt tagna beslut så får man se till att engagera sig och se till att få dem utbytta som tar de “felaktiga” besluten eller så borde man göra något annat för att förbättra för vår bransch! Jag ser inte så många andra alternativ till SPF där ni engagerar er eller gör något för att förändra/förbättra.
Den enda som blir riktigt glad är din arbetsgivare!
Jag är så oerhört trött på unga individualistiska personer som aldrig kan göra något själv utan bara tycker att andra ska göra för dem! SÅ INNERLIGT TRÖTT! SKITUNGAR! Nja, det här går väl knappast genom censuren men jag kan inte låta bli och skriva det. Låt säga att det är skrivit med glimten i ögat…
Jag har varit medlem och gick ur för ca 10 år sedan,
Gå med igen?
Om dum ska vara åtalbart, vad är då dubbelt dum?
Men vi lever i ett fritt land, kasta gärna in lite pengar i en förening som bara gynnar vissa, och arbetar efter en 60tals filosofi.
Been there, done that.
Merry Christmas