ET på ARN – kvar med 738?
Undrar om ET går bra på ARN? Och om de även i sommarprogrammet kommer flyga med en narrowbody och dessutom med mellanlandning?
svar
Et använder troligen 738:an mot arlanda till att förstärka sin ordinare flygning till Cai.
Cairo avgången startar kl 22:30 från ADD med 737-700
Stockholmsavgången från ADD kl 22:45
Från Cai
ET 715 Avgång kl 03:00
ET 453 Avgång 02:30 med 737-700
Detta upplägg gör att det som mest kan stå 3 st 737 :or på marken i Cai
F undersam, i en kort periode har ET hatt et annet flyg t/r ADD-CAI hvor ET 714/5 (ARN-flygingen) ikke har vært bookningsbart ADD-CAI t/r.
Sjekket så avganger i februar, hvor det er slikt som du skriver.
Flighten är fullt bokningsbar ADD-CAI-ADD samt ADD-ARN-ADD, men ej CAI-ARN-ARN. Därför visas den som tekniskt stopp i CAI.
Når jeg sjekker/kollar ET’s rutetabell på deres nettside kommer det frem at CAI er et tek-stopp på vei til ARN i begge retninger.
Jo, fast de körde ju nonstop ett tag med 752. Många upplever nog en mellanlandning som opraktisk om man ska vidare från ADD. Då kan man lika gärna flyga till något europeiskt nav och ta sig vidare därifrån. ET som porten mot Afrika är väl starkare som nonstopförbindelse? Så frågan är om ET lagt om strategi och nu inriktar sig helt på turisttrafik.
B738 klarar inte ADD-ARN nonstop. Man har trafikrättigheter ADD-CAI-ADD men ej CAI-ARN-CAI vad jag kan se.
Er CAI mer å oppfatte som et teknisk stopp? Spesielt ut fra Addis med sin høyde?
Njae så dåligt tror jag inte det går, fast jag har heller inga siffror att visa på det. Det blev ju 738 när de switchade från FCO till mellanlandning i CAI och samtidigt gick upp i dagligt istället för 5/vecka. Därmed tror jag inte att antalet säten gått ned utan snarare upp.