Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Piloter scheman

Tråden startades av Jensa

Hej!

Jag håller på med ett specialarbete i gymnasiet om flygbranschen. Jag undrar hur en vanlig dag för en pilot på tex SAS kan se ut. Vad jag fattat så arbetar ni typ 8-11 timmar, men alla timmar är inte bakom spakarna, utan en del är innan och en del är efter? Har jag rätt?

Sedan undrar jag också hur det ser ut inom ett bolag som SAS. Jag har förstått att man bara flyger en “typ” åt gången, så det innebär att det inte är samma piloter som flyger Arlanda-Göteborg med 737, som det är som flyger Arlanda-New York med A330. Men är det även olika piloter som flyger inrikes och utrikes, även fast det är 737 på båda? Är det så att säga mer status att flyga utrikes?

Kan ingen insatt beskriva en “vanlig vecka”. Jag förstår om det inte är jättenkelt och att det varier mycket, men jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Jag går som sagt på gymnasiet idag (teknisk linje) och min stora dröm är att bli trafikflygare. När man läser i detta forum, så blir man ju lite skrämd. Många som verkar mena att branschen inte mår bra. Jag har en bekant som arbetar som flygledare. Han påstår att det är en mer behaglig del av flygbranschen. Har han rätt eller skönmålar han bara “sin del”?

Jaja, tack för mig. Hoppas på kloka svar!

Publicerad den 2013-01-07 20:08
Skriv ett svar
Antal svar: 16

svar

mamma
2013-01-12 01:05

Om man behöver “trivselstopp” för att trivas med sitt jobb har man valt fel jobb. De som väljer rätt jobb trivs med det och vill jobba så mycket som möjligt.

SAS
2013-01-11 17:13

En “vanlig dag” finns inte.
En “vanlig” slinga kan vara att man checkar in kl 6:30 och flyger t/r Oslo, sedan t/r Birmingham, checkar ut på Arlanda 17:25. Checkar in dagen efter kl 6:45, t/r Amsterdam och sedan t/r Oslo, checkar ut 18:40 på Arlanda. Lördag (dagen efter) är det en charter till Innsbruck med in check kl 7:55, checkar ut på Arlanda kl 15:10. Dagen efter (söndag) stand by från 5 på morgonen till kl 15, då kan de ringa när som helst från kl 5-15 och kalla ut dig.

Nästa slinga kan vara att man börjar 17:10 på onsdag, t/r Östersund, upp till Luleå och landar 22:25, åker där ifrån kl 15:45 till Arlanda, t/r Luleå sedan till Ängelholm och landar 22:35. Åker passiv till Arlanda dagen efter och flyger sedan till London t/r och checkar ut på Arlanda kl 01:00 på natten. Dagen efter checkar du in kl 13:50 flyger t/r Alicante och checkar ut på Arlanda 23:50.

Sen är det skillnad på om du jobbar 100% , 80% eller 75%.
Antingen flyger man Longhaul (NewYork etc) eller Shorthaul. Man får inte flyga flera olika typer av maskiner, flyger du 737, får du inte flyga Airbus.

Lycka till!

MV
2013-01-10 22:40

Jensa:

Jag känner att livet är rätt ok med att flyga 737 på Ryan inom Europa.
Många därute som inte ens har ett jobb.

Men generellt för att svara på din fråga så säger jag ja.
Högre lön och bättre villkor oftast ju större plan man flyger. Skulle inte tacka nej till 777 på Emirates så snart som möjligt.
Men sen är tex. Wideroe svårt att komma in på och de har riktigt bra villkor, så skulle vilja säga att det är rätt hög status om man vill kalla det så.

Men vi är alla bara människor och viktigaste är väl att vi alla är glada och gör det bästa av livet. =)

Jensa
2013-01-10 22:27

Tack igen alla för alla svar!

Om jag fattat det rätt så vill man alltså gärna ha två sträckor per dag, typ 2,5 åt varje håll. Det är lagom, men ändå svårt för bolaget att trycka in ytterligare sträckor. Men visst är det mer status/eftertraktat att köra långsträckor/interkontinental?

DY
2013-01-10 11:30

Janne

Helt riktigt, men man får tyvärr glädja sig åt det lilla som ges.
Skönt att ibland komma ut i sol och värme så här års och koppla av, även om det bara är för några få timmar.
Dubai och Kanarieöarna är under alla omständigheter roligare än Luleå….

Janne
2013-01-10 11:21

DY,
måste säga att det låter lite kul när du skriver att ett 24h stopp i Dubai är ett trivselstopp. Det är ett nödvändigt stopp och har inget med din trivsel att göra. Sen kan du ju naturligtvis trivas i Dubai, det är ju helt upp till dig.
Trivselstopp var något som SAS hade på den gamla goda tiden. Det innebar ett stopp som var längre än vad operationen krävde för att man ville att piloterna skulle, just det, trivas.

Tänk vad denna bransch har ändrats

DY
2013-01-10 11:08

M

Ja där ser ni alla som klagar på RYR, dom kommer i vart fall hem varja kväll, det gör inte vi.

Är det ingen SASare som vågar beskriva en typisk arbetsdag då det är vad som efterfrågas av trådskaparen ?

M
2013-01-10 01:43

En sak du har missuppfattat är att 2,5 h åt varje håll inte blir 5 timmar tur och retur, såvida du inte gör studs och gå… Det påminner om Michael O’Leary som hela tiden brukar upprepa att piloter jobbar max 900 timmar per vilket inte är mer än 18 timmar i veckan!

Din SAS-dag med 2,5 h flygning åt varje håll blir snarare ca 7 timmar beroende på hur lång turnaround man har. Ingen jättebetungande dag men om du gör samma räknefel hela tiden så blir det en hel del arbetstid som försvinner. 😉

13-timmarsdagar är enligt min erfarenhet inte särskilt vanligt inom RYR, där jag jobbar. Undantag om man är rejält försenad, men det händer som tur är inte så ofta. Mina arbetsdagar varierar mellan ca 4 timmars duty (2 korta sektorer) och 12 timmars duty (2 korta och 2 långa sektorer). Vi flyger praktiskt taget alltid 2 eller 4 sektorer eftersom vi alltid kommer tillbaks till hemmabasen vid slutet av dagen. På “earlies” brukar dagen börja med incheck kring kl 5-6 och på “lates” brukar det vara från 12 och framåt. Våra senaste flighter landar kring midnatt.

Jensa
2013-01-10 00:09

Tack igen för alla svar!

Ibland när man läser här så låter det som att det ofta är dagar upp till 13 timmar, men nu verkar det bara vara kring 9 timmar. Men det kanske är olika på olika bolag? Är det vanligt att SAS arbetar uppåt 13 timmar? Många av SAS flygningar är ju runt 2,5 timme. Det blir 5 timmar tor. Dom har alltså inget mer den dagen, inte någon kort extrasträcka liksom för att dryga ut det? 5 timmar + 45 minuter check in låter ju inte så tungt. Men jag kanske har missuppfattat något?

DY
2013-01-08 17:39

Anonym

Från ARN basen klarar man tor på det berömda. Finns lite kreativ planeringsteknik ibland där en crew åker med passiv för att flyga hem aktiv.
CPH har däremot inga problem med tor.
Dubai har vi alltid stopp på, bara det att jag aldrig kommer dit.
Hemresan är dock mindre attraktiv då man flyger hela natten.
Jag kanske måste besöka schemaläggarna o ha med tårtor o annat för att få mina trivslestopp… Hamnar som sagt av någon märklig anledning oftast i Halleluleå.

MV
2013-01-08 15:59

På Ryanair har jag aldrig någonsin hade utestopp.
Det kostar pengar och finns därför inte. Alla kommer hem till sin bas efter arbetspasset.

Anonym
2013-01-08 15:48

DY: Så ni kör turn arounds på Kanaries och Dubai utan Night stops?

DY
2013-01-08 13:04

Var är alla SASare ?

Själv kan jag nästan alla butikers sortiment utantill på gågatan i Luleå.
Vi har allt mer s.k slingor vilket innebär många övernattningar där man slingas hem först sista dagen.
Trivselstopp på Kanarieöarna och Dubai lyser allt mer med sin frånvaro….

Jensa
2013-01-08 12:58

Tack för era svar. 🙂

Hur vanligt är det att man sover ute? Tex kör sista sträckan till Luleå och sedsn första på morgonen tillbaka till Stockholm? Händer det ofta?

DY
2013-01-08 09:04

SAS har väl bara 47 timmar tjänstebegränsning/vecka och inte max tillåtna 60 ? Osäker på om detta ändrats.
Vi jobbar annars efter samma modell som RYR men dessvärre allt oftare mer än 9 timmar/dag….
Har heller ingen begränsning vid in/utcheck före och efter ledighet, d v s man kan jobba fram till midnatt före och ha rävottetidig incheck efter.

MV
2013-01-07 23:15

Okej, jag kan bara ta hur det är på Ryanair.

Du jobbar 5/4, dvs. 5 dagar jobb som följs av 4 dagar ledigt.
Utöver detta har du en kalendermånad ledigt, tex. December.
Och 10 att lägga hur du vill. Tex. så du får ledigt i Maj, då kan du ta 5 dagar åt gången. Det blir med andra ord 4+5+4 dagar ledigt och så kan du göra två gånger då. Eftersom de där 4:orna ändå hade varit lediga dagar.

Låt oss säga att du är baserad i Stansted då. Du jobbar dina 5 dagar på tidiga skift och sen efter de 4 lediga dagarna får du 5 dagar på sena skift.
Tidigar skift börjar oftas 0630 medan sena mellan 12-18.

Antingen kan du flyga en tvåsektor dag, då flyger du kanske till Riga och tillbaka och är hemma efter fem timmar. Flyger du Lanzarote och tillbaka tar det några timmar till.
Eller så kan du flyga fyra sektorer, då är de oftast kortare. Tex. Stansted – Frankfurt Hahn och tillbaka, sen Stansted till Dusseldorf Weeze och tillbaka.
Någon dag i veckan brukar ofta vara en Stand By dag också. Så blir du inte inringd har du ledigt den dagen också men måste hålla dig inom en timme från flygplatsen.
Mina dagar är sällan över 9h.
Vi börjar tiden 45 min innan man taxar ut fram till att man landar. I verkligheten är jag där kanske 1,5 timmar innan pushback så dagarna är egentligen lite längre än vad de är “officiellt”.

Om SAS kan jag iaf säga att man flyger bara ett flygplan. Sen flyger du 737 är jag helt övertygad om att du ibland flyger inrikes, och ibland utrikes.
För övrigt är nog inrikesrutterna jobbigare och svårare dagar. Då har du ganska lite tid på dig i luften och är i princip upptagen med att göra saker hela tiden.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500