Flygskolor
Hallå!
Jag håller just nu på med mitt PPL cert som bör vara klart om någon månad. Så dags att leta vägarna till all påbyggnad. Mitt mål är att bli full ceritfierad komersiell pilot.
Har gjort lite reserch efter skolor som utbildar resten (ATPL, NQ, CPL/ME/IR) dock behövs MCC och typerating också med det dröjer.
Så min fråga till er är om någon har bra/dålig erfarenhet med någon av dem svenska flygskolorna som utbildar detta som vill dela med sig? Något tips på skola pga bra läge, boende sätt, lärare, kostnad m.m.?
svar
Hej Marcus,
Kul att du tar ett PPL!
Själv gick jag ATPL teorin på distans hos Flygteoriskolan. Det funkade bra men såhär i efterhand hade det nog varit bättre att läsa det på heltid. Jag tror man får bättre förståelse för ämnena på det sättet.
Om MCCn vill jag säga ta billigast möjliga. Jag gick en dyrare variant utan att det gjort någon skillnad. Det optimala är att göra MCCn i samband med en TR som det var tänk från början. På så sätt får man maximalt med tid i simulatorn med en och samma SOP. Tyvärr är det nästan omöjligt att få ihop det om man inte får en sån utbildning hos ett flygbolag. Men lägg för guds skull inga pengar på en MCC+TR utan jobb. Det kan vara dödsstöten på din karriär då man låser in sig både jobbmässigt och ekonomiskt.
Så ta det lugnt, flyg mycket och håll dörrarna öppna!
Anders vad hade du för betyg? Håller med om att du ska söka gratisutb. Tar du dig inte in är det kanske en indikation på att det kan bli tufft att slå sig in i marknaden. För om gratisutb innebär att ha tagit sig igenom ett nålsöga, så är att få ett jobb ett ännu tightare nålsöga. Lycka till oavsett vad du väljer, men inte förrän 2015-2016 kommer marknaden möjligtvis börja ljusna.
Anders
Du måste ha godkända skolprov för att få skriva hos transportstyrelsen.
Osäker på om någon skola bara låter dig skriva proven utan att du gått någon kurs via dom!
Vissa ämnen är obligatoriska att närvara på och jag tror allt står på Transportstyrelsens hemsida om det. Annars får du höra med klubben. Rekommenderar dock att du går på lektioner, annars blir det många omprov och det kostar bara ännu mer.
Ok, men även om jag går i en flygskola för att läsa teorin så måste jag ju betala för själva provet till transportstyrelsen. Det finns alltså inget hinder för att läsa in teorin på egen hand?
De praktiska flygmomenten (45 h) kommer man ju inte undan, men jag menar den teoretiska delen. Transportstyrelsen borde väl inte bry sig om jag läser in den hemma eller på en flygklubb, så länge jag klarar deras prov? Eller?
Anders, allt står i LFS 2008:30, sök på Transportstyrelsens hemsida.
Anders: Sen behöver du ha minst 45 timmars flygning loggat varav 10 timmar ska vara solo och en långnav innan uppflygning.
Anders,
Provavgift för de 9 teoriproven ligger på 4500 kr om jag inte mins fel. Så så 10000 kan du iaf inte komma undan med.
En fråga. När man ska ta körkort för bil så finns det ju inget krav för att gå i en körskola. Det enda kravet är att man kan köra upp och klara teoriprovet. Är det likadant med flygcert? Säg att jag vill ta det enklaste, PPL. Måste jag göra det via en skola? Själva teorin borde man ju kunna lära sig själv. Dumförklara mig inte nu, jag förstår att det är mer avancerat än ett körkort för bil, men rent teoretiskt: säg att jag är bästa vän med en flyglärare eller nåt och att jag är motiverad och köper in mig på aktuell litteratur, kan jag då inte läsa teorin hemma i min stuga och sen bara skriva provet? I så fall sparar man ju runt 10000 bara där… Är det tillåtet?
Hej,
Flyguppdraget är en bra skola för IR/ME, CPL och ATPL teori med relativt bra priser.
MCC via Svensk pilotutbildning. Görs på en B737-300 i Riga med bra kvallité.
Kanske inte den billigaste vägen men det är bra lärare och går relativt snabbt.
Lycka till!
Jag e ledsen men måste skriva detta.. Tänk över det. igen och igen och igen….
DET FINNS INGA JOBB. Flygbranchen ökar men antalet utbildade piloter som finns nu kommer täcka behoven i 10 år framöver.
Vill inte vara den negativa i denna tråd, men vill lova dig det finns inga jobb. Jag ångrar att jag utbildade mig varje dag. Sad but true…
Jag rekommenderar INTE att betala för din utbildning. Fortsätt sök allt som är gratis. De flesta kommer inte in på första försöket. Gratisutbildning har du på SAA och UiT. Förmodligen snart en tredje FTO med, TFHS kanske?
Lycka till!
Ett litet tips. Ingen jag mött i branchen har klagat på Flygteoriskolan. Dom har alltid haft ett väldig seröst rykte och en del av deras lärare sitter även i Transportstyrelsen examinasråd. Dom brukar vara kända för att vara den enda skolan som inte är ute efter att blåsa en på pengar.
TFHS har hög kvalitet och BF SAA är ju gammal i spelet och vet vad dom sysslar med. 🙂
Jag rekommenderar stark heltidstudier var du än väljer att gå.
Sen vad gäller det praktiska i modulform har Kungsair alltid varit bra och billigt, dock är det ofta lång kö dit så det gäller att anmäla sig direkt när du klarat ATPL teorin.
Små väletablerade företag utan stort vinstintresse brukar vara mer seriösa än dom stora som målar upp drömbilden av pilotyrket med flashiga hemsidor och annan reklam.
Den som är bra får kunder utan reklam…
/
A
Tack för alla tips!
Som sagt är ju snart klar med mitt PPL cert. Inte tänkt plugga i Usa tror det är rätt uteslutet just nu. Får ju iaf ta och söka till TFHS ATPL teori. Som jag förstår det så är teoriskolan lite dyrare med detta än t.ex. EFTA?
Tänkte dra lite timebuilding flygning under tiden av ATPLen, och en del till sommarn. Visa skolor vet jag kräver ett vist antal flygtimmar för att påbörjar CPL kursen.
@Framtid trots allt – NYO vad är det för skola?
@A – Tack för ditt extemt utförliga svar! Det kommer hjälpa är jag säker på!
@John – Har sökt. Och dessutom kostar inte modulär utbildning 700 000kr.
Skickade mail till flera skolor nu i helgen också hoppas på att få lite bra och utförliga svar av dom också. Så ska jag sätta mig ner o jämföra dom lite och så. Man kan ju lätt se bara på hur dom svarar. Om dom drar iväg ett fullt mail eller bara 2 meningar…
Glömde påpeka att det är 60st platser PER ÅR.
Vilket i sig är konstigt, men den diskussionen tar vi inte här.
Har du övervägt att söka någon av de statligt finansierade utbildningarna?
TFHS, SAA, universitetet i Tromsö?
Totalt de kommande åren kommer det att finnas ca 60st statligt finansierade utbildningsplatser. Värt att pröva innan man själv hostar upp 700 000kr, tar lån mm.
Hej!
Jag tog PPL + NQ hemma på flygklubben 1999-00 och samlade sedan upp til ca 200 tim under några år kombinerat med jobb och värnplikt.
Därefter gick jag ATLP teori på Flygteoriskolan 2004-05. Mycket nöjd med utbildningen. Jag tycker det är betydligt bättre med lektionsundervisning än distansstudier då du studerar för att kunna grejer för framtiden inte bara för att klara proven. Det blir ju en helt annan kvalitet o motivationen höjs kombinerat med teamwork och kamratskap.
Sen blev det Sturup IFR Center och följt av CTC i England. Har varit på easyJet nu i snart 6 år o trivs bra.
Mitt råd är att köra utb i följande ordning.
1 PPL-NQ på flygklubb
2 ATPL teori heltid på Flygteoriskolan alt TFHS då den är gratis.
3 Därefter USA och ta dina Cert där och arbeta sedan där medans du behåller kontakten med hemmaplan o kan snabbt åka hem och göra din JAA uppflygning om nåt jobbtillfälle erbjuds.
Tips at välja flygskola som ger tillräckligt med tvåmotor för att kunna bli ME instructor då det är rätt eftertraktat i USA.
4 Hem o flyg upp för JAA cert hos ex Kungsair mfl.
Tror detta är det som är mest kostadseffektivt och inte svider så mycket i plånboken som en full integrerad utbildning.
5 Vad gäller MCC så kan det ju med fördel kombineras med rating eller något liknade paket.
Jag fick ju min genom CTCs AQC kurs.
Vad gäller rating så gör inget utan någon bra jobbgaranti! Oftast behövs runt minst 500 tim på typ för att komma i fråga som kontraktanställd via Parc etc. Detta kan ju ibland bli en väg in i ett bolag.
Köper du en typerating kan det vara värt att satsa på nåt paket genom dom stora kända skolorna som ger linetraing sommarkontrakt mm så du får timmar på typ och en fot in i ett bolag. Dock är det rätt dyrt.
Nästan all vår rekrytering idag kommer den vägen genom CTC och Oxford aviation och sedan ett antal via Parc med tidigare erfarenhet.
Ett sätt att kanske få en rating billigt är om du kan hänga med som elevmaterial på nån TRI kurs vid någon TRTO men det kräver både tur och kontakter.
Försök hålla kostnaderna nere då det är mycket som investeras och allt för många som aldrig har turen att få ett välbetalt jobb.
Sen ska du välja flyget som yrke för att du älskar att flyga och vet vad du vill här i livet. Det krävs mycket på vägen och det är långt ifrån guld o gröna ängar.
Livsstilen är väldigt krävande. Långa dagar, tidiga morgnar och sena kvällar kombinerat med dubbelt boende och veckopendlande stor del av livet. Den gamla glamourtiden som pilot är förbi. Att få familjelivet att fungera beror mycket på hur tolerant och förstående familj man har.
Du har tur om du lyckas få ett jobb som pilot och får du ett jobb som ger mer än 15-20000 i mån efter skatt har du en väldig tur.
Lycka till med all utbilding du har en rolig tid framför dig. 🙂
/
A
FI,
Vad kostar cplmeir hos Kungsair Training?
Hej Marcus. Några tips till den som menar allvar med sitt flygintresse. Försök hitta alternativ till de gamla utbildarna som varit igång i 20 år om du vill ha valuta för pengarna. Undvik också skolor som måste krympas för att anpassas till nya tuffa tider utan “bidrag”, där lär det svaja. Små engagerade utbildare kan vara Ulf Lewannder i Arjeplog, nya EFTA i Sthlm och NYO samt någon av de små skolorna i Skåne, kanske Nordic Flight Training. Lycka till med ditt val.
Vad “Min eventuella väg” skriver är jättebra.
MCC kurs finns i Berlin, bara googla tror den kostar under 20000.
Angående timebuilding kan du leta runt lite. Trosa flygklubb har 1090 kr/timme tex.
Finns många privatägda plan, kan kanske få till någon bra deal med någon.
Glöm inte möjligheter som FFK, bogsering, flyga med vänner på semester. osv.
Kan även åka till USA för timebuilding CPL, IR och ME.
Går att fixa allt på 3-5 månader. Kostnad ca. 200+50 för konvertering.
Det går att få en komplett flygutbildning för 400 000 om man är lite flexibel och duktig på att leta sig runt och inte bara ta första bästa med fin hemsida.