Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS VD, årets chef

Tråden startades av Kapten Grå

http://www.di.se/artiklar/2013/1/30/sas-vd-kan-bli-arets-chef-vagade-utmana-facket/

Ironiskt att det är en branschorganisation som rosar honom och inte någon av de hundratals anställda vars jobb han räddat.

Publicerad den 2013-01-31 11:26
Skriv ett svar
Antal svar: 26

svar

Sv: Stumpan
2013-02-02 21:46

Byt medicin. Du vet inget om USA.

@ Stumpan
2013-02-02 12:32

Varför inleda med “lilla “. Du tappar all trovärdighet redan i inledningen.

Stumpan
2013-02-02 11:07

Kära lilla USA,

Tack för ditt brev.

Jag uppskattar att du tar dig tid att lätta på hjärtat i dessa tunga frågor.

Du säger att det är en global ekonomi som att det är underförstått att vi måste anpassa oss till sämre villkor eller gå under. Det tycker jag låter väldigt bakåtsträvande. Är det ändå inte samhället i helhet som skall sträva efter att så många som möjligt får det så bra som möjligt? Jag ställer det som en uppriktig fråga för jag undrar lite hur du tänker?

Visst. En VD har ett ansvar inför ägarna. Mig också, som ägarna. Många som jobbar i SAS är också ägare i SAS. Kanske inte stora positioner men ändå ägare. Hur gör man där när man skiter på oss som anställde och det har inte direkt varit guldregn för oss som ägare?

Lilla USA, har du någon gång funderat över hur ett ekonomiskt område sett ut om man istället för att ge folk som bor där möjligheten att förtjäna sitt uppehälle på ett bra sätt bara försökte skrämma dem till lydnad? Har du förstått hur kapitalism fungerar? Vet du att om ett konsumtionssamhälle ska fungera så måste så många som möjligt konsumera varor av alla sorter. Inte bara lyxvaror utan alla varor. Hela tiden. Har man inte råd med detta utan måste spara till sjukförsäkring eller mat så stannar samhället.

Jag förstår att man tycker att folk ska vara nöjda över att de har jobb och inte gnälla. Detta är Sverige. Jantelagens förlovade land. Chefer vill inte dela med sig, ingen vill dela med sig för vi har blivit bortskämda av pappa staten så länge att vi glömt känna medkänsla för dem som har det sämre.

Enda rätta är att de som suger ut företaget på pengar i bonusar och samtidigt anser att det är ett bra och modigt beslut att sänka för alla andra anställda kan gå någon annanstans. Det finns säkert företag där deras…talang?…kan komma väl till pass. Men ett företag där man vill kunna erbjuda en kund den bästa service med nöjda anställda som känner sig delaktig i verksamheten och inte reducerade till siffror behöver någon som inte bara sitter på ett kontor och oroar sig för att renovera köket på barren i Stockholms skärgård utan faktiskt kan branchen.

Ni andra förstör bara samhället.

Sv: Mingelklubben
2013-02-02 04:08

Håller helt med dig. Det bästa är att starta om med ny personal.

Mingelklubben SAS
2013-02-01 20:25

Har jobbat på SAS i måmga år och det är ett företag som först och främst har varit till för personalen, väldig låg produktivitet och väldigt stort missnöje till minsta förändring, facken har i princip styrt SAS och då speciellt dom flygandes fack, dom flygande har haft det löjligt bra så dom kan man inte tycka synd om. Dom flesta i SAS har varit SAS anställda i större delen av sitt yrkesverksamma liv och vet inte hur bra dom haft det och hur det funkar på andra arbetsplatser där man får jobba och producera inte bara gnälla och vilja ha mer. SAS är ingen frisk arbetsplats utan det är mer ett dagcenter där bortskämda 50 plussare kan mingla och beklaga sig. Jag trivdes i början på SAS men allt gnäll, missnöje, avundsjuka gör att det blev ohållbart att stanna kvar, det är inget roligt att jobba på SAS. Nu har man kört in i kaklet och RG fick det otacksamma nöjet till att göra ngt som borde gjorts för 20 år sedan. Kanske lite drastiskt att ge han pris till årets chef men han ska ha en eloge för att han gör ngt för att försöka rädda SAS. Men det bästa vore att börja om med SAS. För mycket fel i nuvarande SAS för att det någonsin ska kunna gå bra.

Freqflier
2013-02-01 20:10

Av principskäl undviker jag att flyga med bolag med bortskämd ocb otacksam personal. De förtjänar inte min business.

USA
2013-02-01 18:53

@Stumpan
Personalen på SAS har mitt största förtroende. Jag väljer alltid SAS när jag kan men…
Hur mycket tror du personalen jobbar på southwest? Hur mycket tror du att de tjänar? Jag har arbetat i USA i många år och vet att i USA så jobbar man. Mycket. Väldigt mycket. Under de första åren har man till exempel endast 2 veckors semester. Efter många år i firman kan man komma upp i 3-4 veckors total semester. Men personalen trivs väldigt bra! Vilket man borde göra på SAS också. Ni har för sjutton jobbet kvar! Vilket är mer än man kan säga om många kollegor i ankdammen svedala. Vi har en global ekonomi. Kampen för realistiska förmåner och våra jobb måste skötas globalt. Inte genom att driva orimliga agendor mot svenska företag som försöker hålla stången mot konkurrenterna från öst. Tror du att det finns någon chef som vaknar upp varje morgon och har som dagens enda agenda att göra livet surt för personalen? Då ger du dig själv en alldelse för stor betydelse. VD kämpar med företagets fortlevnad och har precis som “Sjökapten” skriver ett ansvar mot ägarna att driva affären enligt styrelsens riktlinjer. Nu är det roliga slut. SAS personalen har fått leka utan hänsyn till marknaden i många år men nu är det slut med det. Roligt? Inte ett dugg! Önskvärt? Nej! Men absolut nödvändigt om ni vill fortsätta på SAS.

mamma
2013-02-01 17:56

Utan SAS nuvarande chef hade bolaget redan konkat och alla hade blivit av med sina jobb. SAS personal ska vara mycket, mycket tacksamma.

Sv: Nisse
2013-02-01 16:26

Så enkelt är det inte. 50% av personalen är under medelmåttan enligt elementär statistik.

CC
2013-02-01 15:01

Ja, det ser väldigt illa ut, där är vi överens.
Men besparingarna som gjordes var nödvändiga. Hoppas att dom räcker för att visa vinst 2013.

AB
2013-02-01 12:43

CC:

Var ligger det logiska i att betala ut 15 miljoner i bonus under de förhållandena? Alltså mer än det smärtsamt logiska att mycket vill ha mer och inte förstår att det ser illa ut.

Nisse
2013-02-01 12:25

Kom ihåg att det värdefullaste kapitalet är just personal.
Där finns miljoner investerade i kunskap och lojalitet mot företaget.

Ingen personal – inga kunder.
Inga kunder – inga bonusar och utdelningar.

Som vanligt i dåligt skötta företag – byt ut VD:n och låt någon annan städa bort oväsentligheter som kostar pengar. Dock biter man sig i arslet om den duktiga personalen (kapitalet) försvinner, kanske till konkurrerande flygbolag typ Ryanair.

Varning för att förstöra det mänskliga kapitalet.

CC
2013-02-01 12:15

SAS hade pengar för 10 dagars flygningar, sedan hade det varit slut.
Att återigen kräva in pengar från aktieägarna var inte längre ett alternativ som under tidigare år.
Är pengarna slut så blir det inga löner vilket m.a.o. innebär en lönesänkning med 100%.
Alternativet som ledningen presenterade var en sänkning på 10%.

Valet är mycket enkelt även om det svider i plånboken.

Stumpan
2013-02-01 11:46

@PM

Det finns flera exempel.

Virgin är lönsamt och vårdar personal och kunder.

Southwest Airlines anses vara ett fenomen. Vårdar personal och kunder.

Sjökaptenen skriver som om han precis klivit ur en bok om industrialismens födelse. Att med bara piska tvinga folk till rättning i ledet är ett sätt som i längden aldrig har fungerat. Det tyder dessutom på chefer som saknar förankring i verkligheten. De flesta diktaturer själps förr eller senare. Av en anledning. Det är ett system där några få utnyttjar massan och det är aldrig hållbart. Produktiviteten sjunker drastiskt i takt med motivationen. Det finns myriader exempel på företag som försökt sig på det och gått omkull. SAS kommer bara vara ett i mängden om det fortsätter så här.

Fakta.

PM
2013-02-01 10:47

Till Sjökapten:

Jag tycker inte om din inställning till personal !

I en affärsverksamhet finns det i princip tre intressenter:
– ägarna
– de anställda
– kunderna

Min erfarenhet är att två av dessa går att tillfredsställa men inte alla tre. Någon av dessa tre blir alltid sämre behandlad och naturligtvis är det oftast de anställda.

Samtidigt finns det forskning (kan inte hitta bra referens just nu) som visar att de bolag som går bäst är de där man prioriterar kunderna och de anställda i första hand. Det gäller speciellt i servicebranscher dit flygbolag hör. Man får då som positiv effekt att även ägarna blir nöjda då företaget går bra, d v s med vinst. Kan försöka hitta någon referens som visar att det är så.

Din inställning till de anställda är av gammaldags utsugartyp och väldigt osympatisk måste jag säga. Har haft en sådan arbetsgivare och slutade så fort jag kunde. Tyvärr är den alltför vanlig i dagens samhälle.

SAS-anställd
2013-01-31 23:52

Underbart att Rickard prisas för sitt hårda arbete som tids nog kommer vända det sjunkande skeppet uppåt. Underbart att se någon sätta facket på plats, dessa fack som kostat vårt bolag så mycket genom åren..

Sjökapten
2013-01-31 23:36

En VD är ENBART till för aktieägarna, om Du nu är företagare borde Du kunna aktiebolagslagstiftningen?

Däremot, man behöver givetvis bra personal, men, personalen är en resurs som man använder för att nå resultat.

Hur man får bra personal finns det mängder med managment böcker om, antar att Du läst några, i detta går det ju också mode.

Men, om det finns EN dålig chefs egenskap så är det att vara kravlös och konflikträdd.

Bertil (företagare)
2013-01-31 23:14

Sjökapten@ en bra chef VD skall vara bra för både ägare och personal. Det borde väl du begripa som kallar dej sjökapten, eller är du samma typ som Italienaren som först lämnade fartyget när det förliste utanför Italiens kust. Ett företag är mer beroende av sina anställda än av cheferna. Är det någon som är lätt att ersätta så är det en chefsperson.

Sjökapten
2013-01-31 23:06

@Åke.

Ett företags uppgift är att tjäna pengar till sina aktieägare, inte att vara till för sina anställda.

En VD är ägarnas representant och är till för dem, inte de anstälda som VD ibland har en inbygd konflikt med (högsta möjliga produktivitet till lägsta kostnad).

Däremot har Du givetvis rätt i att man som VD måste ha personalen med sig, “managment by fear” kan fungera på kort sikt men inte i längden.

Å andra sidan, att vara “jultomten” är också uselt managment.

@ Flygvärdinnan.

Vad grundar Du ditt påstående på? Att han äntligen står upp mot militanta fack och därmed ger SAS en chans att överleva?

För vad är alternativen, att SAS går i konkurs och bolag som Ryanair och Avies tar över?

Något som inte är ett alternativ är givetvis att fortsätta som förut och tro att skattebetalarna skall skjuta till pengar med jämna mellanrum

Flygvärdinnan
2013-01-31 22:57

RG är den största fähunden som funnits i svensk historia sedan 30- talet!!! Har bör avgå och det genast! Vilket hån för oss som jobbar i detta företag! Tvärtom borde han få pris för sämsta, oärliga och fegaste chef!! Det tror jag de flesta håller med mig om….

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500