A350-1000XWB självflygande dc-do
.
Airbus har framgångsrikt genomfört
testflygningar med själv-flygande plan:
Taxi, Take- Off, Landning och Öppna
Dörr….
En naturlig utveckling som nu är på
riktigt – framtiden är här.
Nu kan människan snart befrias (avlastas)
från alla TRÅKIGA RUTIN-ARBETEN
och syssla med det som den är
BÄST på – övervakning. Tekniken kan sköta
det det den är bäst på – rutin arbeten.
svar
.
Svar på: “irritation”?!
Ja, då är allt nytt som kommer
“Irritation” ( måste vara en jobbigt
tid för vissa framöver).
Svar på : Hur hade du tänkt lösa.. ?
En vanlig och ganska dålig fråga.
INGEN har ENSAM lösningen på en tekniskt
uppgift numera. Det krävs i stället flera personer
som under en längre period samarbetar
om att lösa uppgiften.
Sluta att drömma. Autonoma plan kan säkert bli verklighet. Men det räcker inte med att planen kan flyga själva. Det behövs en helt ny infrastruktur omkring det.
Vem ska betala, du? Det enda du uppnår med dina fantasiinlägg är irritation.
.
Obs:
Tiden då autonoma dammsugare och
gräsklippare var fantasier är förbi.
Det är autonoma plan och ännu grymmare
uppgifter dvs autonoma bilar som är
aktuella nu.
Autonom flygledning är en smal sak att
fixa i sammanhanget.
Hur har du tänkt dig, att trafikledningen skall leda flygtrafiken i din fantasi värld?
.
En aspekt som sällan nämns angående
autonom plan, är miljöhänsyn:
Att flyga ett plan OPTIMALT ur energi-
och miljöhänsyn är en OMÄNSKLIG
uppgift , men lämplig uppgift för autonoma
plan.
Dvs autonoma plan är miljövänligare
än traditionella sådana.
(Dessutom är kostnaden för dessa autonoma
flygningar drygt 10% lägre)
.
På vilket sätt är RTS, på gång för självflygande plan?
Det är redan på gång. Hört talas om RTS?
ATC maste uppgraderas innan autonoma flygningar blir realitet.
.
Tja, ska det vara super rätt
så O.K.:
” S- tåg METRO”
.
Det finns inga självkörande/autonoma S-tåg i Danmark.
.
Vi behöver bara “gå” över
Öresund och Copenhagen
med sina själv-körande
s-tåg.
.
Vi vet båda två att SJ inte använder sig av det. Finns andra bolag i världen än SJ.
.
Airbus har med detta :
” Öppnat Dörren För Själv-flygande
Plan (ATTOL) och Stängt Dörren För
Alla Tvivlare ”
.
“Autonoma plan programmerar sig Autonomt”.
Har planen även gjort programvaran? En sak är i alla fall säker, du har programmerat dig själv.
.
Autonoma plan programmerar
sig Autonomt :
* Spelplanen är annorlunda o enkel
NUMERA *
Man flyger den aktuella rutten och
låter planet bild-memorera den i “ur
och skur” med grymma receptorer.
Det handlar om grymt snabb och
säker BILDANALYS.
(Lite som de första trafik-planen
som flög några hundra meter över
järnvägsräls mellan städerna i USA.)
Människor, djur och nu FLYGPLAN orienterat
säker med avancerad bildanalys.
TÅG
– Framåt
– Bakåt
– Broms
– På marken
– På räls
Lokförare, ja, lös det först, hahahaha!
Ja risknivån när du flyger med space x raketer är ju helt i nivå med en vanlig passagerarflygning…Vakna upp från drömmarnas värld!
Ja, och det finns radiostyrda flygplan som är obemannade. Vilket SJ-tåg är obemannat?
Finns flera rälsgående fordon utan förare idag i världen.
mmmm, vi kan väll börja med tågen som går på räls? Varför dröjer det för något som bara kan köra framåt och bakåt på räls, 🙂