Amapola Finland
Amapola Flyg ska börja flyga Karleby/Jakobstad – Arlanda i maj
https://www.kokairport.fi/sv/about/news/stockholm_2022
Trafiken går via Kramfors, men det är olika flygnummer på
flighterna samt man måste gå av planet i Kramfors, även fast
det är samma flygplan och väntetiden bara är 15 min.
Varför har man inte samma flygnummer på hela sträckan
så det blir direktflyg Karleby – Arlanda (via Kramfors).
Av pressinfo får man intrycket att det är direktflyg till
Stockholm från Karleby när det bara är anslutningsflyg till Kramfors.
svar
@Flax
Tack för informationen.
KRF är upphandlad, men det går att kombinera en upphandlad linje med en kommersiell. Anledningen till att EVG inte fick mellanlanda i MXX var att MXX isåfall skulle ha subventionerats (av kommunen tror jag det var). Trafikpliktiga linjer får nämligen inte samslingas med andra subventionerade linjer. Hur det är med att samslinga med utrikeslinjer vet jag inte, det skulle annars kunna vara anledningen till att det är olika flighter.
Trevlig helg
Redan idag flyger Amapola eftermiddagsavgångar på vardagar (kanske inte varje vardag) som endast går till Kramfors. Det är kanske denna avgång som kommer förlängas till Karleby?
Är linjen till Kramfors upphandlad eller flygs den på kommersiella villkor? Om den är upphandlad kanske det är orsaken till byte av flightnummer och att pax måste gå av. Man går väl inte kombinera upphandlade och kommersiella destinationer hur som helst. Det var väl därför linjen till Sveg inte fick mellanlanda i Mora?
Det borde vara samma, Hemavan går via Kramfors på morgonavgången från Arlanda och tillbaka på eftermiddagen och sen går kvällavgången från Arlanda till Karleby via Kramfors.
Även BRA har detta konstiga upplägg att man marknadsför
Bromma- Århus som direktflyg även fast man måste gå av i Landvetter.
Är samma plan som trafikerar Bromma – Landvetter och Landvetter – Århus.
Är det verkligen samma maskin? Hur tänker man slinga trafiken från HMV annars?