Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arlanda – redan utförda förbättringar samt nya

Tråden startades av Columbia

Det har skett mycket positiva förbättringar på ARN på senare år sett ur ett passagerarperspektiv sett till kundupplevelse. Listar de saker jag tycker är värda att lyfta fram nedan samt vad mer behöver göras dels från passagerarupplevelse men också rent operativt. Fyll gärna i vad ni anser vad som kan behövas.

Passagerarupplevelse – klart och på gång

-integrering t4 till t5
– ny förbindelsegång mellan a och b piren
– kommande namnförändringar på gateområden t5. c,b,a,f blir till det mer logiska c,d,e,f
– ny modern och effektiv säkerhetskontroll
– kommande uppgradering av retail och food and beverage

Passagerarupplevelse önskemål

– förbindelse airside t2 hela vägen till t5
– riv t3 och bygg en ny gateområde b sammanlänkad med a, dvs dagens t2
– flytta all low-cost inkl Norwegian till gateområden a och b med gemensam incheckning och ankomsthall.
– gateområde a och b blir t1 och c,d,e,f blir t2. sammanlänkade både airside och landside
– staten köper loss Arlandabanan och river upp nuvarande monopolsituation
– automatiserade gränskontroller för eu-eea-ch samt us, ca, au, nz, jp och s.korea

Operativt

– förlängning bana 3
– bygg ny pir g med fler uppställningsplatser för wide-bodies

Publicerad den 2023-09-15 21:26
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

Columbia
2023-10-04 12:58

FK – Verkligen. Samt, slippa säkerhetskontrollerna som tidigare var praxis för byten mellan gamla inrikes (4an) och 5an.

Gällande SAS, ska bli intressant att se hur marknaden utvecklar sig framöver. Förmodligen mindre SAS men kanske till fördel för andra bolag.

FK
2023-10-04 11:53

Jag flög GOT-ARN-BKK t/r med SAS/Thai i juni i år. Göteborgsplanet använde T5 vid båda transfereringarna. Knappt 10 min promenad mellan gaterna. Hur smidigt som helst. En enorma förbättring jämfört med tidigare då, om man hade otur, fick gå hela vägen från F-piren till T4. Då ville det till att man hade gott om transfertid. Arlanda har definitivt blivit en smidigare transferflygplats.

Go West
2023-10-04 08:56

DTW och MSP är också hubbar för DL. Det kan nog inte uteslutas att det blir trafik till en av dessa “Midwest hubs” fån CPH om/när ORD försvinner.

1982 flög jag DTW – CPH med Northwest Orient (747), som sedan blev Northwest och sedan fusionerades med/köptes upp av Delta.

LL
2023-10-04 00:53

Med SAS i ny allians kommer både Newark och Chicago att försvinna för Arlanda. I de bästa av världar kommer SAS ev. att fortsätta JFK från Arlanda. Atlanta blir från CPH only. Atlanta är Deltas hub. Chicago är Uniteds hub.

Bert
2023-10-03 20:45

Gick igenom nya säkerhetskontrollen och nya marknadsplatsen efter blev riktigt bra.

Preben
2023-10-03 10:42

Ännu en tråd för svenskt gnällande

LL
2023-10-02 22:55

@Bert. Provade Arlandas “nya” upplägg idag. Värre flygplats där man tvingar in alla passagerare i en ytterst motbjudande affär där det är nästan omöjligt att hitta ut är en skandal. Bygg ett köpcenter på sidan av Arlanda och ta bort alla svindyra och ointressanta livsstilsbutiker som får Ullared att framstå som ett paradis.

Vi åker till Arlanda för att flyga inte för att uppleva ett paradis för läppförstorade influecers på väg till Dubai på en weekendresa.

Stockholmare
2023-10-02 20:07

Ärligt talat, vad är det som är så sjukt mkt bättre med Kastrup egentligen jämfört med Arlanda? Jag tycker det är minst lika långt att gå där som på ARN och inte fan är deras “tax free” billig…

Columbia
2023-10-02 18:55

Sv Bert
Håller med dig om att ny färbindelsen mellan A och B blev riktigt bra.
Kan också intyga att nya handelsplatsen ser lovande ut. Är inget fan av tax-free på någon flygplats men förstår behovet från flygplatsens sida. Restarurang och butiksdelen som öppnat direkt efter ser faktiskt riktigt bra ut. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig med fas 2 och 3.

CPH4ever
2023-10-02 15:01

Arlanda är ett typiskt svenskt skämt! Det är mer en blandning av en anstalt/centralstation än en flygplats. Blir nog svårt att ”rädda” Arlanda på något sätt, skulle konstruerats om från grunden. Att nu försöka sminka denna gris och länka ihop terminaler är bara naivt. Tyvärr har Arlanda redan förlorat mot CPH,OSL och HEL. Kanske dags att bara inse detta och återgå till en inrikesterminal utan krångel och en undermålig internationell så att man iallafall kan ta sig till de andra nordiska hubbarna.

ARN
2023-10-02 13:19

Oj vad Arlanda har blivit en strukturell mardröm.

LL
2023-10-02 09:39

@jes. Ungefär 15-20 % av ankommande totalt har transfer dvs både transfer inrikes och till utrikes. För transfer utrikes samma dag är siffran mindre än 10 %.

/jes
2023-10-01 20:20

Jag undrar hur många procent av ankommande inrikes flygresenärer som har utrikes transfer?? De som ska resa vidare med charter har ju inte transfer egentligen?

Cryme
2023-09-30 10:42

Reste från Arlanda häromdagen och fick en totalupplevelse av undermålighet. Efter säkerhetskontrollen i Terminal 5 blir man vallad (likt en dum kossa) in i något som kallas “duty free” som är falsk marknadsföring. Priser är 30-50 % på på 98-99 % av produkterna jämfört med vanliga affärer på köpcentrum och det enda som är billigare är spritvaror som säljs till resande utanför EU. Det tog tre gånger så lång tid att komma fram till gaterna jämfört med tidigare. Hoppas någon anmäler Swedavia till Konsumetverket för falsk marknadsföring.

Dessutom råkade jag och den som stod framför mig i kön till säkerhetskontrollen (fast track) bli kontrollerade av en helt sanslöst aggressiv kontrollant. Personen framför mig hade en liten ficklampa i väskan (clasohlssontyp) och blev tagen åt sidan. Han förklarade för “kontrollanten” att det var en ficklampa och fick som svar att “det är jag som avgör om det är en ficklampa”. Kontrollanten kollade att lampan lyste men behövde (för att retas) ta dit en kollega som skulle godkänna. När det blev min tur hetsade han upp sig (också för att retas) på att jag hade en oöppnad colgate tandkräm på 100 ml som han krävde att vi skulle köra i en nyinköpt “analys”-maskin. Var det för att protestera mot att kontrollerna numera är mera automatiserade och personalen är rädda för att få mindre att göra? Lika bra att riva den nya kontrollen och installera tillbaka den gamla. Då gick det bra med 100 ml tandkräm även om man fick lägga den i en plastpåse.

Bert
2023-09-29 18:50

Förbindelsegången mellan A och B blev för jävla lyckad ändå. Ljust och luftigt. Ser bra ut.

Idag öppnade nya handelsplatsen efter säkerhetskontrollen. Blev det bra?

Andreas
2023-09-24 07:32

Resenären:

Jag antar att du bor i Stockholm. För folk som bor i övriga delar av landet eller utomlands är det ett stort lyft att ha inrikes och utrikes i samma terminal för transfer.

Dessutom är ett system med olika terminaler dåligt för flygbolagen som flyger både inrikes och utrikes. Då måste man flytta flygplan och besättningar mellan terminalerna hela tiden.

Om det är en bra idé att ha separata terminaler för inrikes och utrikes, har du något exempel på en flygplats där man gör så i ett annat EU- och Schengen-land?

Stockholmare
2023-09-24 07:15

Mea culpa – kollade inte tillräckligt noga uppenbarligen. Hittade flera flighter nu som inte var lågpris…

Stockholmare
2023-09-23 08:40

Senaste två gångerna jag har varit på arlanda så har jag kollat vilka depatures som var från T4, då har det bara varit lågpris. Har du något exempel på avgångar som inte är lågpris? Jag hittar nämligen heller inga på swedavias ”avgångssida” heller…

2023-09-22 20:15

@Stockholmare

4an är inte bara för lågprisbolag, används av alla.

Sv Sixten
2023-09-22 18:45

Sossarna förlängde avtalet med 10år så sent som 2019 med A-train så det gäller till 2050, helt absurt

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500