Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Avisning Arlanda

Tråden startades av Snöyra

Stämmer det att Swedavia inte har nog med personal för att sköta avisningen av flygplan på Arlanda, vilket medför stora förseningar, inte bara på ARN då även returflygen drabbas av detta.
Detta därför att personalen är permitterade pga att Swedavia går dåligt i dessa tider. Vart fall om man får tro personalen i SAS informationsdisk.
Är det Swedavia som sköter detta eller vad beror problemen på?

Publicerad den 2021-02-02 15:53
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

Svar från T.
2021-02-13 13:51

Det beror ju först på hur man mäter kvalitet, och vad man du menar med kvalitet.

Det kommer tillbaka till resurshantering. Personal och avisningsfordon. Att ha rätt människor och rätt utrustning redo i rätt tid. Svårighetsgraden för detta är högre för SAS Ground Handling då de är störst.

Pandemin bröt ut i Mars förra året, och vintern slutade relativt snart efter det, så även om pandemin varat närmare ett år, har dessa felberäkningar inte visat sig förens nu, vilket inte går att sticka under stol med.

Avisning på Arlanda är ett problem och mycket borde ha gjort annorlunda, varför det är enkelt att skriva under på att detta är illa skött. Det är däremot inte lika enkelt att hålla med om att kvaliteten hos Menzies och Aviator är högre.

Svar till T.
2021-02-12 13:29

Med det resonemanget borde samtliga marktjänstbolag hålla samma nivå på Arlanda. Hur kommer det sig att Aviator och Menzies lyckas hålla uppe kvalitén samtidigt som SGH underpresterar å de grövsta? De har knappast sämre förutsättningar än andra, snarare tvärtom. Ett år in i pandemin och de har fortfarande inte lyckats anpassa verksamheten och levererar därefter. Illa skött!!

T.
2021-02-12 00:27

@pax – Problemet med din upplevelse är att den nödvändigtvis inte speglar verkligheten.

Avisning, som alltid är det sista som sker är inte alla gånger orsaken till en försening även om det vid en första anblick kan verka så.

Problemet med avisning på Arlanda är mer komplex än många inser, att att man bara ska “lära sig av” nordiska grannar visar bara att man inte förstår förutsättningarna.

Alldeles uppenbart finns det utmaningar och problem, och till det finns många orsaker, förklaringar och bortförklaringar.

Infrastruktur, resurshantering, logistik och avsaknad av systemstöd är alla bidragande till att slutresultatet inte gör någon lycklig. – Varken passagerare, flygbolag, flygplats eller anställda vid de bolag som utför tjänsten.

Snöyra
2021-02-10 17:09

SGH borde ju fan skämmas, att de-ice skiter sig en gång på en vinter är illa dagligen är fan skandal. Kanske borde sköta den lilla trafik som är om vi nu vill ha tillbaka kunderna.

Puckelbro
2021-02-05 17:46

Om man har har så svårt att förhandla om LAS så att man får driftstörningar så fort det faller lite snö så är det ju direkt tragiskt. Enligt missnöjda bekanta har SAS Arlanda idag en massa folk med begränsade kunskaper kvar samtidigt som man har sagt upp ett stort antal anställda som uppenbarligen har de utbildningar som krävs för att hålla driften igång. I den normala världen så förhandlar man väl om att behålla de mest kvalificerade, eller så utbildar man de som blir kvar pga anställningstid till den nivå som krävs för att klara driften. På planeten SAS däremot…

Uppsagd
2021-02-04 23:07

Nä, nu kanske det inte är lika skoj längre, då företagen har permittetat och sagt upp så mycket folk med kompetens för t.ex. de-icing. Lätt o gnälla, men grabbarna och tjejerna gör nog så gott de kan och orkar med, nu menar jag mina före detta kollegor vid ground handling bolagen.

Pax
2021-02-04 18:27

Har mina två senaste flighter med SAS blivit försenad pga avisning på ARN. 1 timme första och 30 min på andra, men det är klart att Arlanda är den ledande flygplatsen i Skandinavien… Ta lärdom av CPH, HEL och OSL.

Pajlot
2021-02-03 19:43

Det är ofta vi får vänta på både avisning och lastarna. Händer dagligen på ARN, så det blir väldigt ofta förseningar vilket gör att hela dagen blir “förstörd”.

Bylund
2021-02-03 15:24

Tycker avvisningen fungerar bra på Arlanda särskild Malmöflighterna.

SGH?
2021-02-03 15:04

SGH verkar ha tappat det helt. Inte en flight går på tid och både lastningen och avisningen går på knäna. 1h försening för att några enstaka väskor och sen avisning, hur är det ens möjligt? Har de gett upp helt?

Rampen
2021-02-03 10:29

Nej det är handlingbolagen som sköter de-ice. SGH (SAS Ground Handling) brukar köra dubbla de-icebilar på kärrorna så ofta det går.

På andra flygplatser i Sverige som drivs av Swedavia (förutom Landvetter och Malmö) är det Swedavia som står för ground handlingen och ja på de stationerna sköter Swedavia de-ice.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500