Braathens – ännu en ny rekonstruktion
Braathens gör det igen, nu har de ansökt om rekonstruktion för ”Crew” bolaget där alla är anställda, samt ”Support” bolaget.
Braathens har som sagt en komplicerad struktur.
svar
Jag skrev för flera år sedan på detta forumet att detta är det nya affärsupplägget som vi kommer få se mer av i framtiden.
Det är ett välplanerat upplägg för att låta någon annan ta kostnaderna.
Braathens har avsiktligt gått in och lagt låga bud för att få kontrakten med både SAS ATR och Ving/Apollo. Sen får man uppenbarligen ingen ekonomi i sin verksamhet och konkurrerande bolag har sats i konkurs (Xfly) och avvecklats. (NovAir). Det är Braathens 3e rekonstruktionen på 5 år. Och charterdelen sattes i konkurs fast att man gick ut med information att man skulle avveckla den till nästa höst bara några veckor tidigare.
Rätt uppenbart att man inte har en fungerande affärsmodell.
Lägg ner och låt någon seriös aktör ta över.
Braathens har i stort sett sänkt Svenskt inrikesflyg genom sitt agerande.
Och därmed gick även BRA Regional i konk
Ja, hela Braathens behövde göra en “reset” för att bli av med överflödiga kostnader.
Braathens har delat upp sin verksamhet i:
• Braathens Regional Airways AB
• Braathens International Airways AB
• Braathens Support AB
• Braathens People AB
• Braathens Crew AB
Hej,
Har du noget link til denne nyhed ?