Braathens Regional Airways ansöker om rekonstruktion
Historien om Braathens tar inte slut i och med Braathens International Airways konkurs, nu ansöker moderbolaget Braathens Regional Airways om rekonstruktion. Det är den del av Braathens som flyger SAS produktion med ATR-600 vilket skapar oro och frågetecken för framtiden. Är BRA på väg att kollapsa helt?
svar
Hade flera bokade där BRA produktion flög, förvisso Airbus, men dessa blev snabbt och i tystnad utbytta till SAS maskiner, både main, Connect och CityJet. Har du bokat en biljett så ska SAS lösa det, och det brukar de! Så boka på du 🙂
Vågar man boka en SAS biljett ( där BRA ATR opererar) för närvarande ?
Vad har SAS för backup ? Någon ad-hock maskin man kan sätta in på
dom flygplatserna som drabbas ?
Ja, man började väl förstörelsen med Linjeflyg på 90-talet, eller hade man härjat innan dess också?
Har man på eget bevåg skrivit på ett avtal där man förlorar 3 miljoner om dagen, så får man stå sitt kast. Lägg ner skiten, skattebetalare, leverantörer och anställda ska inte behöva betala för det här.
Dansk media skriver att BRA har tappar ca 3 miljoner per dag under 2025 under de första 8 månaderna i sin SAS ACMI produktion.
Har BRA räknat så fel igen och detta satte Xfly i konkurs.
Man har uppenbarligen räknat helt fel på Chartern också och för det lades Novair ned.
Man borde inte kunna få rekonstruktion pga av att man räknat helt fel och tvingat andra bolag i konkurs.
Det är INTE sund konkurrens.
Listan är lång på hur många inrikesbolag SAS förstört genom åren. Många fula knep för att förstöra motståndet, finns mycket att gotta i om man är flyghistoriskt intressant av företagande.
Lite komiskt att man sliter med att hitta partners idag till en produktion som är för kostsam för SAS själva.
Tror Binter Canarias hade klarat detta galant!
Det finns inget flygbolag här i krokarna som skulle ha råd med ett sånt avtal.
Den bästa lösningen vore att SPF etablerar ett standardavtal för piloter som ska gälla i Sverige. Avtalet ska vara i paritet ned övriga Europa och innehålla ett rimligt pensionsavtal. Om inte flygbolaget följer detta blockeras de på samma sätt som Tesla blockeras. Avtalet är icke förhandlingsbart annat än till det bättre om något flygbolag mot förmodan skulle vilja det.
Tror inte det är jättesvårt att hitta en operatör som är villig att drifta ett par ATR åt SAS. Men…
Man kan fråga sig hur SAS genomför sina upphandlingar. JetTime som flög ATR åt SAS hade ingen tidigare erfarenhet av ATR och satte upp den operationen på en handvändning med 8-10 nya ATR.
Dem räknade dock bort sig och fick ingen ekonomi i det och fick avveckla.
Efter det var det FlyBe som inte tidigare opererat ATR, även dem räknade bort sig och fick avveckla. Sen kom Regional Jet/Xfly som inte heller hade erfarenhet av ATR operation som även dem räknade bort sig till start, de fick stöd från Estniska regeringen och extra pengar här och var.
Nu kom Braathens (som inte är kända för att räkna rätt, se bara Airbus konkursen) och la ett bud som tydligen var mer attraktivt än Xfly. Dock kan en anledning vara att Braathens la ner sin konkurrerande inrikesverksamhet när dem fick kontraktet. Och ja, Rekonstruktion inom 9 månader.
Ett mönster…
SAS har satt i system att ta det absolut billigaste alternativet till underleverantörer. SAS vet ju vad det kostar att drifta.
Se bara på Cityjet och Xfly som kämpade om CRJ kontrakten. Ingen fick ekonomi i dem heller. Cityjet är för närvarande i rekonstruktion igen.
Samma historia om och om igen…
Personalen börjar om varje gång på lägre löner och får kämpa för drägliga villkor, när man äntligen når det så håller inte korthuset ihop och konkurs/rekonstruktion inleds.
Det tycks som att detta med rekonstruktioner har systematiserats av BRA.
Man erbjöd SAS ett mycket fördelaktigt kontrakt och manövrerade ut XFly som utan SAS -operationen tvingades till konkurs.
Nu får BRA smaka på sin egen medicin.
Om BRA går om intet lär SAS få svårt att hitta en ersättare med ATR-72 flotta.
Är man SK ACMI bolag ska man kunna svara på förfrågan 24/7 dygnet runt.
Tror inte detta bolag vill det.
Men ägare sitter ju oxå med i den ”berömda”styrelsen.
Den är skriven i sten och kommer aldrig bytas ut ju.
Smart drag av SAS att bli av med konkurrenten!
Vad händer med dom anställda på moderbolaget som är i rekonstruktion? Statliga lönegaranti igen alt varsel?
Hur som helst riktigt dålig sköt av ledningen!
Förstår inte att det kan gå så illa när man satsat så mycket på gröna projekt inom bolaget, en lösning är att bygga ut HR verksamheten i bolaget och kanske även börja fokusera mer på genusfrågor.
@ en admin. Tyvärr sitter SAS åter i rävsaxen. SAS nya ägare kan inget om flyg (förutom en AF/KLM byråkrat i styrelsen) och har återigen fattat ett dåligt beslut genom att använda BRA som underleverantör.
Vilken är källan till påståendet att Braathens Regional har ansökt om rekonstruktion igen, eller är det bara ett försök att svartmåla?
Och rekonstruktionen redan beviljad av Solna tingsrätt. Helt sjukt. Hur många gånger ska dom gå på alla dessa fantasier från PG och gänget. Två rekonstruktioner och en KK på mindre än två år.
Bedrövligt att låta andra ta notan för sin egen usla förmåga att få ihop affärsplanen.