Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Brukar piloter bråka med varandra på arbetet?

Tråden startades av Lisa

När jag och min familj satt vid gaten och skulle resa med SAS såg vi besättningen gå ut till flygplanet. När de passerade oss skällde den ena piloten på den andre piloten.
Det kändes ganska olustigt att kliva ombord på det mindre propellerflygplanet.
Flygvärdinnorna verkade också vara berörda av bråket.
Jag har rest med SAS många gånger, dock aldrig upplevt något liknande och trodde att piloter var tränade på att samarbeta.
Till er som är piloter: hur vanligt är det med bråk mellan piloter och visst påverkar det säkerheten?

Vänliga hälsningar
Lisa

Publicerad den 2022-07-26 00:51
Skriv ett svar
Antal svar: 39

svar

von Aerorik
2022-09-01 14:38

Så, vilka flygbolag anställer enbart piloter från överklassen? Och omvänt vilka har flest trasproletärer på lönelistan.

Vore klädsamt om man kunde samköra piloterna mot riddarhusets register för en högre flygsäkerhet.

RiVe
2022-08-03 21:53

Det blir lite ”snille spekulerar” när ni diskuterar juridik. Men gulligt att följa.

Tyrone
2022-08-03 09:44

Ja, det händer att piloter bråkar med varandra på jobbet.
Fast det händer inte så ofta.
Fast ofta är det samma individer som bråkar.
Naturligtvis är de olämpliga som piloter.
Finns massa piloter som borde bråka med varandra men gör det inte.
De är professionella yrkesmän.
En pilot som börjar bråka gör det ofta för en skitsak. Kollegan håller på fel fotbollslag, är omtyckt av en snygg flygvärdinna eller åt upp fel cewmat.
En pilot som bråkar kan vara från socialgrupp 1, 2 eller 3 eller hör och häpna; testade av en flygpsykolog. Förresten finns det inga flygpsykologer. Det är bara en hittepåtitel.
Att bråkiga piloter får hållas beror på dåligt ledarskap.
En bråkig pilot hotar flygsäkerheten för denne sätter lagarbetet ur spel.
Lagarbete kallas CRM på flygarspråk.

Tyrone

@PM
2022-08-02 14:16

Vilket bolag jobbar du på? Själv flyger jag med en röd näsa och där har vi inte det problemet som du pratar om. Tvärt om sitter många kollegor inne med en bred kompetens och andra utbildningar.

Jag håller dock med dig om att de piloter som du beskriver är ett problem. Som pilot ska man hålla en hög standard och då duger inte knagglig engelska.

RW
2022-08-02 07:22

Den styrman som inte skriver rapport på den inträffade händelsen kommer få större problem i framtiden, än om hen skrev rapport direkt nu.

Till PM
2022-08-02 02:12

Fantastisk CRM PM!!!

Mörkblå.
2022-08-01 18:46

Till ”PM”.

Tack för ett intelligent och klart redogörande.

skeppare
2022-08-01 18:10

Jag har jobbat som pilot i flerpilotflygplan i nästan 20år och jag har aldrig bråkat med någon kollega. Visst flyger man ibland med en person som man ogillar men det ingår i jobbet att kunna sammarbeta i alla lägen. Bråkar man med kollegan så är man direkt olämplig som pilot. Att dessutom göra det inför passagerare och övrig besättning visar på enormt dåligt omdöme.

PM
2022-08-01 13:32

@Kapten (1:a):
Vill inte förstora upp problemet, men personkemi på flight deck är väl bra att ha? Om man nu inte riktigt klickar med varandra så kan, säger kan, det utgöra ett problem som påverkar flygsäkerheten. Pratas mycket om i CRM-kurserna.

I de allra flesta fall kommer man mycket bra överens dock. Det som trådskaparen såg i terminalen får nog räknas till ett undantag.

Vill dock lyfta något som jag upplevt betydligt mer än en gång. Har rätt ofta stött på kaptener som är dåliga på siffror, huvudräkning, prata engelska obehindrat på radion utan att låta yxig, dåliga på att uttrycka sig på sitt svenska modersmål,… I så gott som samtliga fall har det rört sig om kaptener med kortare skolgång. De är såklart duktiga på att flyga, men alltså…

I USA kräver de större flygbolagen att man har minst en college-utbildning. I Europa är mitt intryck att de stora legacy-bolagen har högre utbildade piloter än “low cost”-bolagen, t ex Lufthansa där jag känner flera piloter. Relevant? Ja, det kan man diskutera förstås, men själv minskar min respekt för kaptenen om jag stöter på ovanstående. Är jag en stropp? Kanske det. Är det ett problem på flight deck? Ja, det tycker jag.

Kapten(första Kapten i tråden)
2022-07-31 12:11

Klasstillhörighet? Menar ni allvar? Det låter ju jättekonstigt. Om man inte kan arbeta med folk för att man har en annan socioekonomisk bakgrund, oavsett om man står i den högre eller ”lägre” skaran är det nog dags att man tar en långpromenad och funderar på sin inställning.

Menar man vänster/högerpolitik så är ämnet bäst att undvika på flight deck, liksom religion. Vill inte kollegan prata om golf eller segling, bilmaskiner eller tigersågar så kan man väl prata om annat. Eller vara tyst.

Är det verkligen såhär illa i folkhemmens flygbolag?!

Sune
2022-07-31 00:02

Om piloter inte kan behärska sig när de passerar gaten samt bråkar framför passagerarna så är detta under all kritik! Skärpning!!!

Anonym
2022-07-30 12:10

Detta tråd är bara ett sätt att kasta skit på underleverantör under SAS main-line , gud var barnsligt ni är!!!!!

Ni har väl inte glömt att det var XFly och WX som ställt upp när SAS hade den meningslösa strejk för några veckor sen, som kommer att kosta skjortan for SAS i längden!

Herregud, hur dum är egoistisk ni är!!!!!!!!!

Mörkblå
2022-07-29 15:13

Till ”PM”.

Du förstår mig!

PM
2022-07-29 10:26

@Mörkblå!
Intressant, hur menar du då? Har själv tänkt tanken om sociala skillnader.

Många piloter är ju rätt lågutbildade med begränsade erfarenheter utanför flyget, medan andra har högre utbildningar och erfarenheter från annat än transportsektorn. Skulle det vara en bidragande orsak till dålig personkemi tror du?

Vet faktiskt inte riktigt. Om jag med en universitetsexamen flyger med en kapten som var lastbilschaufför innan han blev pilot så kan i alla fall jag komma bra överens med honom om han är trevlig. Man behöver ju inte umgås utanför jobbet. Men visst, hade ju varit roligare att arbeta med någon som också studerat och läst mycket. Blir liksom mer intressanta diskussioner då på cruise.

Omvänt, kaptenen som var lastbilschaffis tidigare kanske föredrar arbetarklasspojkar och -flickor som styrmän. Så, nog kan det påverka arbetsklimatet på flight deck.

Airside
2022-07-28 22:49

Kontraktet med Xfly löper ut 2025!

Mörkblå.
2022-07-27 21:02

Till ”QUE”

Ja visst är arbetsrelaterade frågor ibland orsaken till bråk och tvister men en annan och stor bidragande orsak är klasskillnader/socialgruppstillhörighet mellan piloterna.

Evertsson
2022-07-27 18:57

Sas föyger inte proppar.

Que?
2022-07-27 10:58

Om det sker mellan kollegor på en arbetsplats så vill jag påstå att det är arbetsrelaterat oavsett vad man pratar om.

Andreas
2022-07-27 10:36

Många verkar förutsätta att bråket var arbetsrelaterat, men utifrån informationen i inlägget kan det väl lika gärna ha varit privat och gällt politik eller vad som helst?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500