Charter – Reguljärt
Hur fungerar det egentligen då reseföretag som Apollo, Ving och Fritidsresor bokar sina passagerare med reguljära flygbolag (t.ex. Qatar Airways) till sina destinationer? Behöver de köpa ett visst antal platser per avgång?
Det är väl enkelt när t.ex. Ving använder sitt eget flygbolag Sunclass, då det är slutsålt så är det slutsålt.
svar
Det var ju precis det jag skrev.
Att man på long-haul har ett antal allotmentsäten på de stora reguljärbolagen, dvs man har INTE ett helt B787 chartrat av Qatar.,..
Kan ju även vara så på vissa short-haul flygningar.
Men i Medelhavstrafiken har man ju även chartrat hela flygplan av SAS.
Är detta något du gissar? Att de köper upp ett helt flygplan, t.ex. en B787 från Qatar Airways, tror jag inte på. Då de använder sig av reguljära flygbolag man man som flyga bort och hem precis då man själv vill.
De köper väl upp ett allotment på säten skulle jag tro, på long-haul.
Om de inte chartrar hela kärror, som med SAS typ till Grekland.