Cirkus Arlanda
Det är tillräckligt stökigt att resa och Swedavia gör allt för att det skall bli än värre.
Alla inser att de försöker spara pengar men det kaos som råder på Arlanda med ombyggnationer och överfull terminal 5 håller inte längre!
Hög tid att snarast öppna upp minst en terminal till!!!
svar
Jag vill inte kalla folk idioter som vissa gör här men funderade idag på om det finns ett visst uns av sanning. Inte idioti kanske men vad hände med vett och sans och vanligt förnuft?
Hur tänker människan när hen tömmer sin vattenflaska i papperskorgen?
Gör folk så hemma? Nä skulle inte tro det
Och hen vart sur när personal påpekade att så gör man inte.
Men som sagt de allra flesta är trevliga och lyssnar men sen har vi de här andra…
Tills igen Sol-Britt:
Du har så rätt. Det har varit men framförallt det folk tycks glömma: det ÄR fortfarande en pandemi vi lever i. Vi måste fortfarande tänka på avstånd. Smittspridning förekommer fortfarande men det är en annan diskussion.
Allt kaos på Arlanda om man nu ska kalla det för det beror ju troligtvis på att personalen är för få i förhållandet till antal passagerare. Det är väl en missbedömning från ledning. Samtidigt anställa ny el gammal personal görs inte i en handvändning. Rekryteringstiden på Arlanda är ganska lång pga alla säkerhetsprövningar.
Jag har sagt det förut: Privatisera Swedavia!
Nej självklart är allt kaos inte passagernas fel, vet inte hur du kan utläsa det av tidigare kommentarer. Sen är det ju onödigt av senare kommentarer att kalla folk för idioter bara för de är långsamma och oförberedda. Det tycker jag är för hårt och onödigt. Däremot finns det ju ett fåtal som beter sig som idioter men det är ju de som är elaka eller de som vägrar lyssna på vad personalen säger.
Men jag tycker många av passagerna bidrar till längre kötider i kontrollen bland annat på grund av att de ej är förberedda och väldigt många vill/kräver att deras flaskor ska tömmas på vätska?! Hur kan vätskeregeln undgått någon? Sen är det en hel del som tjafsar och tycker att det ska göras undantag för just dem.
Service är viktigt men på flygplatsen är fortfarande säkerhet viktigast.
Ja, så är det. Swedavia är ju tyvärr ett statligt bolag, man kan inget, vil inget, mäktar inte med något.
Jag har varit på Arlanda 3 ggr de senaste veckorna och konstaterar att det är kaos fram till hämta/lämna parkeringen – 500 m kö långt ut genom rondellen och ut på vägen.
Detta beror naturligtvis på att endast terminal 5 är öppen och att den gamla lämna parkeringen för 5:an har stängts av.
Har aldrig sett något liknande på någon annan flygplats någon gång.
Swedavia har inte hunnit ställa om till mer trafik – dags att agera nu!
@Stockholmare
Du har helt rätt, folk beter sig som idioter båda i security och vid ombordstigning. Jag brukar också att vänta tills nästan alla andra har gått ombord.
Det blir inte bättre av att många har med sig ofantliga mängder handbagage. Detta orsaker ofta förseningar, då vissa inte vill låta andra passera när dom håller på med sitt jäkla pick o pack.
Ja men det går ju inte att frångå att folk är idioter och inte lärt sig att packa smart och inte vara redo vid säkerhetskontrollen. Det är samma idioti som vid boarding och folk håller på och ska stå i mittgången och hålla på med sitt bagage. Jag brukar boarda sist så jag slipper se den cirkusen och störa mig på människorna.
Helt otroligt at läsa kommentarer om att detta kaos skulle vara passagerarnas fel…. Säger en del om kulturen och inställningen till den betalande kunden. Nä, ett helhetsgrepp från Swedavia för att klättraupp från botten på “nöjd-kund-skalan” är det som behövs.
Tack för info
Men för mig spelar det ingen roll vilket bolag det är som sköter säkerhetskontrollen på uppdrag av Swedavia ARN. Det måste i slutändan vara Swedavia som bär ansvaret för bedrövliga servicenivån på ARN.
Till dig som svarade signatur linkan: det är inte G4S som sköter säkerhetskontrollen- det är Avarn Security och innan det Nokas sen 2017. Innan detta Securitas. Före det har jag ingen koll.
Håller med om att för många passagerare inte är förbereda för säkerhetskontrollen.
Om vi nu ser helt bort ifrån tiden under corona, så var det ofta så på T5 att det var väldigt långa köar till säkerhetskontrollen, och bara ett eller två spår öppna, har upplevt det ganska ofta under flera år.
Enda förklaringen kan vara att G4S som sköter kontrollen på uppdrag av Swedavia/ ARN har lämnat för billig offert när upphandlingen var. Pga detta inte har anställd tillräckligt med personal.
Det borde vara Swedavias ansvar att se över avtalet med G4S tydligt för alla är att det absolut inte är optimalt.
Om nu Swedavia bryr sig om kundservice, vilket inte mycket tyder på.
I en mening klagar ni på för lite personal i nästa mening att det är för dyrt. Ni måste tänka på helheten. Det är inte lätt att planera under en pågående pandemi. För mycket personal stora kostnader som inte finns täckning för. För lite personal kan orsaka något längre köer.
Det viktigaste är att folk är förberedda när man kommer till kontrollen och inte då börjar gräva efter sånt som måste läggas på bandet.
Vi är mitt uppe i en pandemi vilket gör det mycket svårt att planera om man inte vill slösa med statens pengar.
Det vill Ni väl inte.
Cirkusartister är de passagerare som inte förbereder sig före säkerhetskontrollen!
Om det fattas personal har Swedavia definitivt gjort ett dåligt jobb….Sätt i gång och anställ omedelbums!
Innan corona var Arlanda en väldigt undermålig flygplats jämfört med många andra huvudstads flygplatser i Europa. Att det fattas personal nu går ju att förstå.
Det var väldigt långa köar vid security under väldigt lång tid på speciellt T5. bara ett eller två security ” spår” öppna.
Antingen ännu ett tecken på ” ledningens” och Swedavias inkompetens. Eller snålhet från G4S.
Många bra svar. Jag tycker man skall öppna en inrikes terminal. Allt snack om Covid och personalbrist håller inte. Borde man inte av just Covid skäl öppna en terminal till så att det blir mer utrymme och mindre trångt. Allt bara ursäkter och förklaringar som inte kommer passageraren till godo. Trovärdigare att säga som det är, vi har missbedömt läget och vill inte återanställa personal för att vårt resultat är dåligt och sämre än budget.
tror inte du varit på alla flygplatser i Europa.
Svar till Ingemar Andersson:
Att vi inte kan öppna en båge till som du kallar det eller rättare sagt ett flöde till beror på personalbrist!
Det finns inte personal att tillgå ibland. Vi som är på plats och jobbar sliter häcken av oss och det kan dröja 6 timmar till rast eller ännu längre ibland. Nej det är såklart ingen ursäkt att vara otrevlig, självklart ska man vara serviceinriktad. Men att jobba snabbare går inte alltid- vi har säkerhetstänket i fokus i första hand. Sen tar det ju extra tid för att många resenärer inte är förberedda inför kontrollen heller. Tack och lov är de flesta resenärer trevliga men det finns många otrevliga också och har man fått höra både det ena och andra personangreppet kanske man tyvärr inte alltid orkar vara serviceinriktad…
Själv tycker jag det är roligt att fler flyger igen och att jag fått tillbaka jobbet men önskar mer tålamod från resenärer. Det saknas ju personal inom både incheckning security och lastning och det måste man ha en viss förståelse för. Sen är det fortfarande corona och vi måste tänka på avstånd fortfarande.
Du säger Arlanda sämsta flygplatsen av alla?
Du kan inte ha varit på många flygplatser?
Har du varit i Senegal?
En som besökt minst 400 flygplatser runt om i världen.