Cityjet bort?
Har hört flera rykten om att Cityjet ska bort från cph? Fler som kan bekräfta det?
svar
Jag kollade lite på SK flighter från maj och framåt.
Ser ut som Cityjet tar SK flighter där behovet av CRJ900 behövs framöver.
Visst har Xfly varit dominerande tills typ nu? Rätta mig om har fel.
Körs kontrakten med underleverantörer endast några månader i taget, ellet hur fungerar det?
Jag trodde det handlade mer om år….
Obs! Frågar av ren okunskap. Tack.
CRJ är ju en perfekt flygplanstyp för oss som flyger i SAS Plus och sitter längst fram där det är tyst.
Säger dock, hellre Xfly än irländska lågprisbolaget Cityjet 😉
CRJ, nja….
Men hellre Cityjet än öststatsbolaget XFLY 😉
Jag gillar faktiskt att åka CRJ900 eller vad den nu heter. Jag tycker det är skönt att det är rätt tyst i kabinen. Antar att det är för motorerna sitter bak.
@Lollo
Normalt finns det ett flertal CRJ i SAS linjenät… Du verkar inte så berest?
@fo är det alltså mindre behov av CRJ redan från sommaren 2021. Skönt att slippa dom små flygplanen när man åker med SAS. Känns bara onödigt trångt i dessa tider!
Vill att allt ska bli som vanligt nu :-(.
Normalt finns det väl inte någon CRJ trafik i Sverige va?
Senaste info V.11 innebär att SAS har reviderat sommarens behov av CRJ.
Nu behövs i storleksordningen 6-8 CRJ från Köpenhamn vilket innebär att CJ pausar nyrekryteringen.
Yep, håller med att det är helt omöjligt att hänga med i svamlet. Men faktum är att ingen sagts upp från CPH basen, och det är inte heller några uppsägningar på gång. Däremot är det permittering med lön enligt danska COVID-regler för en stor del av de anställda.
Men vad menar du då? Vem är det som blir uppsagd? För såvitt jag vet har ingen blivit uppsagd i CPH. Om du syftade till alla de andra baserna som lades ner så förstår jag inte vad det har med den ursprungliga frågan att göra?
Du skrev ju att ”det ÄR uppsägningar i cityjet” i ett tidigare inlägg, men nu påstår du inte det längre?
@FOnWX
Nej, det säger jag inte. Jag sa däremot det men de inläggen har ju moderatorn tagit bort.
Sen travar faktiskt hästar, så vet inte riktigt vad din kommentar syftar på?
Säger du att det just nu pågår uppsägningar bland cityjet-piloterna som är baserade i CPH?
För om det är det du säger så ljuger du som en häst travar.
Jag skrev ett inlägg om att det är uppsägningar på Cityjet, då jag själv jobbar där. Men någon på adminsidan samt någon som svarar på mina inlägg tycker tydligen att man ska moderera bort sanningen.
Mitt inlägg som säger att det är och har varit uppsägningar försvann, men motsidan som säger tvärtom, deras inlägg lyser som en stjärna i tråden.
@FO WX
Vilka lögner sprids?
Jag vet inte riktigt vad du får ut av att sprida lögner, men det skulle uppskattas om du la ner det du håller på med.
Ingen är uppsagd. Stödpaketet som skulle upphöra 7/3 är förlängt till april.
Har Cityjet uppdrag åt något annat bolag eller flyger de enbart åt SAS?
Dem som nu arbetar i Köpenhamn är fast anställda i Danmark. De flesta är permiterade och hemskickade.
Tidigare anställda som blivit inringda har erbjudits daganställning med bas i Köpenhamn.
Hur är piloter anställda på Cityjet i nuläget? Dagsanställning eller fast? Vilja baser gäller?
@CRJ De 15 flygplanen du pratar om är vad som står på avtalet från SAS’s sida vid normal trafik dvs inte under coronatider. Så snabbt kalkylerat är behovet ca 1-3 flygplan.
@ Skorpan
Jag är helt åt andra hållet. Hellre Xfly än Cityjet DK. Sämre upplevelse har jag nog inte haft… Jo, Aeroflot i början på 2000-talet, men otrevliga personal än de på Cityjet får man leta efter.
Det tycks vara en blandning av dem och ett annat bolag.