Crew på Cityjet & Xfly
Goddag
Är det någon som kan svara på varför Cityjet har skandinavisk personal på CPH medan Xfly har estnisk (tror jag det var eftersom de inte talade svenska) på ARN? Eller var det bara en slump att det inte var svensk personal på Xfly just när jag flög deras CRJ9?
/Upp med händerna
svar
Cityjet har krav på att du ska tala skandinaviska på CPH och ARN bas eftersom dom
flyger SAS produktion, det är endast LHR basen som inte har krav om att tala skandinaviska.
@Lage D
Ryan och Wizz må vara bra på att driva företag, det säger jag inte emot, men de använder metoder som enligt mig skadar branschens anseende tvingar andra flygbolag att anamma samma smutsiga metoder som varken värdesätter personal eller kunder speciellt högt. Dessutom finns det som påpekats många nackdelar att som passagerare välja ultralågkostnad.
@Upp med händerna. För investerare är det du beklagar dig över helt ointressant. Ryanair och Wizzair är duktiga att driva företag. Ungefär som HM och Ikea. Jag ser stora likheter men att som ni här i tråden skälla på Ryanait och Wizzair för att de är lönsamma är lite märkligt. Wizzair har till och med folk från Ikea i styrelsen.
Investerare drar sig för att satsa pengar i flygbolag med strukturproblem och som mer liknar värmestugor för överbetald personal.
@Sv PnF
Jag är enig. Bra skrivet om sanningen bakom ultralågkostnad som många inte tänker på varken när man bokar biljetter eller skriver på FT.
Varför kopierar inte sas Ryans biljett strategi, då kommer de upppå samma spelplan. Så svårt kan det inte vara.
@svPnf. Det du skriver stämmer kanske i sak. Problemet är bara att de kunder som efterfrågar allt det du skriver om blir färre och färre. Det är därför flygbolag som SAS, Finnair och Bra är så nära att gå i konkurs.
Du kan ej direkt jämföra biljettpriser mellan lågkostnadsbolag typ Ryanair och SAS.
Ryanair flyger två till tre gånger i veckan till en destination. Tvingas du stanna extra dagar koster det en hel del pengar. Inget för företag att sända anställda med som kan bli borta en till två dagar extra.
Ryanair har fantasilösa priser som man annonserar ut. De täcker inte ens den flygskatt som bolaget måste betala. Dessutom utgår normalt passageraravgift. Du får också betala en hel del för bagaget. Har missat att göra incheckningen digital kostar de ca 500:- extra.
Ryanair flyger endast punkt till punkt. Du får direkt ett problem om du skall resa vidare. Då gäller det att komma i tid. Du måste hämta ut eventuellt bagage och checka in det igen. Tänk på alla köer på Arlanda. Det tar mycket tid.
Ryanair är mycket duktiga på att ta extra betalt för saker.
I slutändan blir det nog betydligt dyrare än att flyga med ett normalt bolag.
Vis av erfarenheten.
Varför ska man flyga med SAS och inte direkt med Ryanair/Wizzair/Norwegian och liknande LCC-bolag? Deras biljettpriser är väsentligt mycket lägre.
SAS verkar befinna i en identitetskris och krigar mot sina anställda istället för att utveckla bolaget och stärka sitt varumärke.
Egentligen har vi alla samma mål. Vi vill alla ha ett jobb, ett bolag som går med vinst, vettiga arbetsförhållanden, en lön att leva av och bra service för våra passagerare. Samarbete mellan bolag har alltid funnits och numera mycket mer. Vad gäller språk; jobbar vi i en internationell bransch. Engelska är gångbart överallt. Men…föräldrar till ensamåkande barn( UMNR) som flyger inom Sverige, inrikes flightet, är många gånger mycket oroade och olyckliga när deras barn ska överlämnas till en person som inte kan förstå eller prata med deras barn. Det gäller även “gamlingar”. Vi får t.o.m frågan av anhöriga, när ska ni flyga nästa gång, så de kan boka biljett för sin gamla mamma. Det handlar om trygghet och säkerhet. – Är inte det ledorden för oss?
-Nåja, tiderna förändras. -Är det till Skansen man ska gå? Som någon skrev. Ska säga det nästa gång till våra passagerare.
Jamen det är såhär framtiden ser ut.Även om vi ogillar det är det bara att vänja sig.Bolagen måste tjäna pengar och tjänar dom ej pengar har vi inget jobb.Enkel matematik.
@SAS +. Samma sak om du flyger med Air France, Lufthansa, British Airways, Wizzair, Ryanair med flera. “Konstigt” nog tycks vi andra gilla det. Mitt tips är att du stannar hemma i Sverige och tar del av de nöjen som erbjuds här eller tar bilen så att du är säker på att ingen tilltalar dig på ett annat språk. Skansen kan vara ett bra alternativ om du vill vara säker på att få höra “rätt” språk.
Köpte en SAS plus biljett från Arlanda till Amsterdam och döm av min förvåning när jag kom till flygplatsen och där stod ett Air Baltic flyg med personal och genomförde avgången. Inget skandinaviskt språk ombord. Ett lågvattenmärke för SAS.
Svar till @upp med händerna
Jag har inte påstått att Xfly inte har bas på ARN. Sluta fara med osanningar. Det jag skrev var att det inte var svensk personal ombord NÄR JAG FLÖG.
Såg förövrigt att Xfly plockar in A320. Så länge Connect består torde dessa inte dyka upp i SKs flotta mer än högst tillfälligt. Vilka andra bolag skulle kunna vara intresserade? Kan det vara så att man har för avsikt att återstarta det egna nätet (utöver AJR & GEV)?
Reste med X-Fly ATR på en SAS linjefrån CPH i påsk helgen, det var skandinaviskt personal båda kabin och cockpit.
Cityjet har också ARN bas from 1a april i år. Både piloter och cabin.
Det stämmer inte att svenska kabinbesättningar på XFly med bas ARN inte flyger CRJ900
På svenska inrikeslinjer är det som oftast minst en svensk/skandinavisktalande. Oavsett flygplanstyp.
Far inte med osanningar om sådant du inte vet något om.
Jag jobbar på Xfly, på CRJ och ATR, Arn-bas.Tanken är väl att det ska vara skandinavisk talande cabincrew för att uppfylla SAS krav. Många passagerare är missnöjda för att det ofta är enbart estniskt talande cabincrew ombord. Inte bra för oss eller SAS. Och det känns inte Ok att mina fina estländska kollegor tjänar ca 30% av våra löner!
CityJet just opened up their ARN base again April 1st. I just started? Aprox 30 Cabin crew, 90 % Scandinavian speakers
Du säger att Xfly inte har ARN bas?? Märkligt, jag jobbar nämligen på Xfly med ARN bas. Däremot har inte Cityjet någon bas längre. Den lades ner när pandemin kom
Xfly har ingen CRJ Crewbas på Arlanda. Däremot flyger 6-7 CRJ ut från Arlanda, även 2 ATR. Men CRJ crew är baserade i Tallinn/Vilnius och slingas upp till Arlanda och jobbar där 5-7dagar i rad.