CSN Lån + Modulär Pilotutb = Falskt?
Hej, som rubriken lyder. Fick nedslag på min CSN ansökan för lån, bidrag och lite annat inför min pilotbildning som börjar inom kort. CSN sa alltså att pilotutbildningar som är modulära är inte berättiga till CSN lån etc – det är endast integrerade samt ATPL teorin som är berättigad till CSN.
Kort å gott – Skolans utbildning är på heltid och löper successivt – anledningen till att de gjort det ‘modulärt’ är så att man inte behöver betala allt på en å samma gång och andra fördelaktiga anledningar. Skolan har gått med på att ge mig ett intyg som säger att utbildningen kommer att göras precis som ett integrerat program förutom att det är ‘modulärt – men vägrar ge mig intyg som säger att den är integrerad, vilket är förståeligt.
Är orolig att jag inte får CSN bidrag, lån etc och detta kommer klanta till sig ordentligt efter utbildningsstart – någon som har erfarenhet kring detta eller vet hur man ska hantera ombeslutet med CSN?
Tusen tack!
svar
Tack, detta är inte längre aktuellt.
Jag är nästan halvvägs genom mina ATPL studier. CSN beviljar endast studiebidrag/lån för ATPL studierna för er som vill veta. Att gå via YH utbildning garanterar er fulla CSN rättigheter.
Sök till YH utbildningarna istället. Att betala för detta vet jag fan om jag hade vågat. Att ta lån gör det ännu värre. Kostar redan nog att gå YH, kläder, material, bostad. Jag ska va ärlig, jag har knappt råd med YH utbildningen och får söka lån för allt från csn. Sen bara tanken att man ska betala mer om man får flyga om pass, göra omprov osv. Sån onödig press man sätter på sig själv.
@John Ring CSN och be om att få prata med en ansvarig för pilotutbildning. Finns ett par som har koll på det resten kan inget. Även värt att fråga varför din kompis fick men inte du fick? Tänker att om han fick så borde du också ha möjlighet till att få CSN
Hej,
Är det fortfarande omöjligt att få CSN lån om man väljer modulär?
Såg på OSM hemsida att man kör (modulär) APS MCC + cpl/me/ir kombinerat så kan man få CSN lån.
Skolan måste vara YH godkänd för att du ska få CSN. Men kanske kan gå då det är utomlands. Fungerar lite annorlunda då.
Det finns två ansvariga på CSN för pilotutbildningar. Ring växeln och fråga om en handläggare som har hand om det.
Var inne och kollade lite på OSMs First Officer Program – den är identisk till den skolan som jag kommer börja på – identisk kursuppbyggnad, identiska kurser, längd m.m. Vad är då skillnaden på detta med att CSN beviljar elever som ska börja på FOP på OSM och inte till andra elever som börjar på andra skolor (som även har bättre rykte runt om världen samt billigare) som har precis samma program som OSM och andra flygskolor?
Någon som vet hur man kommer i kontakt med folket som har hand om pilotutbildningar på CSN?
OSM har ju också investerat i nya flygplan/simulator samt utökat utbildningen med APC, vilket jag skulle kunna tro är bidragande faktorer.. kvalite är inte gratis! 🙂
Precis, det är en anledning. Bränslepriset man betalar som flygskola har stigit en hel del sett över den tidsperiod som vi diskuterar. Kanske inget man vet om utanför en sån organisation kan jag tänka mig.
Priset 2015 var 690tkr. Det är alltså en ökning på 65tkr per år vilket motsvarar en höjning på 10% VARJE ÅR. Inflationstakten är ca 2% per år och den svenska kronan har försvagats med ungefär 2 kronor mot euron. Högt räknat så säger vi att kronan har tappat 10-15% av sitt värde mot dollarn/euron under sin värsta period. Ökningen totalt sätt är Ca 40%. Ert argument om bränslekostnader etc faller. Avgas100 har kostat lika mycket de senaste åren.
Tanken med ett csn lån är att de som inte har råd, ska ha råd. Att man höjer priset för att man erbjuder ”conditional job offer” är det sjukaste jag hört. De ska ligga i skolan intresse att förmedla jobb till eleverna, speciellt om man ägs av ett bemanningsföretag. 950k utan avgifter till ts är långt överpriserat.
Skulle bestämt vilja påstå att utbildningen inte är värd mer än 800k, speciell inte efter att ni ska börja flyga med elflygplan… good luck with that
Hej, känns lite att tråden har ‘derailat’ från vad jag ursprungligen ville ha hjälp med…
Osm höjde avgiften då de erbjuder condentional job offer
Utb kostade 830 000- 860 000kr mellan 2015- juni 2018.
Höjningen infördes i samband med att de infördes MCD programmet och MCD vart nya FOP.
En här prata om inflationen. Ja men har Sveriges egentillverkad bränsle och flygplan? Mej!
Svenska kronan har fallit senaste året. Så kostnaderna blir allt högre
MYH måste vara involverad också såklart i utbildningen för att utbildningen ska kunna bli CSN berättigad fullt ut. Och det är lång tid sedan OSMs utbildning kostade 650.000,- Tiden går fortare än man tror. Om du tror att man höjde enbart för att man fick som du beskriver ett monopol så har du helt fel. Enkelt. Finns ju en del andra utgifter på en flygskola än TS avgifter. Think bigger!
Glömde tillägga. Känner en person som ska med på samma utbildning och samma skola som har fått CSN ansökan beviljat – han har alltså stödet från CSN och väntar bara på kursstart…
Hej, det är en pilotskola utomlands (ej inom Skandinavien). CSN säger att de endast ger studielån och andra typer av studiemedel av olika slag så länge det är en integrerad utbildning eller när det kommer till ATPL teorin. Fick förklarat att de inte accepterar modulärt som berättigad studieupplägg vilket är helt sjukt enligt mig – trots att det ‘modulära’ studieupplägget är uppbyggt precis som integrerad program på denna skola.
Jag förstår nu att jag gjort ett stort misstag att ha betalat en dispositionsavgift för att säkerställa min plats tills utbildningen börjar samt fixat lägenhet med kontrakt för minst 6 månader…. Vet inte hur jag ska ta mig väga… prata personligt med CSN kanske?
En gång för alla nu. Det finns INGEN modulutbildning i SVERIGE som är godkänd för CSN. Det ENDA man kan få csn för är ATPL-teori. Då snackar vi ynka 50.000kr. Man kan inte få csn bidrag eller lån för PPL,CPL,IR/ME.
Det enda sättet du kan få csn är genom att gå statligt finansierat, eller via OSM/SPU betalutbildningar. Då får du lån på 1/3 av summan, resten måste du betala själv.
Ett annat alternativ är Utlandsstudier, och då kan man faktiskt få låna ganska mycket pengar. Brukar vara ungefär 2/3 kostnad av utbildningen. Det svåra är o hitta en bra och seriös skola.
Ring CSN och fråga efter en handläggare på avledningen för pilotstudier. Det finns en handläggare som heter Niklas. Supertrevlig och svarar på alla frågor du har.
Jag är jätteintresserad av vilken flygutbildning vi samtalar om. Har aldrig fått något svar alls här om vilken det är. Vilken utbildning här är en modul-utbildning som inte är CSN berättigad?
Vad jag vet så måste en flygskola vara ATO av transportstyrelsen. Och om en skola är ATO approved måste väl ändå CSN fatta ett beslut om att dem är godkända. Känns lite underligt annars kan jag tycka.
Varför får då Airways utbildningen CSN men inte andra? Bättre rykte?
Hur kommer det sig att vissa utbildningar inte är csn berättigade då?
Martin, man kan endast få CSN för den teoretiska modulbiten, inte CPL/IR/ME samt PPL.