Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Dansk Pilotförening

Tråden startades av Acorn

Läser att Dansk pilorförening som organsierar SAS piloter kommer att få strejk
understöd från sitt nya moderfack Dansk Metall! De säger indirekt att de kommer att strejka om ledningen står på sig och genomför sina överlevnadskrav.
Är själv SAS sedan massor av år och det kan låta märkligt men hoppas att ägare och ledning väljer omstrukturering eller avveckling före eviga eftergifter till dessa strejkvilliga fack.

Publicerad den 2021-12-16 16:06
Skriv ett svar
Antal svar: 50

svar

DK
2022-01-27 10:29

Nytt avtal skrivs i vår.
Då får man se om strejken blir verklighet eller ej.

Strejk?
2022-01-07 09:16

När skulle en eventuell strejk bli verklighet?

Ålandia
2022-01-05 16:33

@Lage D

Haha! Roligaste jag läst på länge.

BK
2022-01-05 14:57

Vad är det som är orealistiskt i piloternas förslag?

@ Lage D
2022-01-05 14:19

Bra redogjort! KANSKE ett par till lyckas förstå hur saker och ting faktiskt fungerar.

Omikron
2022-01-05 13:03

Men det är många piloter på SAS som har slutat och börjat på andra flygbolag exempelvis Ryanair, Norwegian och TUI-Fly (som är privata bolag). Det slår alltså hål på myten om att SAS skulle ha några ovanliga villkor för sina piloter.

Lage D
2022-01-05 10:14

@Jagge. Du verkar leva på en annan planet. Ledningen står först och främst till svars för ägarna. Styrelsen som utses av ägarna måste först och främst följa aktiebolagslagen. Detta innebär att de har ett tydligt ansvar att säga nej till de orealistiska krav som pilotfacket lägger fram och som kommer att sätta SAS på obestånd. Om styrelsen går med på piloternas krav riskerar de bli personligt ansvariga för den ekonomiska skad som de orsakar för ägarna.

Vi lever i en marknadsekonomi inte i ett feodalt samhälle.

@Puckelbro
2022-01-05 10:06

Intressant inlägg men du avslöjar dig rejält i din sista mening; “Och dessa är förmodligen betydligt sämre an vad ni har idag.”

Du vet alltså inte riktigt vad du pratar om utan har köpt in på den allmänna sanningen om villkoren för SAS-personalen. Fakta är att villkoren för för den flygande personalen på SAS idag är under marknadsmässiga. Det är betydligt sämre än t.ex. för nystartade Norwegian.

Kostnaden för den flygande personalen är det som egentligen är intressant. Där ligger SAS p.g.a. dyrt att anställa i Skandinavien något högre än lågprisbolagen men lägre än andra traditionella flygbolag (BA, AY, LH). SAS intjäning och produkt är än så länge mer i linje med traditionella flygbolag så kanske är det dem man egentligen konkurrerar, och borde jämföra sig, med.

Ett problem för SAS är demografin nu när man sagt upp alla unga. Man har bara gammal personal kvar som åtnjuter relativt bra villkor. Detta kan man lätt lösa genom att anställa tillbaka den unga personalen. Eller så gör man det inte om man vill att SAS Scandinavia ska framstå som dyrt vs. SAS Connect, Ryanair m.fl.

Vad SAS verkliga problem är vet inte jag, men jag kan lova dig att det inte är villkoren för den flygande personalen. Kanske är det en stor administration som tynger SAS, eller så är det inte det. Det hade varit intressant att se en jämförelse på detta flygbolagen emellan. Detta är dock lite svårt eftersom olika flygbolag har olika saker in-house m.m. Vad jag förstår från att ha läst en annan tråd här på Flygtorget så har SAS redan för några år sedan genomfört en jättebantning på admin-sidan. SAS borde således ha en liten administration jämfört med andra flygbolag. Någon som vet?

Jagge
2022-01-05 07:24

Kunde inte säga det bättre själv! Ledningen har inget annat val än att möta fackets krav

Puckelbro
2022-01-04 20:42

Piloters och i någon mån kabinens löner och villkor grundar sig huvudsakligen på man en gång i tiden fattade beslutet att skattebetalarna skulle betala för att höja dessa människors status. Utan något egentligt utgiftstak. Men då var branschen helreglerad.

Idag är branschen officiellt, men inte i praktiken, avreglerad och konkurrens ska råda. Ändå fortsätter man pytsa in skattemedel för att bevara löner och övriga villkor som helt enkelt inte är hållbara om verksamheten ska bära sig av egen kraft. Hela idén med pilot och kabinstrejker i de gamla bolagen är att det ska in mer skattepengar för att historiskt bortskämda grupper ska kunna fortsätta vara just bortskämda. Jag har inga problem med att piloter m.fl strejkar, däremot ogillar jag starkt att man pytsar in skattemedel för betala för deras krav. Strejka så mycket ni vill. Men om er arbetsgivare inte klarar av att göra vinst över en konjunkturcykel så bör det bli konkurs. Det är först efter att man tagit bort de statliga pengarna som man kan prata om marknadsmässiga löner och villkor. Och dessa är förmodligen betydligt sämre an vad ni har idag.

@SAS
2022-01-04 16:45

Väldigt omfattande. Skulle det bli strejk så har Danska Metall lovat SAS en total nedstängning i sympatiseringssyfte. Tanke på att större delen av danskt näringsliv går under D-Metall så blir det enorma konsekvenser. Tänk er att Kastrup stängs under ett par veckors tid. Oops! Vad gör SAS nu?

EBG som är med i Saco-fack
2022-01-04 16:43

Vilken cirkus det är på det här stället…

Skulle gissa att de flesta som skriver kommentarer som har negativ ton gentemot facken i det här fallet antingen sitter med aktier i SAS och kommer att tappa ordentligt med pengar vid en strejk eller är smått egoistiska EuroBonusmedlemmar med Guld/Diamant/Fiskmås som är rädda för att behöva börja om från början i ett annat lojalitretsprogram. Möjligen någon kan vara anställd på Svenskt Näringsliv men känns mer som att de tillhör den vanliga klagomuren på Business Class Forum kanske…

Oavsett så har vi lagstadgad strejkrätt i Sverige och om den kommer att nytjas så är det ett bevis på att systemet funkar. Att ni inte kan få en halvdan polarrulle den dagen och ett konto påfyllt med EB-poäng får ni ta och leva med eller starta ett politiskt parti som skrotar all form av anställningstrygghet som finns.

Väl mött!
/EBG som är med i Saco-fack

SAS
2022-01-04 14:40

Hur stor del av SAS skulle påverkas direkt från danska sidan i dagens läge?

Acorn
2022-01-04 11:32

Hoppas innerligt att ledning och ägare tar tag i detta historiska problem fullt ut denna gång även om det betyder slutet för det SAS vi idag känner. Har själv arbetat där i många år och strejker har oftast slutat med eftergifter. Det har givit vissa grupper intryck att att man alltid till sist bara man strejkar länge nog, får sin vilja igenom. Jag känner starkt att ledningen har alla mandat de behöver för att ta slutstriden även om jag hoppas att det inte skall komma dit.

Svar Leif
2022-01-04 09:59

Oj då. Känsligt ämne detta

Cry me a river
2022-01-04 09:49

Det SAS piloterna nu genomgår är inget nytt inom SAS många personalgrupper som blivit outsourcade, uppsagda inom SAS tidigare men då har det varit knäpptyst ifrån piloter men nu när det drabbar dom själva då är det det så himla synd om dom och dom måste gråta ut i media.
Jag har svårt att känna sympmati för sådant, hade man varit enade i bolaget så kunde SAS stå sig starkt men för mycket splittring mellan personal i länderna i SAS och piloterna tänker som vanligt bara på sig själva inte på hela SAS.

ex SAS pilot
2022-01-04 09:49

Tycker det är trist att tillbakavarande ex kolleger verkar vara väldigt uppsatta på att köra nån hämndaktion mot SAS. Inget är tydligen viktigare för facken än att ” ge igen” Det kommer betyda slutet för SAS.

@@The Viking
2022-01-04 09:37

Historiskt har alla 4 SAS pilot fack varit fantastiskt bra på att mjölka ur så mycket som överhuvudtaget möjligt ur bolaget. Utan någon form för hänsyn till hur bolaget går.
Ett exempel är såkallade ” gröna boken” med helt otroliga krav på förmåner.
Piloterna har själva stor del av ansvaret för hur det har blivit för dom.
Girigheten har sin pris
Det är inte piloter som ska styra bolaget, det har man ingen kompetens att göra.

The Viking
2022-01-04 09:19

@SASare och andra Försök ta in att SAS inte är något statligt sysselsättnings projekt. Memn däremot ett privat aktiebolag som är till för kunderna och för ägarna.

Leif D
2022-01-04 07:34

Vilken smörja! Menar ni att piloterna på SAS är det som gör skillnaden betyder detta också att det är – mycket – tack vare piloterna att SAS halkar efter, tappar marknadsandelar och gör miljardförluster (bl.a pga av alla strejker). Att SAS-piloter skulle vara en “konkurrensfördel” gentemot andra flygbolag som Ryanair, Lufthansa, Easyjet, BA med flera är i nivå med att “tro på jultomten”.

Dessutom när SAS outsourcade mellan 5000-7000 jobb till Indien och balstaterna från Stockholm, Oslo, Bergen, Sveg, Örnsköldsvik och Köpenhamn för cirka 10 år sedan var pilotföreningarna knäpptysta och tyckte förmodligen att det var helt OK bara piloterna fick vara ifred. De “excelgubbar” som ni piloter talar om är välutbildade och eftertraktade akademiker som efterfrågas på hela arbetsmarknaden och som SAS gör helt rätt i att värna om.

Det SAS gör nu har ett stort stöd från en stor majoritet av aktieägarna (inklusive minoritesägarna danska och svenska staterna) och nästan alla SAS-anställda.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500