Ensam pilot på B737/A320
En fundering, skulle en ensam pilot klara av att starta,flyga & landa en B737/A320 helt på egen hand med en tom stol bredvid sig.
Tänkte mest på de videos från cockpit man sett så verkar ju båda ha nåt att pyssla med under flighten.
svar
Många piloter pysslar med sina telefoner och kameror.
Precis som jag säger – det är en option. En kapten med pondus, säger då till en ung F/O. Jag styr planet på marken.
Men det finns bolag som där piloten som ska flyga nästa “legg”, styr planet på marken. Just för att samla erfarenhet. Förutsatt att det finns “tillars” på båda sidor.
Det är vad min mångåriga erfarenhet säger mig.
Mvh
Mångårig F/C
Jag har flugit B 757 med Tiller på båda sidor. Det är en option. Det finns en stor logik i att piloten i vänsterstol Kapten alltid manövrerar flygplanet på marken. En ung FO med lite erfarenhet ska inte taxa runt ett stort flygplan, det blir enklast så. Det är min mångåriga erfarenhet och en väl fungerande procedur i de flygbolags SOP som jag arbetat för. Sen finns det säkert andra med en annan uppfattning i frågan. Om något händer så är det alltid Kaptenen som har det fulla ansvaret och då är det bäst att denne även manövrerar flygplanet på marken.
Som option kan man på de flesta flygplan, få “tillar” på båda sidor i cockpit.
Tvåpilot flygplan är normalt designade att kunna flygas av 1 pilot oavsett från vänster eller höger stolen . Båda piloterna ska kunna nå landställ reglaget och Flaps reglaget från sina stolar. Man delar ju på sina sysslor. Sen ” pysslar ” inte piloter, man jobbar. Dock så sitter noshjulstyrningen ( tiller ) på vänster sida i de flesta flygplanen eftersom Kaptenen i vänsterstolen manövrerar flygplanet på marken. Så är det i alla fall på tex MD 80, B 737, 738, 757 och 767. Hur det är på Airbus vet jag inte. Sist men inte minst så Måste flygplanet kunna flygas och landas av bara 1 pilot om tex den andre piloten är inkapaciterad på grund av akut sjukdom.
Jag sträcker mig ogärna efter reglage och knappar, enklare att med gäll röst beordra styrman gear down.
Svar ja!
Det skulle definitivt gå, men skulle vara mycket jobbigare för den ensamma piloten och leda till betydligt fler misstag, som dessutom inte skulle ha möjlighet att korrigeras och rättas till.