Finnair ställer in flyg till Phuket och bokar inte
Är grymt besviken på Finnair!
Familjen har bokar en resa till Phuket över jul och Finnair har ställt in direkt flygen.
Har försökt i 4 dagars tid att ringa Finnairs kundtjänst både Svenska och Finska nummret och man kommer till en inspelad röst som pratar Finska så man har ingen koll på vad dom säger.
Väntat ca 1 timme varje gång men kommer inte fram så man får prata med nån.
Har chattat med deras kundtjänst och dom säger att deras bokningsbara biljetter för ombokningar är slut och kan endast betala tillbaka pengarna. Blir mycket dyrare för oss om vi bokar via nått annat bolag då vi bokade rätt tidigt hos Finnair. Går man in på deras hemsida kan man boka från Arlanda till Phuket men med mellanlandning i Helsingfors och Bangkok men enligt deras chatt kan dom endast betala tillbaka. Nån som vet vad man har rätt till och är det flera som har samma problem?
//Anna
svar
Här kommer ett till förslag , be dom boka om till Bangkok via HEL , visst du får lösa nya biljetter mellan Bangkok och Phuket men det är kanske ett alternativ om alternativet med återbetalning och inköp av helt nya biljetter är väldigt dyrt.
Hej Anna!
Blir ditt flyg avbokat så att du blir meddelad mer än 14 dagar före avresa saknar du rätt till ombokning eller kompensation, du skall dock återfå hela summan för din flygresa inom sju dagar.
Har du bokat via en researrangör eller resebyrå (och inte direkt med det aktuella flygbolaget) ska du kontakta denne och inte flygbolaget.
Har du bokat andra separata delar på egen hand såsom hotell, kryssningar eller transfer är detta tyvärr ditt eget ansvar.
Ibland vill flygbolagen hjälpa till med ombokningar vi en annan rutt även om avresan är mer än 14 dagar bort men det är endast på basis av frivillig goodwill.
Har flygbolaget ställt in flyget mer än 14 dagar innan avresa är dom endast skyldiga att betala tillbaka biljettpengarna.