Flock of birds!
Ibland kanske du har lyssnat på ATIS och hört dom sagt “flock of birds” i den sändningen. Vi känner till “Sully” och nu senast haveriet i Ryssland där fåglar påverkat flygningen negativt.
Inte kanske alla gånger en ATIS hinner få med en observation av fåglar i en sändning men nu till min fråga. När blir en varning om fåglar en fara för ett flygplan av typ B737 eller A320?
Tänker på storlek/antal och så vidare. Fattar att en liten fink i jämförelse med en stor gås gör skillnad om den kommer in i en motor. Är det farligt att få in en duva i jämförelse med femtio gråsparvar i motorn eller vad är det man ska fokusera på som pilot för att uppleva vad som kan vara farligt i flygsammanhang om kan äventyra flygningen?
svar
Hur har du kommit på dessa fantasier?
Ändra vinkel på ils? Nä, den är markbunden och inget du kan ändra
@Wille,
Är du inte riktigt nykter. En väderradar i ett flygplan har så låg effekt att t o m flugor överlever. Du kan inte ens se fåglar på en väderradar.
Vill få ett svar från någon pilot inte från någon som är på socialtjänsten.
Hur kan planets väderradar stråla bort fåglar, och hur ändra man ILS vinkeln?
Tyvärr Wille, det finns inte. Bara hitte på!
Vad har du fått det ifrån? Källa tack!
Egentligen är det aldrig någon fara om piloterna hanterar situationen rätt. Vid start måste de slå på väderradarn för att stråla bort eventuella fåglar. Det samma gäller vi landning pluss att man kan ställa in en brantare vinkel på ILS-mottagaren så att inflygningen blir brantare och på så sätt minskar tiden i den höjdområde där fåglarna flyger