Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygbolagens fantasilösa ledningsgrupper

Tråden startades av Inovationen är död

Varför tycks alla gamla bolag tro att kopiera lågprisbolagen är lösningen?
De kan aldrig komma ner på deras låga kostnader ändå. Om de inte kan konkurrera prismässigt med Ryan och Wizz, så gör inte det! Det är dödsdömt redan från start. Men ändå sitter ledningsgrupperna och tror att det är lösningen.. Vart finns inovationen? Vart finns nytänkandet?

Kan man inte konkurrera, så samarbeta eller skapa en bättre produkt istället. Något som får resenären att välja dem före konkurrenten. Detsamma gäller alla dessa nystartade bolag som inte heller tillför något nytt men ändå tror att de kan konkurrera med de redan etablerade boalgen.

Publicerad den 2021-09-05 12:24
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Sv pf
2021-09-10 17:00

Vi som hade aktier i Norwegian har också betalt in extra pengar. Trots detta har mitt innehav förlorat 96% i värde. För att man haft en helt värdelös ledning som enbart skott sig själva.

Mina SAS aktier har också sjunkit i värde men har kvar 88% av ursprungligt värde detta jämfört med Norwegian där kvarvarande värde är 4%.

SAS låg på plus före pandemin, Norwegian var en katastrof redan före pandemin.

pf
2021-09-10 14:45

Fakta är, også finnes det flyselskap, som idag flyr fordi nasjonalstatene, som hovedsaklig eier de, doper de med penger.

Ikke alle seter hos lavprisbolag selges, eller ble solgt for lokkepriser.

Hulk
2021-09-10 10:18

Är upp till arbetsgivare och arbetstagare förhandla om lönen. Allt annat är orealistiskt.

Varför lägger ni energi på sånt ni ändå inte kan påverka? (Andras lön)

ABC@RSB
2021-09-10 09:18

Om 90 000 kr per månad för en kapten var OK före pandemin, vad är en lämplig lön nu när pandemin börjar klinga av? Ska lönerna vara i linje med vilka andra jobb piloter kan få eller hur desperata de är?

RSB
2021-09-09 22:47

När de glada dagarna existerade innan pandemin flög jag CRJ900. Besättningskostnaden för bolaget var ca. 70:- per såld flygbiljett högt räknat. Då tjänade jag som kapten drygt 90000:- per månad brutto. En rimlig lön för jobbet. Den är rimlig för att bolaget var beredda att betala den, och jag var beredd att jobba för den. Allt annat är planekonomi och det har testats i DDR och Sovjetunionen med känt resultat.

Fakta är
2021-09-09 14:44

Det finns bolag som Norwegian som annonserat ut priser som inte täcker kostnaden och sedan hamnat i rekonstruktion som gjort att stat, kommun, bränslebolag och passagerare som fått sin flygning inställd har förlorat stora belopp.

Däremot har ledningen plockat ut höga löner på andras bekostnad. Det är nästintill brottsligt.

Tycker ni att det är rätt????

Linkan
2021-09-09 09:58

Att: ? De flesta av oss har en positiv syn på en rimlig inflation.

Du köper ett hus, lägenhet mm. Du har lånat pengar men inflationen gör att din skuld sjunker. När du sedan säljer får du i absoluta tal mer än du själv betalt. Det ger idag många ett extra kapital på äldre dar när de säljer sitt hus lägenhet och flyttar till en hyreslägenhet.

De kan då leva de sista ljuva åren med lite kapital i börsen som kan användas till det man tycker är trevligt.

Sv Sv Nya ögon
2021-09-09 09:47

Därför att kommersiell business drivs av utbud och efterfrågan, hört talas om det ? På flygbolagssidan har vi något ytterst värdefullt som kallas betalande kunder, de är just nu alldeles för få och priskänsliga. De finns inte till för att piloter skall vara överbetalda, utan köper tjänster till marknadspris, eftersom det finns konkurrens och alternativ. När världen förändras, som den gjort rätt ordentligt med pandemin får man anpassa verksamheten efter verkligheten, inte underhålla SPF:s mossiga , ålderdomliga förhållningssätt – Nej till allt ! Ta in fakta och omvärdera. De hundratals piloter som just nu inte får flyga längtar tillbaka rätt ordentligt. Jamen, förhandla då på riktigt, ge och ta, är det som förhandling handlar om. Så sänks enhetskostnaden per flygstol och går att sälja på marknadens villkor. Annars kommer någon annan att erbjuda det. Garanterat.

Sv ?
2021-09-09 08:08

Det har alltid funnits olika löner för olika jobb!

Det finns olika krav på utbildning. När du går till läkare kräver du nog att hen har en adekvat utbildning och erfarenhet. Samma sak gäller en pilot när du åker med ett flygplan.

Vi har alla olika förutsättningar för att fullgöra ett visst jobb.

För att bli kommersiell pilot krävs en hel del utbildning. Dessutom skall du vara lämplig psykiskt. Du måste fortsätt fungera även vid en krissituation annars är passagerarna förlorade. Man har ett mycket stort ansvar. Ett misslyckande kan orsaka 100 tals döda.

På de flesta jobb arbetar du ett dags pass och är ledig på helger och sover hemma. Piloter arbetar alla dagar i veckan från tidig morgon till sena kvällen och spenderar både dag och natt många gånger hemifrån. Arbetsmässigt och socialt ett skitjobb. Dessutom finns också risken att flygläkare en dag säger du får inget nytt medical. Du står således risken att bli arbetslös helt plötsligt.

Jobbar inte som pilot men flyger som privat pilot.

?
2021-09-09 07:14

För att lönerna har varit för höga. Ska vi höja matpriserna så att personalen på ICA tjänar 100.000 kr i månaden för att du ska förstå? Det är väll underbart om alla priser sjunker i samhället, då i takt med kostnaderna.

sv ABC
2021-09-08 22:27

Du menar de snobbiga bolagen, som du hurrar?

Sv Nya ögon !
2021-09-08 20:23

Varför skall de som jobbar sänka sina löner för att kleti och pleti skall ha råd att flyga?

Förstår inte resonemanget. De som inte kan betala vad det kostar skall ej flyga.

Med ditt resonemang skall snart alla jobba gratis även du. Vad blir det då av samhället jo ett stort kaos.

Vi tjänar alla olika mycket och får anpassa våra utgifter därefter.

Men du vill kanske att alla skall ha råd att köpa en lamborghini suv?
De som jobbar på fabriken får jobba gratis och lägga en slant för att alla skall ha råd att köpa en sådan bil.

Tänk om tänk rätt!

ABC
2021-09-08 18:14

Absolut de duktiga flygbolagens problem. Ingen vill väll bli sammankopplad med den undermåliga ekonomiklass vissa flygbolag nu väljer att erbjuda?

sv ABC
2021-09-08 15:23

Förmodligen Emirates problem.

Nya ögon !
2021-09-08 10:41

Piloterna vägrar idka någon självkritik alls – världen har förändrats och enhetskostnaden måste sänkas. Endast bolag som lyckas med det överlever. Biljettpriser måste anpassas till det kunden vill betala, utbud och efterfrågan.
Den naiva bilden med “marknadsför mer”, ” ta in stora flygplan” och ” det finns massor med kunder som vill betala extra” är totalt nonsens. Inom flygbolagens ledningar och admin finns mycket kompetent och erfaret folk, precis som bland flygande. Kunskap finns, nu handlar det om att göra relevant förändring. Där har aldrig pilotföreningarna velat vara en del av lösningen, utan alltid en större och större del av problemet – Nej till allt. Om inte pandemin hjälper till med uppvaknandet så kommer marknaden och ekonomin att lösa det. Om du inte vill vara en del av lösningen självmant, så kommer någon att lösa det åt dig – i enlighet med flygmarknadens nya verklighet. Basta !

Dominera en marknad i taget
2021-09-07 22:37

Man måste väll ändå säga att Norwegian var innovativa och kom med en produkt som saknades på den norska marknaden innan de ändrade kurs och försökte konkurrera både med alla de andra lågprisbolagen i Europa och long haul samtidigt.

Sanningen
2021-09-07 18:28

Ni har väl sett hur det gått för de bolag som ansåg sig innovativa?

Norwegian stora förluster som även drabbade resenärer, flygplatser, bränsleleverantörer, staten mflr. Motsvarande hände med BRA.

Samhället och befolkningen bör få slippa sådana dåligt skötta bolag.

Fantasilösa
2021-09-07 14:17

Bönräknare dominerar ledningen på stort sett alla stora bolag nu för tiden. Man struntar fullständigt i vad det är man producerar. Det enda som gäller är div former av bonus till toppledarna

thomas
2021-09-06 20:58

För flygbolagen handlar det om att se andra intäktskällor, bosta ombordförsäljning utöka utbudet, den är bara i sin linda, bosta hotellavtalen till mer provision, sälj annat lgh hus på dest. aktier legoklossar etc etc, pls paxen sittet fastspända använd tiden väl ombord till att sälja.

ABC
2021-09-06 18:03

Kryllar av bolag med fyra klasser om det är någon som missat den utvecklingen senaste 10 åren. Förstår dock inte varför varför Emirates ekonomiklass säljs med samma namn som Norwegians?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500