Flygolycka på Reagan National Airport utanför Washington DC: Bombardier CRJ-700 – Black Hawk
Två luftfartyg har kolliderat vid Reagan National Airport utanför Washington DC.
Det är ett flygplan från American Eagle AA5342 som är ett regionalt flygbolag under American Airlines (Flight AA5342) som har kolliderat med en amerikansk militärhelikopter av typen Black Hawk. Olyckan inträffade ca 20:45 lokal tid och ett massivt räddningsarbete pågår.
Uppgifter från internationella media säger att det var 60 passagerare och fyra besättningsmedlemmar ombord på flygplanet som var av typen Bombardier CRJ-700 och 3 militärer ombord på Black Hawk helikoptern.
svar
B-luft = alla i luften ska separeras.
ICAO rekommenderar: Ingen egen separation i B-luft eller i mörker.
Rekommendationerna är skapade i blod.
Jänkarna måste vara helt galna, 100 fot egen separation i mörker. Kan med andra ord vara fel QNH som är inställt i militärhelikoptern. På radarbilden ser man att helikoptern är uppe på 300 fot. Vem vill ens flyga i luftrum med dom förutsättningarna och den Cowboy-mentaliteten?
Bra video som sakligt förklarar förloppet.
Känns ju onekligen som att TWR inte visste var han hade BlackJack. När tornet frågar “har du kontakt med xxx på kort final vet jag att han har koll och vill försäkra sig om att jag har det. Här känns det som han inte visste själv.
Flera flygplan säger Circling 33.
Sidestep är väll om det är två parallella banor med samma nummer Left och Right?
Ex: 19L 19R
CRJn var på en app till bana 01 med en visuell sidestep till bana 33, som de accepterade. Väldigt vanligt i USA. Heli verkar varit på en Visual app för bana 33.
Circling approach.
Circle to land Rwy 33.
Helikoptern har callsign PAT25 och här framgår det bättre vad som händer:
Black Jack Three svarar senare på ATC och blir tillfrågad att hjälpa till i Search and Rescue. Det pratas om Black Jack One däremot?
ATC ljudupptagning från olyckan:
Det verkar som att all trafik ligger etablerade på bana 1 Reagan National Airport för att sedan gå över till visuella landningar bana 33, någon som vet hur det går till får gärna berätta.
(Tidpunkterna är tiden på ljudbandet inte klockslag på dygnet!)
12:45 Piloten på American 5342 får frågan om han kan ta bana 33 med vindbyar upp till 25 knop.
13:25 Piloten på American 5342 svarar att han kan landa visuellt på bana 33.
13:34 Tower ger 5342 klart landa.
17:50 Är tragedin ett faktum, anrop kommer in från andra flygplan som blivit vittnen till olyckan.
ATC börjar dirigera om trafik, go-arounds o.s.v.
21:05 ATC ropar på “Black Jack Three” vilket förmodligen är Black Hawk helikoptern att återvända till basen. ATC vet inte att helikoptern är inblandad.
TCAS förutsätter att du har Transpondern igång
TCAS brukar vara programmerad så att den stängs av automatiskt under 1000 ft. Det blir för mycket varningar annars i närheten av flygplatsen och på flygplatsen.
Man får en känsla av att helikoptern var på fel plats, och det är åt helvete om det är så.
Bara en spekulation eftersom det var en Militärhelikopter inblandad kanske den inte hade en Transponder påslagen
Är även black hawken utrustad med tcas?
Eller stänger man av då så mycket i rörelse i luften på en flygplats
Flygplanet American Airlines Flight 5342 flög från Wichita Kansas till Washington DC när de på Approach/Final kolliderade med en Sikorsky H-60 Black Hawk.