Förberedelse inför simulatortest SAS
Hej alla!
Jag har ett provtillfälle hos SAS i Roskilde den 20 augusti som inkluderar en intervju och ett simulatortest på A320. Jag undrar om någon har tips på vart man kan förbereda sig inför simulatortestet? Någon som befinner sig i samma situation? Alla råd och rekommendationer uppskattas!
Tack på förhand!
svar
Sim test vid anställning går egentligen främst ut på att se om du lär dig något under passets gång. Alltså har du en positiv trend? Blir du bättre under timmarna som går? Går det lära upp dig snabbt?
Kommer man med rating så är det ju lite annorlunda men då behöver man inte heller öva eftersom du redan kan maskinen.
Så det enda man ska göra är att plugga SOP(om man får instruktioner dvs) och fundera en del på raw data och green needle. Standard VOR/needle tracking. Och beslutsfattande.
Ingen förväntar sig att du ska kunna flyga en A320/737a om du aldrig flugit en tidigare. Dessutom förväntas inte att man köper sig dyra sim timmar innan ett sim test.
Det kanske till och med blir till din nackdel. Din inlärningskurva blir inte lika brant eftersom du redan kan en del.
Hej du glade.
Ja, då var det i alla någon form av ordning, även utan gymnastiska övningar.
Idag är kl. 8 allt mellan 8 och 9, exempelvis.
Köpta svar till allt man ska prövas inför.
Det är ca 9 år sen jag gjorde intervjun men då var det fokus i simulatorn (då B737) på manuell flygning och grundläggande procedurer. Typ NDB-inflygning, go-around, holding med korrekt entry, rådata och givetvis CRM och kommunikation. En timme som PF i rätt stol och en timme som PM i andra stolen. Tror inte vi hade några fel på flygplanet och inget direkt väder förutom låga moln och konstant IMC. Man får och bör förstås använda autopilot så mycket som möjligt men rätt ofta blir man beordrad att koppla ur så mycket flygs manuellt ändå. Callouts och flöden etc är mindre viktigt, speciellt om man inte är rate:ad men CRM och situational awareness är förstås A och O.
Lycka till!
Det finns en del gamla gubbar på forumet märker man. De vill se de rediga pojkarna gymnastisera innan sitt flygpass för så var det på deras tid. Har sett en del journalfilmer som man kan skratta åt. Förövrigt hade man noll koll förr, det var bara upp och spaka för glatta livet.
Jösses, vet man inte ens vilken typ av simulator som finns var?
Det finns en del som tror att man är född till pilot. Finns även en del Biggles figurer på flight deck som är av samma uppfattning.
Men snälla.
Säg någon pilot som inte använt frågebank eller feedback för att ta sig igenom grundutbildningen/TR.
Ingen bryr sig
Mvh
@B Det var förr. Nu har de skiftat till A320 enligt informationen de skickade.
Simulatorn i roskilde är en 737-700
Läs på dokumentet du får från SAS en dryg vecka eller två före ditt tillfälle. Det ska räcka.
Kunskap förvärvas bl.a genom studier, inte genom köpta svar/fusk.
Stämmer, man lär sig INTE något om man ska plugga in något utantill inför ett test för att klara just detta test!
En infuskad pilot i cockpit elle motsvarande kirurg på operationsbordet.
Trevlig resa eller ingrepp.
Det var över ett år sedan jag satte mig i en Airbus simulator. Mycket logiskt att vilja förbereda sig inför något stort som detta. Speciellt om man kommer ny från flygskolan med 0 timmar på Airbus och inte har rating på det.
så, om man lär sig något är man inte lämplig? Ska det tillämpas på högskoleprovet också?
Okunskap och skitsnack. Min gammelfarfar hade sagt samma dumhet, så det är nog åldersrelaterat.
Exakt så. Idag kan man köpa alla provfrågor till teoriproven för flygcerifikat. Sedan kan man köpa assessment package som beskriver frågor och scenarion som kommer under intervjuer. De största bolagen finns att köpa. Utöver det så kan man köpa ett par timmar i simulatorn för att preppa sig.
En stor industri vid sidan om.
Enligt dig kan alltså alla bli vad som helst? Varför har vi då så många som gör det som de inte vill?
Detta du säger låter som typiskt flum, dravel och dalt. Dvs fel man på fel plats.
Så, du tror att man är född lämplig helt enkelt, man kan inte förbättra sina färdigheter?
Är inte denna typ av test till för att pröva ens lämplighet?
YOm inte, kan ju vem som helst förbereda sig tills man en dag lyckas.
Vill man som passagerare ha en sådan figur där framme?
Arlanda?
Vet inte var i Sverige du bor. Men både i Stockholm och Köpenhamn finns CAE med simulatorcenter. Skulle ringa och höra om det går att boka ett träningspass inför en intervju, du kan inte vara den första som tänkt i den här banan.