Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Funderar på att söka flygledarutbildning

Tråden startades av Fredrik

Som rubriken nämner så funderar jag på att söka till flygledare. Har läst mycket negativt här inne om just LFV vilket oroar mig lite. Är det värt att testa eller bör man hålla sig ifrån LFV ? Mvh Fredrik

Publicerad den 2020-10-02 20:51
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

oxå FL
2020-10-11 23:11

Att vara flygledare är helt klart ett riktigt bra jobb. Bra betalt, lite jobbiga arbetstider förståss men jag trivs som fisken i vattnet. Visst, LFV är ingen vidare arbetsgivare. Ledningen tänker kortsiktigt, tar alldeles för förhastade beslut och har ännu (efter mina snart 20 år i verket) inte insett att personalen faktiskt är bolagets viktigaste tillgång (nä vi kostar för mycket…). Trots detta tycker jag om mitt jobb! Kollegorna är fantastiska! Att sitta i position en timme med mycket trafik och full snöröjning och hela skiftet sliter för att få allt att flyta på – alla samarbetar och hjälper varandra, ja det gör mig glad.

Ja, lite dagdrömmeri här. Lär väl dröja innan vi får tillbaka någon trafik att tala om, men jobbet är kul! Sök till flygledare när chansen kommer. Med start om ett par år kommer en himla massa FL gå i pension och nya kommer behövas!
Lycka till!

pm
2020-10-06 12:42

Lika intressant som provocerande är tanken på autonoma flygplan, möjligen bara en pilot och en pitbull – rör du något så hugger den.
Airbus har haft lyckade tester.
Vem tar över när tekniken krånglar?

https://www.businessinsider.com/airbus-completes-autonomous-taxi-take-off-and-landing-tests-2020-7?r=US&IR=T

För dig Fredrik som funderar på att bli flygledare undrar man ju hur framtiden ter sig och just nu känns all form av koppling till flygindustrin som smått hopplös.
En futuristisk bild ni kanske sett förr är tanken på loopade rullbanor.

https://www.airport-suppliers.com/circular-runways-future/

Sv Ali
2020-10-06 12:24

Vi har det beviljat i Sverige, mycket G luftrum där radio inte behövs.

Du kan starta och landa på de flesta flygplatser även när tornet är stängt. Vi utbildningen har vi lärt oss att alltid blind sända vi start och landning när tornet är stängt eller saknas.

Har flugit mycket i USA både på stora och små flygplatser tycker det fungerar på liknande sätt som i Sverige.

Ali
2020-10-06 10:12

Nångång måste väl även luftrummet på den här sidan pölen moderniseras. I USA har man instrumentflygplatser med i snitt mer än 200 rörelser per dag utan att behöva ha annat än CTAF. Enbart i Colorado finns 35 instrumentflygplatser som inte har luftrum av klasserna A/B/C/D runt sig. Kolla tex Greeley:
http://www.airnav.com/airport/KGXY

Jan B
2020-10-06 09:55

@Frans
Du menar väl att LFV är en bra arbetsgivare om man är en ja-sägare? LFV:s stora problem är den överväldigande majoriteten av ja-sägare,främst i chefsleden, som inte säger ifrån när väldigt konstiga beslut plötsligt presenteras och som inte omvärderas när så behövs.

Watson
2020-10-05 22:31

Re: MD80 kallar du det AI…?! Verkligen?! Det blir ju lite fjantigt att påvisa något som inte har något med maskinintelligens att göra!
Nuvarande system som har lång avbetalningstid ersätts så småningom av de system som utvecklas nu. De system som utvecklas nu har inte AI i någon större utsträckning. Komplexiteten är för stor och jag är helt övertygad om att alla dagens flygledare hinner gå i pension innan vi ser några system som minskar behovet av flygledare. Möjligen att systemen blir så bra att man klarar kommande trafikökningar. Jo, det finns en värld efter Covid! 😀

MD80
2020-10-05 18:11

@Truls. AI är redan integrerat , (APM , ARIWS) och Scandinavian Mountains Airport är tänkt som en råmall för hur framtiden kan se ut om 10 år och jag kanske har fel men fått intryck av att det snarare är så att behovet av flygledare minskar i takt med att teknologin utvecklas och implementeras.
Är du uppdaterad i ämnet får du gärna dela med dig.

Frans
2020-10-04 11:46

LFV har alltid och kommer alltid vara en bra arbetsgivare för de som är positiva till FÖRÄNDRING.

Truls
2020-10-04 10:52

Har efter 40 års anställning i LFV nyligen gått i pension. Har gillat mitt jobb varje dag. Organisationer är under ständig förändring och det blir ibland inte helt rätt. Är kanske inte så klokt att lyssna på allt negativt i forumet och låta det påverka ditt val. Vi är olika individer och uppfattar saker olika.

Instämmer med tidigare inlägg, är du intresserad så sök utbildningen. Jobbet som fl är mkt trevligt, kan verkligen rekommendera det. Hade själv min tjänstgöring på områdeskontrollen på en av centralerna, intressant jobb.

Lycka till!!

FL
2020-10-03 15:28

LFV är ingen bra arbetsgivare just nu men det kan ju ändras. Samtidigt är du ju inte låst att jobba för just dem efter utbildningen.

Det är ett bra jobb. Är du intresserad – sök!

Ola
2020-10-03 11:41

Säg något man inte läser något negativt om i flygbranschen. Förövrigt har varken ACR eller LFV en öppen ansökan.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500