GRF nytt rapporteringsystem synpunkter?
Hej
Jag är snöröjningsledare. Nytt för denna vintersäsong är ju införandet av GRF, ett nytt system för att bedöma och rapportera banförhållanden vad gäller friktion. Jag tänkte ställa en öppen fråga till alla som berörs av GRF (kanske främst piloter men även andra SL, flygledare etc). Hur tycker ni att GRF har fungerat och vad finns det för synpunkter där ute efter denna första säsong?
SL
svar
Själv var jag skeptisk till en början, men nu tycker jag att grf i grunden är ett bättre system än innan. Att enbart gå på friktionsvärde kan ge en missvisande bild. Man blev ofta förvånad vad man fick för friktionsvärde i förhållande till vad banan faktiskt kändes som och en mätning beskriver endast en liten del av banan. Grf beskriver hela den rapporterade bredden. Sen är det helt klar en utmaningen att få alla att göra liknande bedömningar och beskrivningar, eftersom det är mer upp till SL att göra bedömningarna. (Inte gå på ett faktiskt värde).
GRF är vansinne. Det öppnar för tolkningar och missförstånd. Ge mig en friktionskoefficient och vinden…
Äh det är uppköp från talpa. Enklast var ju gamla friktionsvärdena, synd bara att de sällan stämde om man inte satt i en SFT utan till exempel satt i en flygmaskin. Så jag tror på GRF, lite inkörning men blir bra och säkert.
Ett riktigt bottennapp med GRF. Känns som man får sämre infomation nu än tidigare.
Handlar om friktion här på flygplatser.
Ja SFT (Skellefteå flygplats) används fortfarande!
En förbättring/förenkling men irriterande att “damp” försvann eftersom banan nu nästan alltid är “wet”. Det påverkar i sin tur en del på prestandan.
Används inte SFT längre?