Har Swedavia misslyckats med sitt uppdrag?
Vad är Swedavias främsta uppdrag och hur tycker ni att det fungerar?
svar
Swedavia ägs ju av svenska staten, därmed också Arlanda med flera.
En fråga, vem på Swedavia har specialistkunskap vad gäller infrastruktur?
Det är liksom det som är uppdraget, att hantera infrastruktur, inte bygga bolag och shopping-galleria.
Det är för högtravande, kliv ner från hästarna och se er omkring och lös uppgiften!
Besökte Arlanda idag och inser att en mycket viktig faktor till Arlandas förfall som flygplats är att Swedavia satsar på att göra Arlanda till ett shoppingcenter istället för en flygplats. Det är en stor skandal att tvinga in passagerarna (dvs. Swedavias kunder) i en låtsas-TaxFree i Terminal 5 istället för att minst dubblera antalet säkerhetspassager från dagens 5 till minst 10 stycken genom att riva låtsas-TaxFree. Vi vet alla att det är en ren lögn att fortsätat kalla denna affär för “tax free” eller ännu löjligare “duty free” då vi alla vet att all parfym och choklad inte är momsbeffriad utan 20-30 % dyrare än att handla på nätet och i andra butiker. Dessutom är tax-free alkohol bara för non-EU. Kanske en liten sprtbutik i F-piren istället?r Genom att riva detta bedrövliga monster till låtsasbutik och istället bygga fler säkerhetskontroller kan man höja flödet under peak-perioder. Samtidigt kan man riva hälften av restaurangerna och butikerna på de båda pirerna och skapa fler gater.
Nästa steg för Swedavia blir väl att bygga ett Gröna Lund i F-piren eller i Sky City. Sluta upp med att låta Swedavia “leka affär” och ge oss en flygplats som fungerar. Låt staten ta över driften igen på samma sätt som flygplatserna organiseras i USA utan en massa lull-lull skapat av amatör-entrepenörer i Swedavia.
@LLA. Blev det för mycket när jag nämnde hur det fungerar i USA? Att jämföra USA med DDR är ett lågvattenmärke.
Ja då, låt allt vara som det var under salonkommunisten Palme, marginalskatt på 105 %, allt ska misskötas av Farbror Staten. Sverige var extremt likt forna DDR på den tiden, låt oss gå dit igen. NOT!
Ett av problemen är naturligtvis att Swedavia efter att de borgerliga partierna med avreglerade flygplatsmarknaden i Sverige likt de flesta större flygplatserna i Europa. En stor del av Swedavias resurser läggs nu istället på att skapa köpcenter och andra kommersiella verksamheter på flygplatsen. De borgerliga partierna såg också till att tåget till Arlanda blev ett privat tåg med Europas i särklass högsta priser. Någon skrev i en annan tråd att Arlanda Express endast har runt 15 % beläggning över dygnet och ändå skapar hudratals miljoner i vinst till sina ägare i Australien. Andra resenärer som använder SL eller SJ får betala en inträdesbiljett på 130 kr varje gång de kommer till eller lämnar Arlanda. Pengar som går till ägarna av Arlanda Express som fick ett privat monopol av de borgerliga partierna. Allt skapat tack vare beslut av Moderaterna, KD, C och L Och ingen reagerar eller protesterar!
Notera att de stora flygplatserna i USA fortfarande ägs av staten eller lokala regreingar i respektive stat. Det är kanske lite “tråkigare” på deras flygplatser med mindre shoppinggallerior och annat trams som inte hör hemma på flygplatser men för oss som vill använda en flygplats till vad den är till för är det mycket bättre.
Riv gärna Skycity och ta bort alla krimskramsbutiker och svindyra restauranger och satsa istället på att göra det enkelt för resenärerna.
Tänka sig, Swedavia är nu den fullständigt felande länken i flygsverige. Bolag och mindre flygplatser som kämpar för att återskapa sina verksamheter gör det i motvind pga Swedavias oförmåga att ens hålla en säkerhetskontroll öppen på ett fungerande vis. Det skylls på det ena och det andra, dessutom skall passagerare skinnas på så mycket pengar som möjligt. Skandalöst och skamligt. Arlanda är förstås det värsta exemplet men de mindre flygplatserna som drivs av Swedavia ligger inte heller i topp precis när det gäller kundvänlighet. Hur har det blivit så här och varför får det fortsätta? År efter år!
Delvis ja. Förhoppningsvis ordnar det sig när nya stora kontrollen öppnar 2023 el 2024.
Skulle vara bra om de gick ut med korrekt information och inte bara skyllde på enbart bemanningsbrist i säkerhetskontrollen. De uppmanar folk att komma 3 timmar innan men incheckningsdiskarna öppnar först 2 timmar innan flygets avgång….därav naturligt det uppstår kö först där och sen i security. Checka in hemifrån sägs det- ja det funkar oftast för dem med handbagage men bagdrop har inte heller alltid öppet. Dessutom så är det fortfarande så att till vissa destinationer krävs fortfarande covidbevis eller testsvar och att gå igenom dessa papper kan ta tid speciellt om folk inte har dem i ordning. Vet att checkin saknar personal också-
Och Swedavia har själva stängt informationsdisken på terminal 2 och det är inte alltid den är öppen på 5:an och det är inte många terminalvärdar ute och hjälper till.
Det är flera faktorer som spelar in gällande köerna.
Väldigt dåligt att man inte kan kliva av pendeltåget vid Arlanda utan att betala en hutlös avgift på Arlanda. Idag kostar det 130 kronor att passera på Arlanda, enkel, plus 39kr för en biljett.
Det ska självklart inte vara några extra avgifter för Arlanda och allt ska ingå i en vanlig SL biljett om man nu vill värna om miljön.
Det är inte bara Svedavia som misslyckats. Hela flygsverige är ett enda stort misslyckande. Jfr våra intelligens grannländer.
Arlanda Flygplats är en del av svensk infrastruktur, och det är just det som har totalhavererat.
Tänk att jobba med infrastruktur och sen totalt misslyckas just den uppgiften, samtidigt som man inviger restauranger, butiker för att det är mycket trevligare.
Sätt in en utredningsgrupp som städar upp!
Svårt att veta vad det officielle uppdraget är, kanske att få färre att flyga..
Men uppdraget borde vel vara att driva och utveckla flygplatserna, som man har fått ansvaret för.
Det är väl inte helt omöjligt att manklarar av uppdraget på mindre flygplatserna, men på ARN har man misslyckats helt och fullt på alla sätt.