Hemska avgångstider med Eurowings
Noterar att Eurowings gillar att starta mitt i natten. Finns det något annat än toaletterna som är öppet på Arlanda dessa tider? (söndag 12 juni)
03:35 Antalya
04:30 Alicante
05:20 Mallorca
svar
EW har väldigt svårt att attrahera kvalificerade piloter, främst kaptener till basen i Stockholm.
Inte mer än för någon annan
Strejken bland ATC i Marseille har ställt till det för Eurowings i veckan.
Alicante
Palma
Inställt 27/6.
Ingen som helst hjälp.
Reser ej själv med sådana bolag men en vän gjorde.Men nu är det färdigt med det!
Subpart Q är inte längre gällande.
Sv CC. Nonsense. Norwegian flyr på tilsvarende tidspunkt, som SAS. -Dog; hvorfor EW i det hele tatt har base på Arlanda, er et mysterium. De er ikke konkurransedyktige, med sine høye kostnader.
Riktig katastrof start av EW. Nästan hälften är inställt i sommar eller så är det ett par timmars försening i bästa fall..
Sex flygningar idag. Tre inställda…
Det är ingen brist på flygningar till ALC och PMA från ARN, men om man ser det positivt så ankommer du till din destination tidigt på morgonen vilket vissa passagerare uppskattar då det främst är destinationer till solen (du får nyttja hela första dygnet till semester istället för transport). Jag tror de flesta föredrar (extremt) tidig avgång på morgonen framför att avgå sådär 23:00 och ankomma mitt i natten till en främmande destination och försöka arrangera transport och dylikt till diverse hotell när allt är stängt.
Vill man inte flyga så tidigt på morgonen finns det ju konkurrenter som erbjuder andra avgångstider på dygnet. Som de flesta redan påpekat är Eurowings inte unik i någon som helst form när det gäller deras destinationer från ARN – samtliga har konkurrens med andra avgångstider.
Ja, men så får du också vad du betalar för när du väljer lowcost
Det är bara partyfolk som kan resa på dessa tider. Blir annat bolag som någon tidigare föreslog.
Tidtabellsändring åtta dagar innan avresa när en kvällsflight helt plötsligt blev en morgonflygning. Satt två timmar i kö till deras callcenter innan jag gav upp. Bokade ny biljett med ett annat flygbolag, givetvis hade priserna då stigit till det tredubbla. Via EW hemsida var det omöjligt att få tillbaka pengarna utan endast en “resekredit”. Igår skulle vi åka till Alicante. Föregående flygning var fyra timmar försenad då man tidigare under dagen flög in personal från Tyskland då dessa saknades på Arlanda. Vår flygning hade ingen personal alls och ställdes in. Återigen fick vi köpa biljetter med andra bolag till priser som denna gång närmast femdubblats, alternativet var att resa “nästa vecka”. Min önskan att resa med EW igen är obefintlig och jag sitter med en totalt värdelös kredit. Hur kan Lufthansa välja att svärta ned sitt goda varumärke med detta bolag som i reklamen sägs vara “en del av Lufthansa Group”?
Det är alltid svårt att hitta bra folk om man inte som företag är villig att betala vettiga löner. Gäller inom alla branscher!
Arbetstidsreglerna enligt subpartQ har gällt ganska länge i EU. Innan dess tror jag Sverige hade ett 90-poängssystem. Grundproblemet är förmodligen att i princip alla flygbolag och flygplatser har extrema problem med rekrytering. Det är svårt att hitta service- & säkerhetspersonal som är villiga att jobba dygnets alla timmar årets alla dagar och det är knappast något konstigt med det? Hade de 50% mer i lön kanske det skulle vara lättare men så är inte fallet.
Igår ställde man in 3 av 11 avgångar från Arlanda.
Idag är också 1 inställd och flera kraftiga förseningar. Verkar bara vara enstaka flygningar som kommer iväg på tid.
“När man tittar på Subpart-Q”
Då får du titta ca 10 år tillbaka i tiden eftersom Subpart-Q inte existerar längre.
Verkar som EW har stora problem med lack of crew. Flera flyg inställda pga flyg. LCA i söndags blev cnx under incheckningen. Fick höra av en vän som jobbar på Arlanda att EW skickade sms till pax och 30 min senare skickade info m att flyget var inställd.
Där stod dem som fån utan någon info från EW.
Går inte bra detta.
03:35 flygningen som visserligen skulle gått till Larnaca blev inställd. Enligt uppgift p.g.a. att en crew mådde dåligt denna tidiga timme och när STBY var på plats hade övrig crew ingen FDP kvar att flyga en returflygning. När man tittar på Subpart-Q är det ganska logiskt. En avgång 03:35 förkortar den möjliga arbetstiden med två timmar vilket gör en t/r Larnaca väldigt riskabelt.
Vanligt i andra länder att avg tider kan vara mitt i natten.
Tyskland och UK är ex vid charter.
Emirates har många avg dygnets alla timmar liksom Indien.
Det är jättebra tider bara ta en sen förbindelse ut då lite folk på ARN istället för att gå upp mitt i natten.