Hur är egentligen villkoren på Ryan?
När jag skulle ha mitt första jobb för 10+ år sen så var Ryan de som anställde flitigast. Egenföretagare blev man med allt vad det innebar.
Hur är villkoren egentligen idag om man kollar på stockholmsbasen? Löner etc. 5-4?
Vad är det för möjligheter att få just Arlandabas?
svar
Är det någon skillnad på villkoren hos “Ryanair” och “Malta air”? Tänker just eftersom på Landvetter är det ju Ryanair och på Arlanda är det Malta air som är baserade.
Makes sense att det är 60 styrmän och 30 kaptener som väntar i kö, då blire Arlada transfer för mig snart då eftersom ingen vill ha basen, tack
Folk med otur väntar i år för att komma dit som styrman och kaptener väntar ännu längre…
Det finns inget gott att säga om ryanair eller Arlandabasen för den delen. Det är absolut inte svårt att få Arlanda bas med ryanair. Den har blivit extremt opopulär då villkoren och lönerna är bland de sämsta i nätverket. Många svenskar hittar man i Spanien numera. Bättre livskvalitet, bättre lön och mycket
bättre anställningstrygghet backat av spanska arbetslagar.
Det är bara 1 år sen ryanair började förse oss med 2 liter vatten ombord. Innan det var man tvungen att fylla sin vattenflaska på toaletterna.
Som nedan säger, minsta lilla misstag så ryker man.
Man bör också tillägga att på Ryanair har man otroligt dålig anställningstrygghet. Gör ett misstag på jobbet eller ha problem med hälsan så åker man ut.
På de skandinaviska bolagen kan man vara sjukskriven, få barn och begå ärliga misstag utan att riskera jobbet.
Har sett kontrakt från både Ryanair och andra bolag på Arlanda och trots att man behöver lägga ett par tusenlappar per år på hotell i totalt 3-5 nätter så är det ganska lite jämfört med löneskillnaden jämfört med dom andra bolagen som trafikerar Arlanda. Ryanairpiloterna tjänar då mer än konkurrenterna är det jag menar.
Dessutom verkar pensionen snart vara på plats i början på nästa år från vad jag hört.
Så som svar på frågan om vilkoren så finns nackdelar på Ryan helt klart, men det är overall bättre än samtliga stora aktörer på Arlanda från vad jag sett. Alla bolag har något negativt
Mvh Ryanair pilot (dock inte baserad på Arlanda)
@TH. Det du försöker övertyga om kanske gäller tidigare överbetalda piloter och kabinpersonal. Sverige ligger fortfarande topp 5 när det gäller livskvalitet dvs löner inklusive det man får för sin skatt och andra saker som är viktiga för att trivas – vas än vissa missnöjespartier inom Tidöavtalet försöker basunera ut. Missnöjd flygpersonal kanske får det bättre rent lönemässigt utomlands men ni kommer att arbeta mer och förmodligen må mycket sämre av många andra orsaker.
Det är i alla lägen bättre att lämna Sverige, högre löner utomlands, bättre sjukvård, bättre skolor, bättre socialförsäkringar generellt. Sverige har blivit likställt med fattigdom.
Ok. Då faller ju dealen en hel del till då. Jag visste inte att det var så.
Bör tilläggas att ARL baserade, vid sidan av ingen pension, har fast växelkurs på Euron om 10 Sek per Euro. Så vid sidan av att lönerna inte återställts sedan pandemin, avsaknad av pension, betala eget boende vid simulatorchecker etc så förlorar man ytterligare 1,27 sek (11,27/1euro) per euro i lönekuvertet. Värt att tänka på.
5-4 utan övernattningar tycker jag lockar en hel del.
Men få bas på ARN är sannolikt svårt och sitta i Gdansk eller nåt i 5 år går bort tyvär.
Men jag har som ni skriver här också fått känslan av att det är rätt bra villkor på Ryan jämfört med annan anställning i Sverige .
Till Y: Pension säger du. Faktum är att vi på ARN (som frågan gällde) inte har pension. Från bolagets sida har det hetat att de “jobbar på det” sedan basen öppnade.
Visst kan man jaga pengar, att få så hög lön som möjligt.
Det gjorde också jag till dess jag insåg att det inte var det bästa. Det finns även andra saker i livet som är mycket värt.
Du kommer nog också till den övertygelsen när du blir äldre.
Jag var på informationsmöte och skulle ta Ryanair alla dagar i veckan före exempelvis BRA.
Trygga anställningsvillkor.
Min rekommendation till nya piloter.
Börja på Ryanair och lämna Sverige så fort du bara kan.
Ratingen är full avdragbar i länder utanför Norden.
Ex, en holländsk FO som börjar på Ryan tjänar säkert 50000e netto redan första året. Dubbla mot en ny FO på SAS/Nas.
Så lämna svenska flygfientliga landet så fort det bara går.
Direktanställning
5/4 schema
Inga övernattningar
Pension
Årslön styrman +1500h 800.000kr – kapten 1.500.000kr
Med tanke på att du betalar överpris för en 737 rating så kan man likna det med att du jobbar gratis under åtminstone ditt första halvår. Efter det så är det ett helt okej jobb. Fast schema, helt okej lön men väldigt mycket jobb de dagar du flyger.
Det är dock extremt svårt att få bas i Sverige.