Inga flygningar för SAS Ireland..
Senaste veckan har SAS Ireland gjort två studs och gå på ARN samt en ferry från CPH till ARN. Inte en enda flygning för SK. Är bolaget lagt i malpåse?
svar
Det finns kontor uppe i taket på hangarerna
de kan hyra billigt, det finns billiga kontor över hela ARN.
Jo absolut ingen nyhet att styrelsen utser, men det måste tas krafttag nu om bolaget ska överleva.
Excesser att inte vända på alla slantar motverkar sympatierna från skattebetalarna att köra in mer stöd.
Hangarerna är betydligt dyrare i hyra, än Frösundavik. Men betydligt mer viktigare än Frösundavik.
Om du inte visste det så bestämmer bolagsstämman vilka som skall ingå i företagsledningen. Det är inget en bloggare på flygtorget kan påverka.
Men du har möjlighet bli aktieägare och därmed möjlighet vara med och påverka förutsatt du köper tillräckligt många aktier.
Den som inget ansvar har ser alltid lösningar på allt. Vad kan de bero på?
SAS Ireland är väl lite av RGs prestige projekt, men oavsett vad man tycker om det så har SAS som bolag gjort vinst efter SAS Ireland tillkom. Att ev dumpa den delen av bolaget är ett riktigt ess för SAS i förhandlingar om nya avtal. ” vi kan lägga ner den delen om ni…”
LH cargo gör rekordresultat, NU
Nu ställer Air Canada om till cargo.
Vad gör SAS för att anpassa sig till näthandelns allt mer ökande volymer. Amazon köper och bygger om flyg till cargo. Är verkligen den här 200 miljons ledningen den rätta att leda SAS? Men Ni har fin utsikt från Frösunda.
Kanske inte så kul och snobbigt att sitta ute på ARN i plåthangarer.
Ok vad är hyran i hangarerna jämfört med Frösundavik?
Tiden kommer att visa vem som får rätt, jag grundar mig nu på IATAs analyser, och prognoser, tror de är mer adekvata än tyckarna här.
Hangarerna såldes för minst tjugo år sedan.
Som vanligt lekar du expert utan att veta någonting om ämnet. SAS äger inga hangarer, längre.
Dina”framtidsprognoser verkar också vara fri fantasi.
Din jämförelse med Sweaflyg haltar betydligt.
Sweaflyg ett litet nystartat flygbolag blir en dålig jämförelse
gentemot SAS. Sweaflyg bildades 2018 och har hittils gått med
förlust. Förlust 2019 ca 2,3 miljoner på en omsättning på 3,5 miljoner.
De överlever inte länge till och nästan ingen kommer att märka om de går i KK.
De flygningar de utför är marginella.
Thomas, hvordan vil du arrondere bygningsmassen, og bruken av den, for SAS i tiden etter pandemien ?
Inga skattepengar till SAS?
I ett läge med en förlust på 1 miljard i månaden så måste alla kostnader kapas. Hangarerna ägs väl redan av SAS, På Frösundavik får bolaget betala dyr hyra.
Ledningen som nu kostar en 200 miljoner borde gå ner totalt till max 20 miljoner.
Sveaflyg är ett föredömme, om även de inte sitter på ett AOC vad jag vet sitter de i en anspråkslös lägenhet i Märsta som huvudkontor.
Flyget kommer inte att komma tillbaka till glansdagarna, framtiden blir tajta svångremmen för hela branschen.
Det blir svårt att finansiera lång dist. flyg då business class blir kraftigt reducerad.
Och vem sitter med svarte petter ? Jo besättningarna.
Tveksamt att det skulle vara billigare för SAS att sitta på Arlanda. Är massor med företag i Frösundavik och SAS har konsekvent minskat sin yta där. Nu senast med ett våningsplan som Plantagen tar över
Det är väl upp till SAS själva att välja var man har sitt huvudkontor? Så länge det inte är skattepengar, utan aktieägarnas pengar man gör av med?
Varför ens ta upp det till diskussion?
Fråga JC. Det var han som lät bygga skrytbygget i Frösundavik.
varför sitter SAS överhuvudtaget i Frösundavik?
varför inte i hangarerna på ARN?
Varför kostar SAS ledning hundratals miljoner i det här läget.
Ja, det har du helt rätt i, men huvudsakliga anledningen till att SAS main blir dyrare än SAIL är ju att Man följer den idiotiska svenska LAS i bolaget, också för danska och norska anställda
Man kunde ju hoppas att ni hade rätt, att ledning eller staten kommit till insikt.
SAIL har bara pausats tack vare fackliga påtryckningar, och ska stå på backen till april minst.
SAS ledning fortsätter hävda att ideen med SAIL är bra och kommer troligen både expandera SAIL och starta sitt nya “Airstar” efter pandemin. Idealet att nordiska företag värnar om nordiska arbetsplatser finns inte på Frösundavik.
SAS sparkade alla piloter som är anställda efter ca: 2001 i Skandinavien. Men har kvar piloter i SAIL med några få år i bolaget. Nu är syftet med SAIL uppnått.
Att nu jämföra löner mellan SAIL och SAS main kommer tydligt visa att SAS är väldigt dyra.
I pandemisituasjonen, er det billigere å stenge ned SAIL ?
Det går jo relativt begrenset flytrafikk som kjent, og man må nok regne med at SAIL s aktiviteter tas opp igjen med opptrapping av flyginger senere.