Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Inhyrd A330 ger business i charterkabinen

Tråden startades av Mari

Vi sitter nu i Phuket och ser inte framemot resan hem 26/1 med High Fly Airbus 330 NEO. Att sitta så trångt i 12-13 timmar är definitivt inte okej. Vi var många som tyckte detta var den värsta resan vi gjort. Att få rum med benen och kunna sträcka ut dem var helt omöjligt. Ännu svårare var det att äta i tre säten med normala fullvuxna. Bordet gick inte att rubba så kanten hade man i magpartiet. Att dessutom hantera drycken var omöjligt. Att betala så mycket för en lång distans är definitivt väldigt osmart av Ving som kommer efter detta tappa sina resenärer. Vi är flera som pratat och mailat till Ving utan förståelse eller svar på OM vi kan bli erbjudna ett annat plan hem med benutrymme. Svaret är att vi ska reklamera detta när vi kommer hem. Vi är flera som funderar att boka reguljär flyg hem med tilläggskostnden på 9000 kr per person. Resan hit var dyr och väldigt traumatisk för oss och många fler. Portugisiska High Fly har gjorts om till 18 platser i business Class då 40 extra platser sats ut i resten av Airbusen. Då blir det trångt?? Har flugit bättre flyg inom Europa med tex Norwegian till Malaga ( 4 Tim).

Publicerad den 2023-01-23 07:38
Skriv ett svar
Antal svar: 69

svar

J
2023-02-12 17:20

Är rätt övertygad om att det bara är du som uppfattat att folk inte ska få uttrycka sig. 🙂 Det står för dig!

sv J
2023-02-12 14:02

Du får yttra dig – men tycker du inte, att även andra ska få göra det?

Hanna
2023-02-12 09:35

Landade 12/2 och det stämmer att majoriteten av passagerarna har sitt bagage kvar i Phuket..(bland annat jag)
Denna information gick de ut med strax innan landning på arlanda..
De kunde inte säga hur många väskor det rörde sig om utan man blev hänvisad till bagage -service..

Vid bagage service kryllade det av resenärer, som fyllde i blanketter om försvunna bagage.

Enligt andra passagerare jag pratade med hade damma sak inträffat en vän som flygit från Phuket till Sverige några dagar tidigare, så att lämna kvar bagage verkar vara ett medvetet val och något de gör pga vikten (ännu en gång)

Ving ignorerar klagomålen och kommer fortsätta med detta fulspel..

J
2023-02-11 11:24

Oj va pinsam tråd. Jag hoppas för alla bolag och dess medarbetares skull att hälften här inne aldrig flyger i ett flygplan igen. Ni kan ju gissa vilken hälft jag syftar på

sv A330
2023-02-05 17:22

@Daniel Självklart får man tycka, och säga vad man vill. Men jag har svårt att förstå tyckande när man inte vet något om, som i det här fallet med VKJ omänskligt trånga kabin. Det är också självklart, att jag varit i kontakt med Ving. Utan respons!
I övrigt så är tonläget bra.

Daniel
2023-02-05 11:53

@svA330 – men herregud vad är det för tonläge du har egentligen? Accepterar du inte att personer säger vad de tycker så är ju inte ett forum det bästa stället precis att ventilera sig.

Nej, jag har inte åkt med OY-VKJ och jag kommer troligtvis inte att få göra det heller, främst pga att planet endast tillfälligt är inlånad till Sunclass Airlines och kommer lämnas åter när OY-VKO är klar att tas i trafik, men också för att det flyger till ett land som aldrig riktigt har intresserat mig. Men bara för att jag inte har åkt med det så har jag all rätt att få yttra mig.

Visst har det hänt att jag blivit missnöjd både innan och efter en flygning med Ving, men varje gång upplever jag att de har lyssnat på mig och försökt hjälpa mig så gott de kan.

Sv Daniel
2023-02-04 20:16

Mycket bra sagt Daniel.
Håller helt med dig.

LV
2023-02-04 18:29

@ A330 “det är trångt på grund av världsläget”? Vad tusan menar du, är det kriget i Ukraina du syftar på – eller vadå? Hur lång blir då flygtiden HKT-ARN, med hänsyn till världsläget……

sv A330
2023-02-04 16:18

@ Daniel Ja, du är ju van vid att blanda dig, i saker som du inte vet något om.
Om man nu inte har rest med VKJ, hur ska man då kunna ha någon uppfattning i frågan.
Har du rest med VKJ?

Daniel
2023-02-04 11:01

@svA330 – ursäkta att jag blandar mig i, men alla ska ha rätt att få säga sitt vad man tycker, det är en rättighet vi har i Sverige. Har du synpunkter på hur Ving har behandlat dig så gör du ju klokt i att ta kontakt med Ving eller deras flygbolag Sunclass Airlines

svA330
2023-02-03 19:17

Har du rest med VKJ? Om inte – var tyst! Ving kan väl inte behandla sina kunder som skit.

A330
2023-02-02 20:09

Jävla gnäll om att det är trångt på VKJ, ja det är trångt, det är trångt på grund av världsläget, det är trångt för att Airbus inte levererat dom flygplan som utlovats inför säsongen 2023, det är trångt för att VKJ är en av få alternativen som fanns, det är trångt och det visste Ving men fanns inte så mkt alternativ! Och detta är tillfälligt, nästa vintern är har Sunclass sina egna maskiner. Du som snackar om förseningar och flygtid under 10 timmar, förlåt men vad yrar du om? 10 timmar tog det inte ens när man flög genom Ryssland! Det är alltid motvind hemåt från Asien. Nu flyger man via Krabi i stället vilket är mkt bättre för gästerna. Flygtiden blir 1-1,5h längre pga mellanlandningen dvs ca 10% längre.

LV
2023-02-02 15:10

Ving återbetalar för + klass gällande VKJ, till de kunder som blev avbokade från just +. Vilket inte är “bra”, utan en självklarhet. Jag fick återbetalningen innan avresa.
Daniel, jag tror inte att Ving har tagit till sig något. Återbetalningen är på grund av att man helt abrupt avbokade folk från +. Utan någon speciell kommunikation, utöver ett kortfattat mejl utan beklagande eller ursäkt. Ving har tappat sin förmåga att vara den fina resebyrå de en gång var. Som någon skrev –

” Ving har dessvärre visat sig att ha fallit ned i bottenskrapet”

Nisse
2023-02-02 15:09

@hanna tror Daniel gissar, som vanligt.

Fyll i reklamation på: https://form.jotformeu.com/63463461804355

Ron
2023-02-02 14:34

Hanna> En vän åker imorgon och fick igår besked från Ving att de återbetalar 595kr för “Plus”.

Daniel
2023-02-02 12:32

@Ron – mycket bra besked. Det visar ju att man faktiskt har tagit sig till kritiken mot för trånga utrymmen ombord.

@Hanna – jag skulle gissa att du inte behöver göra någonting, dvs Ving kommer nog kontakta dig för återbetalning.

Hanna
2023-02-02 09:45

@ron har du mer info om detta? Har försökt få tag på ving men hittills utan resultat.

Ron
2023-02-01 23:12

Ving betalar nu tillbaka pengarna för ”plus” klassen på OY-VKJ.

LV
2023-02-01 19:55

@ E “stå ut”. Vad menar du, är det kunderna,.som ska stå ut med Vings nonchalans ?

sv E
2023-02-01 11:53

“lite gulligt…” Vilket surr. Har du flugit med VKJ? Om inte – var tyst.
Alla ni som håller Ving/Sunclass om ryggen. Anser ni de som ofelbara, eller är ni anställda i koncernen? VKJ håller inte normal charterklass, det är fakta!
Ving som tidigare varit en fin och pålitlig arrangör, har dessvärre visat sig att ha fallit ned i bottenskrapet (tillfälligt får vi hoppas). Typ Detur. Mycket tråkigt.

Det som du skriver till sv Daniel angående träning på VKJ, så är den minimal. Max ett “simpass” och en teoretisk genomgång på ev skillnader i cockpit. Kabinpersonalen även där en teoretisk genomgång, lokalisering av nödutrustning och att bekanta sig med galley. Ca en dags “träning”, men det ser inte du.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500