Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Inrikes från GOT och MMX

Tråden startades av N

Hur tror ni marknaden ser ut för direktflyg t.ex. GOT-LPI, GOT-NRK, GOT-VST, MMX-VST och MMX-ORB?
Restiderna med tåg (där det är möjligt) och bil är ganska långa och det är rätt stora städer.

Publicerad den 2024-08-05 19:07
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

Andreas
2024-08-19 18:36

SKa: Jo, SAS ska börja flyga Köpenhamn-Kiruna i december.

SKa
2024-08-19 10:40

Borde inte en naturlig följd av SAS ökade fokus på CPH till förmån från ARN vara nya linjer från t.ex. Norrland till CPH för de som ska åka vidare i världen?

Expert
2024-08-18 13:26

Inrikesflyg från MMX till norra Sverige kanske var en ide. Inte alla vill till Stockholm.
Ingen från Skåne/ Blekinge/ södra Småland reser utrikes via ARN. Man nyttjar den mycket bättre flygplatsen CPH.

Johnny P
2024-08-18 13:12

Inrikesflyg från MMX till Stockholm måste vara väldigt billigt för att överleva.
Det är bara folk som måste resa till Stockholm som behöver denna linje, Nästan ingen från sydsverige resar ut i världen via ARN.
CPH är överlägset på alla sätt.
Måstejag resa till Stockholm blir det via MMX, uteslutande för att jag inte vill resa till en bygd norr om Stockholm, men till Stockholm stad. dvs BMA.
Tåg är i dagsläget bara ett alternativ för folk som inte behöver komma fram till en viss tid

Bjärven
2024-08-17 19:56

Angående MMX. LLA har ju seglat upp som en större flygplats än MMX och nosar BMA i nackhåret. Återhämtningen efter pandemin har ju uppenbarligen skapat ett lite nytt landskap än hur det såg ut tidigare.

-
2024-08-15 14:10

Till Orvar
Jag bor i Malmö och tar t.om Stockholms flyget från CPH, i första hand pga ATR maskinerna från aMMX som gör en hörselskadad, men också därför att Kastrup är trevligt, medan Sturup är fult och dötråkigt att vistas på.

Orvar
2024-08-14 21:07

LPI en av de större flygplatserna? Beror på hur man ser det, är väl typ 20de i Sverige eller så, det tycker jag är lite med tanke på att vi endast kanske har tre flygplatser i Sverige som är värda namnet.

Sen är det i min värld idiotiskt att putta in tiotals miljoner skattepengar i något som borde klara sig själv, och om de inte kan klara sig på egen hand, då är inte heller flygplatsen nödvändig. Linköping ligger ju inte direkt i Norrlands inland 100 mil från närmsta större stad och saknar inte heller varken väg eller tågförbindelse.

MMX är också en sorglig historia, nedgången, omodern och ett utbud som utan problem skulle kunna täckas av CPH som ligger bättre till. Det enda är väl att man kanske måste ha en linje till hufvudstaaden, men med lite bättre tågförbindelser borde man inte ens behöva det.

DEF
2024-08-14 20:47

Med vad, flygplanstyp alltså, flyger KLM till Amsterdam?

@@@Bertil 1
2024-08-14 20:26

Det tråkiga svaret är att det ser ännu sämre ut på de andra flygplatserna. Jag föredrar att titta på siffror istället för att tro eller känna saker, rekommenderar transportstyrelsens flygplatstatisik för just siffror.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/statistik/Flygplatsstatistik-/

-
2024-08-14 17:58

@SK Nja, det var snarare så att JT upphörde med ATR trafiken för SAS i sept 2017 och SK CPH/LPI lades ned i jan 2018 eftersom det var kapacitetsbrist inom ATR-produktionen hos den nya operatören.

Bertil 1
2024-08-14 15:36

@@Orvar, hur menar du nu? LPI kan väl ändå inte räknas till de stora med nu bara två reguljärturer till AMS under vintertidtabellen.

@Orvar
2024-08-14 08:19

Hur menar du Orvar? LPI är ju en av de större regionala flygplatserna utanför Norrland.

Orvar
2024-08-13 21:18

Lika bra att låta LPI självdö, sluta mata dem med skattepengar och låt den gå i konkurs. Bättre om Saab får husera själva där…

SK
2024-08-13 14:03

SAS la ner LPI-CPH innan JT gick i konkurs.

ÖLF
2024-08-13 11:25

Den tredje rotationen verkar dock komma tillbaka i vår igen. Min tes är att KLM kommer vilja avlasta AMS till förmån för CDG och eventuellt CPH då AMS börjar få begränsningar i antal rörelser (= skifte mot större flyg).

2024-08-12 22:24

@Andreas, jag får nog ge dej rätt. Kollade också på vintertidtabellen och det är som du skriver bara två turer om dagen med det minsta flygplanet. Det bådar ju inte alls gott utan tvärtom mot vad jag tänkte när SAS hamnade i samma allians. Det fungerar ju inte alls att gå över till KLM. Vem vill sitta på AMS en halv dag om man kommer in på morgonen från USA eller Asien.

Andreas
2024-08-12 19:08

Jag ser på KLMs hemsida att de reducerat från tre dagliga till två dagliga flyg på linjen LPI-AMS under den kommande vintertidtabellen. Inte planerar de större flygplan heller, utan alla flygningar jag sett verkar vara med deras minsta E-175.

Det där med att öka till fyra dagliga som någon spekulerade kring verkar lite långsökt, va?

2024-08-09 12:38

Nja, bara för att SAS tidigare underleverantör med ATR-72 gick i konken kom ju nya fåglar in och i det fallet räckte inte kapaciteten till den befintliga rundturen CPH/LPI, enligt SAS själva lades linjen i malpåse just för att det fanns kapacitetsbrist just då. Men nu lär vi aldrig få se den linjen återuppstå, det blir KLM som får fortsatt mata ut pax till AMS.

Norrköping hade även dem en linjen till CPH med danska Cimber Air, det var väl sista operatören som försökte sig på den linjen, sista sommaren förlängdes även linjen till VBY. Det var ett kort äventyr när man kunde åka CPH/VBY direkt med en kort mellanlandning i NRK. NRK/VBY har ju ändå BRA fortsatt med som en sommarlinje senaste åren.

Bertil 1
2024-08-08 22:40

@ÖLF, det stämmer bad du skriver om Skyways som flög från LPI. Tyvärr övertog Skyways SAS linje till CPH och körde den ganska snabbt i botten med usel tidtabell. Alternativet till LPI för SAS nya allians är ju ett nytt hub som du nämner. Då skulle det passa bra med ett reguljärflyg från NRK. Varför då inte med Air France till sitt hub på CDG i Paris.

Andreas
2024-08-08 20:41

KLM Cityhopper får ju in fler större Embraer-modeller i flottan, så det kanske räcker att de sätter in maskiner med fler säten till LPI istället för en fjärde rundtur?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500