Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Inte bara Arlanda med långa köer

Tråden startades av Tålamod tack

Funderade på att skriva ett svar under tidigare tråden Arlanda är en usel flygplats men nä jag startar en ny istället.
Det är inte bara Arlanda som har långa köer just nu och är underbemannat- läs om tex Schiphol Amsterdam, Heathrow m fl i Europa.
En del skriver att det går inte att skylla på Coronan, att det var underbemannat redan innan.
Ja det var underbemannat redan innan men då var alla terminaler öppna dvs 2,3,4, 5D och 5F. Nu är det 5D,5F och 2:an som har öppet och med otroligt många som reser igen.
Dessutom är vi fortfarande färre anställda efter pandemin än innan uppsägningarna pga arbetsbrist och det gäller inte bara Security utan alla instanser checkin, lastare,assistans,security och säkert affärs och cafepersonal också. En del skriver att det bara är att anställa ny personal- rekrytering pågår för fullt men det är en LÅNG rekryteringsprocess och alla klarar inte av våra konstiga oregelbundna tider och den stress som kan uppstå och slutar också efter en tid så det är inte så himla lätt heller att hitta rätt personal. Ibland undrar jag om resenärer förstår vad som krävs för att jobba här eller rättare sagt vad det innebär. Skrev lite om det i en annan tråd där någon ville ha högre ingångslöner men hittar den inte nu.

Publicerad den 2022-05-05 08:55
Skriv ett svar
Antal svar: 46

svar

Tålamod tack
2022-06-16 08:41

https://arbetet.se/2022/06/13/har-ar-den-verkliga-skandalen-pa-arlanda/

Hittade länken till artikeln som handlar om arbetsvillkoren.

Tålamod tack
2022-06-15 08:11

@Akktu Stakkti: Även om lönerna ligger lågt i början stiger de hyfsat snabbt och är bättre än många andra branscher. OB- tilläggen låga dock. Och ja man borde få nåt tillägg för förlängningar eller när man hoppar in ledig dag och få schemat i mer god tid( nu är det typ en vecka innan)
För min del är det framförallt arbetsmiljön och arbetsförhållandena som behöver bli bättre.
Och att AG blir mer mån om den personal som jobbar.

Bakdu kakki
2022-06-15 07:53

En till som tänker baklänges:)

Akktu Stakki
2022-06-15 07:38

En stor del av logistik problemen har passagerarna skapat.
”Svensson” förväntar att en flygbiljett skall kosta 500 kronor, inte mer!
Många flygbolag säljer till dessa underpriser, vilket i sin tur leder till att flygbolaget pressar leverantörerna som tvingad betala låga löner för att hålla skinnet på näsan.
Låga löner leder till bland annat stor personal omsättning med den konsekvens att erfarenheter och effektiviteten går i stöpet. Till gengäld ökar utgifter till inskolning.
Denna nedåtgående spiral kommer först att upphöra när folk betalar vad det reellt kostar att resa med flyg.

Tålamod tack
2022-06-14 14:17

@Kortsiktigt: Du har så rätt. Verkar vara många som inte förstår vår arbetssituation och arbetsvillkor och arbetsmiljön.
Igår när jag läste och såg nyheterna om helgens kaos på Arlanda hittade jag för första gången en artikel med en annan vinkling eller rättare sagt det var nog en kolumn/ debattartikel. Den fanns på Arbetet.se och hade rubriken: Här är den verkliga skandalen på Arlanda.
Handlade om de verksamma företagen på Arlanda ( syftar alltså på flera) och de dåliga arbetsvillkoren.
Minns inte vem som skrev den men intressant läsning och i den fanns det några länkar till bland annat Sekotidningen där nån uttalat sig anonymt.
Om jag hittar den igen skulle jag ju kunna försöka länka.
Mycket intressant läsning och kanske kan ge folk lite förståelse för varför det är svårt att rekrytera och behålla personal- handlar inte enbart om säkerhetsprövningar.

Sv.Anonym
2022-06-02 15:57

Folk som står helt handfallna när dom kommer till en flygplats har alltid funnits, och ett antal sådanna människor vill det altid vara på flygplatserna.Ett större problem är ”Jag har rätt att göra som jag vill” folket, som fullständigt struntar i hur många med passagerare får vänta på dom.
Ett eksempel på en sådan person skrev här på FT för ett tag sen att hon hade blivit deboarded från ett inrikes flygplan i USA, för att hon vägrade ta på en ansiktsmask. Detta blev hon väldigt förbannad över.För det var hennes rätt att göra som hon ville, tyckte hon….

Kortsiktigt
2022-06-02 09:36

Hela branschen kanske skall sluta behandla personalen som en slit och släng vara, då hade vi inte haft dessa problemen..

pf
2022-06-02 05:17

Jeppe(beklager sen tilbakemelding), de norske regjeringer i pandemiperioden, har investert oljepenger på gode permiteringeordninger.

Det nyter vi godt av nå, da sannsynligvis ansatte i bl a sikkerhetskontroll på OSL har hatt økonomi til å komme tilbake i sine jobber. Dette istenenfor å starte i andre og dermed er ARN og en mengde andre flyplasser nå i en sits der de ikke har godkjente nok kontrollører.

Anonym
2022-06-01 16:16

@personalen: de sk slumpmässiga testerna är inte nya. Har funnits minst sen 2018, kanske ännu tidigare. Tror det var 2014 i EU. Dessutom inte drogtest- de kollar spår efter explosiva ämnen.

@res lätt: håller med dig. Tyvärr så är 50 % oförberedda när de kommer
fram till bandet och börjar packa upp först där eller tom struntar i det vilket medför att deras väska stannar på andra sidan och måste köras om. Också tidskrävande och stopp i kön. Vilket medför längre kötider såklart. Fattar inte hur folk inte kan veta och ta reda på saker innan. Ingen Rocket science direkt.

2022-06-01 12:41

@@puckelbro: skrev fel men nyanställda som går in på heltid (vilket är ytterst ovanligt- man brukar börja som 50 el 70% och då timlön) får 22497 före skatt och sen tillkommer ob men som då ligger ganska lågt- har inte riktigt koll på det i huvudet. När du jobbat ett par år och är heltidare då får du 27720 före skatt. Inte ens högsta lönegraden är på 30 000 före skatt än. Möjligtvis arbetsledarna/cheferna har det.

Tålamod tack
2022-06-01 12:33

@@puckelbro- till dig som svarat sign puckelbro- hur är det med din matematik? 135 kr i timmen ger inte 30 000 före skatt heltid + ob. Finns lönelista hos transportarbetaren. Nybörjarlön är 135 kr när man jobbar 50 el 70%, månadslön som heltid nybörjare är 21600 före skatt.Ska väl höjas i år med några kronor tror jag. Sen tillkommer ju ob men det är inte så mycket.

@puckelbro: stämmer hyfsat: 135 kr är nybörjarlön som man går på i ca 15 månader om jag minns rätt. Sen efter några år så ligger timlönen på 167 kr vilket nog är den vanligaste och då är månadslönen 27720 före skatt om du jobbar heltid. Men den vanligaste sysselsättningsgraden är 70 %- de borde faktiskt anställa fler på 100% på en gång (brukar oftast ha fått jobba ett tag för det) eller ha nåt mellanting mellan 70-100%. Skulle ju lösa en del av bemanningsbristen.
Gällande raster så ska vi ha 30 min varje dag men det händer ibland att anställda får gå 6-7 timmar utan rast när det är mycket att göra. Och det är tufft just med tanke på våra arbetstider.

Men gällande arbetstider så är det väl inte så konstigt att vi har 3,50 som vanligaste starttiden.

@@ Puckelbro
2022-06-01 12:22

hmm.. Hur räknar du då?

135kr*160timmar = 21 600 brutto. Plus ev. OB. Kanske 25000 brutto?

ARLANDA
2022-06-01 10:59

@@Puckelbro

Du räknar dåligt. En timlön på 135 kr/timme ger en månadslön på ca 22700kr + OB.

@ Puckelbro
2022-06-01 10:22

135kr i timmen ger en lön på 30 000kr plus OB, sjukt bra för bara några veckors utbildning. Många nya piloter, flygvärdinnor och tekniker som har liknande löner efter flera års studier.

Puckelbro
2022-05-31 20:16

Efter lite grävande har jag kommit fram till följande. Security på Arlanda erbjuder följande för att locka in ny personal.

En lön på ca 135 SEK per timme.
Låg ersättning för obekväm arbetstid.
70% anställningsgrad.
Lindrigt sagt underliga arbetstider.
Personalparkering som kostar det dubbla jämfört med andra arbetsgivare.
Inga raster om det inte passar företaget. (men däremot rastavdrag på lönen.)

Men det är säkert bara Säpos fel att de har svårt att rekrytera…

Uppgifterna ovan kommer från muntlig källa. Rätta mig gärna om jag har fel.

Douglasdriver
2022-05-31 14:26

Visst är det ett bemanningsproblem.

Men delar stark ett av inläggen i början. Det är för dålig infrastruktur vid säkerhetskontrollen. Det är alldeles för korta på och avlastning band / ytor för resenären att lasta upp sina saker såsom plocka ihop efter.

Ser att många av de flygplatser som har löst detta. typ 10-20 m för och efter inte har samma kö problem. enkelt gör om gör rätt. åkt till tex Wien eller Gatwick så ska ni se.

Håller också med om vem vill gå igenom Taxfree. Men vet att Swedavia vill lura resenärer att handla på detta sätt samma sak på Landvetter. Som resenär vill jag inte spendera min tid på flygplatsen. Som det är nu är det uteslutet att flyga från Arlanda för mig om jag ska resa inrikes, tar Bromma istället med noll kö.

Jag skäms som svensk medborgare att det är så här uselt.

RDG
2022-05-31 10:12

Riv tax-free butiken bakom säkerhetskontrollen och bygg minst 5-7 nya passager bakom den gamla vid T5. Att tvinga in folk i en icke-taxfree butik istället för att se till att flygplatsen fungerar är en skandal. Det räcker med en liten taxfree butik i F-piren.

Att den kallas taxfree (eller dutyfree) är också felaktig konsumentinformation då priserna på annat än viss alkohol inte är momsbefriat utan oftast 30 % högre pris än på nätet och i stan.

Felandes ledning
2022-05-31 09:17

Klart det är ledningens fel att det inte fungerar, dom har misslyckats totalt.
I ALLA verksamheter som man vill att det fungerandes så måste man vara förutseende och anpassa verksamheten efter gällandes klimat/förutsättningar.
Att skylla på att incheckningen inte öppnar 5 timmar före avgång eller att Rune 85år börjar ta av sej jackan vid röntgen maskinen blir bara löjligt. Självklart skulle det gå jättesmidigt om alla bara hade på sej sina underkläder när dom kommer till securityn, men nu ser inte verkligheten ut så och då får man anpassa sitt företag efter det.
Om det nu skulle vara helt omöjligt att få personal så måste något ändras, och har man inte kompetens att lösa en sådan sak så kanske man skulle avsäga sej sitt uppdrag och lämna plats till mer kompetent folk.
Med bara ytterst liten kompetens så borde dom sett detta scenario långt innan det inträffade och tagit höjd för det, som flera andra flygplatser gjort.

Aboriginal
2022-05-31 09:09

mmm Kim, där ursvensken framställs som aboriginals då eller?

Kim
2022-05-31 09:03

Swedavia är bäst på mångfald samt att driva flygplatser ur ett genusperspektiv.

Go go Swedavia!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500