Kallad till xfly – Cabin Crew Recruitment Day (CC)
Vad är era tankar om xfly? ni som jobbar där som cc, trivs ni?
Det är visst obetald utbildning
svar
Oj. Om ett statligt ägt flygbolag sköts så illa som framgår av artikeln, undra hur det då ser ut i andra bolag. Känns inte seriöst att SAS anväder sig av detta bolag som underleverantör.
Intressant artikel från Estniska Statens utredning gällande Xfly/Estonia. Bolaget verkar väldigt misskött. Säljas eller fortfarande en stor risk för nedläggning.
Länk;
https://news.err.ee/1609250964/michal-nordica-audit-shows-how-a-company-should-not-be-managed
Anledningen att Estniska Staten skall sälja Xfly/Nordica är att dem inte längre vill bära förlusterna i dessa bolag. Dels utlovades nya rutter från Tallinn vilket aldrig blev av, så nu går skattepengar för att stötta en underleverantör till SAS vilket inte gör någon nytta i Estland.
Estniska Staten har gjort en utredning där man fann brister och har beslutat att sälja eller lägga ner bolaget. Det skulle egentligen varit genomfört den sista December 2023.
Vad är planen med denna försäljning?
Någon som vet? Vem skulle vara intresserad av Xfly???
Tyvärr blir det lätt som ni beskriver med ett dysfunktionellt ledarskap. Kvalificerad personal går vidare och fel människor befodras för att ersätta. De som hjälper lite extra får otroligt mycket att göra och orkar inte med arbetsbördan så de rättar sig i ledet och följer andras exempel.
Xfly är i en pressad situation för tillfället. Ledningen försöker minska alla kostnader för att göra bolaget attraktivt för försäljning.
Estniska staten letar febrilt efter nya ägare och vill bli av med bolaget så snabbt som möjligt, annars finns en risk att man lägger ner bolaget.
@Andreas man kan alltid hoppas. Många kan säga att man är negativ men faktan är att det som beskrivs nedan stämmer 100%. Vi har fantastiska kollegor ombord men Tallinn är det stora problemet eller rättare sagt människorna på kontoret i Tallinn. Att ens få svar på ett mail är en omöjlighet och du förväntas samtidigt ställa upp hela tiden för att inte få skulden för att flyg ställs in. Självklart så menar jag inte alla på kontoret men dom som bryr sig på kontoret är tyvärr få.
Carin: Kan det vara så att det blir bra igen om man orkar vänta lite? Jag tänker att om det var fantastiskt tidigare under den tidigare ledningen och det bara är en tillfällig ledning nu som kommit in på ett konsultkontrakt för att sälja bolaget, så kan det väl bli bra igen efter nästa ledningsbyte, när företaget är sålt?
Hur går det med försäljningen av Xfly? Estniska staten skulle ha denna affär klar sista december (-23) enligt senaste informationen. Vid utebliven försäljning finns risk att man lägger ner bolaget. Kan det vara en anledningen att många i management och flygande personal lämnar?
Jag arbetar på XFly sedan ett par år tillbaka.Jag har tidigare erfarenhet och har en del att jämföra med.
Ingen arbetsplats är perfekt så är det bara. Men XFly är inte så katastrofalt som några här ger uttryck för. Att många slutar p g a missnöje tror jag inte på.
Flera piloter går vidare till andra bolag som en del i sin karriär. Beträffande cabin crew har några få lämnat. Vi har kollektivavtal och är anställda enligt svenska lagar.
Ingångslönen är något bättre än hos andra. Schemat är till belåtenhet ibland, ibland inte. Beträffande crew office så är de som oftast tillmötesgående när produktionen tillåter flexibilitet. Inget flygbolag har “självschedulering” och 5/4 finns inte på XFly.
Stämningen är god och de allra flesta kollegor är bra arbetskamrater.
En korrekt analys skulle jag säga.
Som anställd hos Xfly förväntas du ställa upp till max för att täcka upp för deras okunskap. Frustrationen med management växer för varje dag som går men detta är tyvärr för döva öron.
Norwegian betalar lön från första kursdag, gratis utbildning och ID-biljetter direkt vid anställning.
Dessutom kan du välja mellan fast schema 5/4, eller variabelt schema med kompensation på lönen.
(CPH bas)
Det sätter saker i perspektiv…
Xfly har varit en fanstastis arbetsplats under lång tid.
Med det sagt så är det inte så längre. Mycket har ändrats under kort tid och vi är tyvärr många som funderar på att lämna.
Okunskap i olika avdelningar skapar Fear By Management. Tyvärr.
Dåligt ledarskap i Xfly är ingen nyhet. Många lämnar bolaget på grund av just detta.
Okunskap i management
Okunskap i crew control
Okunskap i kommunikation
Att utbildningen inte skulle vara betald är en lögn.
Däremot kan jag bara hålla med om att kontoret är en stor anledning till att jag själv lämnade detta bolag.
Vad är problemen med kontoret?
Har jobbat som cc på Xfly ett tag nu med ARN bas och är på väg att lämna.
Skulle säga att kontoret i Tallinn är den största anledningen. Sök direkt till SAS istället.
Ett bolag som vare sig betalar lön eller traktamente under utbildningen ska man vara försiktig med.. alla seriösa bolag betalar åtminstone lön. Xfly har alltid och kommer alltid att vara ett oseriöst bolag som man ska passa sig för.. Vill du verkligen jobba i flygbranschen så finns det andra, seriösa, bolag som söker folk.
No fixed only variable. Cityjet offers fixed and variable which you prefer and more pay.
Hey everyone! I was wondering if Xfly offers the pattern 5/4 or is it variable roster for all cabin crew? Thanks in advance.