Lägg ner järnvägen
Det är nog bäst att vi omgående river upp Sveriges järnvägsnät med tanke på att resanden minskat kraftigt. Man bör nog fylla igen Stockholms tunnelbana med betong också med tanke på det kraftigt minskade resandet. Detta är slutsatsen jag drar med tanke på att flygplatser också läggs ned pga. minskat resande. Kanske läge att även plantera skog på E4:an också då vi sett en kraftigt minskad biltrafik på senare tid.
svar
SV:Gh. Bra att du förtydligande att det kommer vara el-brist i framtiden. Då vet vet att alla drömmar om el-flyg är just bara drömmar 🙂
El kommer att bli en bristvara så eldrivna tåg är ingen framtid. Hur miljövänligt är det att starta upp fossila kraftverk i Sverige eller att ta in koldriven el från Polen och Tyskland när vi själva inte kan leverera el när det är vinter?
Tycker att vi kan lägga ner regeringen!
Hva vil trådstarter gjøre med jernbanen til Arlanda ?
Det var naturligtvis ironi, alla trafikslag behövs och inget trafikslag ska särbehandlas. Privatbilism, Flygplan, Taxi, Tunnelbana, Pendeltåg etc. ingår i ett modernt samhälles infrastruktur. Det jag menar med tråden är just varje trafikslags värde och sin funktion i samhället. Alla former av transporter är positiva funktioner för alla samhällsmedborgare. Infrastruktur är en av statens viktigaste funktioner. Ska vi lägga ner viktiga samhällsfunktioner så fort det inte går att räkna hem ur ett snävt företagsekonomiskt perspektiv så är det lika bra att avveckla staten som den ser ut idag och ersätta den med en nattväktarstat. Det kanske är en våt dröm för en backslickekonom i 25 års ålder från Handelshögskolan men knappast en realistisk lösning.
@Lisb
Förstår du inte ironin. Självklart skall inga järnvägar rivas upp pga tillfälligt dåliga passagerarsiffror. Samma sak borde gälla för flygplatser, lägg inte ner pga en tillfällig svacka bara för att flyget är en lätt måltavla för sinnesslöa politiker.Vi måste vara rädda om all värdefull infrastruktur som bekostats och inte för lättvindigt kasta bort det.
Vi behöver väg, järnväg och flyg.
Alla trafikslag behövs, varje trafikslag har sina plus och minus.
Tunga långväga transporter passar bäst för järnväg eller sjöfart. Tidigare gick huvuddelen av dessa transporter med järnväg. Lasten kördes lokalt med lastbil. Den tunga trafiken på vägarna kostar mycket i underhåll som inte fullo betalas av brukarna.
Har varit med tillräckligt länge för att kunna se fördelar och nackdelar med varje trafikslag.
Ni som vill slopa järnvägen skall ni också sätta stopp för tunnelbana och pendeltåg? Arlandaexpress är också järnvägstrafik.
Intressanta teorier, tänk om “fattig” Sverige hade resonerat så på slutet under 1800-talet. Då hade inga stambanor funnits idag. Investeringen då var säkerligen högre än dagens planerade höghastighetsbanor. Sen glömmer man lätt den mängd gods som transporteras på järnvägen, 73 miljoner ton 2019. Det är inget som ryms på flyget. Flyget som stod för 0,1% av de sammantagna godstransporterna 2019. Det är främst gods som har nått taket på järnvägen. Sen att ett normal tåg rymmer 310 passagerare, ett inrikesplan 75-150 passagerare. Flyget behövs på de längre rutterna, de kortare hanterar tåget bättre.
Järnvägen i Sverige är undermålig på alla sätt. Och om inte den var subsidierat av skattebetalarna var den lagd ner för länga sedan.
Trafikverket mäktar inte med sin uppgift.
Vägnätet blir bara sämre år för år. Och vad gör man åt det, ingenting. Trafikverket vill att hastigheten sänks på vägarna och man vill att en liter bensin/diesel ska kosta minst 50 kronor. Inte för miljön, men för att vägarna inte klarar av trafikbelastningen.Därför vill man ha mindre trafik.
Flyget gör den här skitregeringen allt för att störa.
Frågan är varför div politiker ingenting gör för att rädda och utveckla vår nödvändiga infrastruktur. Kanske för att det är mer sexigt för väljarna att lova en löjlig familje vecka, eller hålla på med luftkasteller som höghastighetståg, som bara är löjligt dyra och helt onödiga i det här glest befolkade landet.
Om man vill resa snabbt mellan Stockholm och Göteborg/Stockholm och Malmö Då är flyget det enda vettiga, snart blir det miljövänligt också.
En ”Satsning” på 300-400 miljarder på höghastighetståg är bara idiotisk, och kommer aldrig nånsinn bli lönsam.
Det är inte ekonomiskt möjligt med andra trafikslag heller att köra med låg beläggning, det är inte bara flygplan som kostar att driva. Om järnvägen skulle behöva betala sina kostnader med sin intäkter skulle det läggas ner omgående. Ni kan inte föreställa er hur mycket fast markareal tåget tar i anspråk jämfört med flyget, dessutom är hela infrastrukturen betald med skattepengar. När det gäller säkerheten för passagerarna ligger det ljusår från ens lägstanivån inom flyget. SJ har haft många lokförare som sagt upp sig av ren rädsla pga. den undermåliga säkerheten. Är det något som ska avvecklas först i den svenska avvecklingshysterin så är det järnvägen, ett uråldrigt överspelat kapitel i mänsklighetens historia.
”Järnvägstrafiken har minskat kraftigt” källa på det? Järnvägstrafiken låg för 2020 på ungefär samma nivå som för 2019, något mindre. Innan dess hade den ökat varje år sedan en tid tillbaka. Men det går inte att jämföra med hur det ser ut i flygtrafiken. Den största skillnaden är nog att turtätheten är fortsatt hög med låg beläggning. Något som inte är ekonomiskt möjligt inom flyget.
Jag utgår från att den bakomliggande tanken med den regeringsombildning som vår Landsfader just genomfört är att just lägga dessa förslag i riksdagen
Åtminstone kan man ju lägga ner alla stationer längs med järnvägarna för de måste ju vara väldigt olönsamma. Längs de stora Europavägarna kan man stänga av alla sidovägar och alla på- och avfarter. Tänk vad mycket som kan sparas om man tar bort alla dessa olönsamma delar och bara ha kvar själva huvudvägen. Slitaget skulle ju minska enormt och ändå finns vägen kvar. Jag håller helt med trådskrivaren, inför samma tänk för samtliga trafikslag, inte bara flyget.